• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 اسفند 1400
کد مطلب : 156035
+
-

رئیس‌جمهور در نهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری:

ایران از خطوط قرمز برجامی عقب‌نشینی نمی‌کند

خبرگان
ایران از خطوط قرمز برجامی عقب‌نشینی نمی‌کند

نهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم از صبح دیروز به ریاست آیت‌الله احمد جنتی در محل مجلس قدیم آغاز به‌کار کرد؛ اجلاسیه‌ای که گفته می‌شود مهم‌ترین دستورکار آن، اصلاح طرح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. سخنرانی رئیس‌ مجلس‌خبرگان رهبری، تحلیف ۶نفر از اعضای جدید و سخنرانی تعدادی از اعضا و همچنین رئیس‌جمهوری از مهم‌ترین برنامه‌های روزگذشته این اجلاسیه بود. همچنین براساس برنامه از قبل تعیین شده، قرار است اعضای مجلس‌خبرگان رهبری فردا (19اسفندماه) در دیداری حضوری با مقام‌معظم رهبری حاضر شوند. پیش‌از این سخنگوی هیأت‌ رئیسه مجلس خبرگان‌رهبری از فعالیت کمیسیون‌های مختلف این مجلس طی ماه‌های اخیر خبر داده و تأکید کرده بود که فعالیت این کمیسیون‌ها با وجود محدودیت‌های کرونایی همچنان ادامه داشته است. با توجه به این موضوع، طی ماه‌های گذشته کمیسیون‌های «سیاسی، اجتماعی و فرهنگی»، «اقتصادی» و «بررسی راه‌های حراست و پاسداری از ولایت‌فقیه» با برگزاری جلسه‌های مختلف و دعوت از مسئولان و وزرای مربوط، علاوه بر طرح دیدگاه‌های خود، به تبادل‌نظر پیرامون موضوع‌های مورد بحث پرداخته‌اند.

نخستین وظیفه حکومت اسلامی
سخنرانی رئیس مجلس خبرگان رهبری در آغاز اجلاسیه ازجمله برنامه‌های دیروز بود که طی آن آیت‌الله احمد جنتی با ابراز امیدواری از اینکه همه اعضا و ارکان دولت در مسیر رئیس‌جمهور حرکت کنند، سیدابراهیم رئیسی را مقید به حمایت از محرومان دانست.
وی با بیان اینکه نخستین وظیفه حکومت اسلامی، سیر کردن گرسنگان است، اما لباس و وسایل زندگی و بهداشت هم لازم است و حداقل آن برخورداری از آب و نان است، گفت: در روزهای پایانی سال باید برای افراد فقیر فکری کرد و به‌جز حرف زدن به نتیجه عملی برسیم.
جنتی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به قشر محروم جامعه، به سیره حکومتی حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) طاقت نداشت گرسنه و فقیر ببیند و ما هم هرچه می‌توانیم باید به آنها کمک کنیم تا در پایان سال کسانی پیدا نشوند که شب عید غذای مناسبی نداشته باشند. البته کمیته امداد کمک می‌کند و خداوند به آنها اجر دهد، اما این کمک‌ها خیلی کم است.

مذاکرات عزتمندانه برای رفع تحریم‌ها
نخستین روز نهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم با سخنرانی رئیس‌جمهور نیز همراه شد و سیدابراهیم رئیسی درجمع اعضا به تشریح مهم‌ترین اقدام‌های دولت در ماه‌های اخیر پرداخت. یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان دیروز رئیسی به تشریح روند مذاکرات برجامی در وین اختصاص داشت و رئیس‌جمهور تأکید کرد مذاکره‌کنندگان کشورمان از هیچ‌یک از خطوط قرمز عقب‌نشینی نخواهند کرد.
رئیسی با تشریح راهبرد دولت دراین حوزه گفت که دولت در گام نخست، خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرده و در گام دوم هم در جریان مذاکراتی کاملا عزتمندانه، به‌دنبال رفع تحریم‌هاست. وی براین موضوع نیز تأکید کرد که دولت سیزدهم مذاکرات هسته‌ای را کاملا براساس اصول و چارچوب تعیین‌شده ازسوی مقام‌معظم‌رهبری دنبال می‌کند و دراین مسیر از هیچ‌یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نمی‌کند.
وی به چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی نیز اشاره کرد و ادامه داد: با 2گام افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری قدم درمسیر تحقق این هدف گذاشته‌ایم. دولت توانسته شرکت‌های بزرگ را برای اجرای ۴۸پروژه بزرگ با بیش‌از ۱۷میلیارد دلار اعتبار پای کار بیاورد. ازسوی دیگر مقرر شده بانک‌ها نیز به‌جای فعالیت در عرصه‌هایی مانند خرید ملک، طلا و ارز و فعالیت‌های غیرمولد مشابه، سرمایه‌هایشان را به سمت تولید هدایت کنند. رئیس‌جمهور به تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور هم اشاره کرد و گفت: بودجه مصوبات تمام سفرهایی که انجام شده، تصویب و فعالیت‌ها با سرعت خوبی درحال انجام است. به‌عنوان مثال کارگاه‌های عمرانی در خوزستان نسبت به قبل از سفر دولت، چندبرابر شده‌است یا عملیات احیای خلیج گرگان در طول همین چند روزی که از سفر اخیر دولت به استان گلستان می‌گذرد، آغاز شده ‌است.

ایجاد توازن در سیاست‌خارجی
رئیسی به تلاش دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به‌کار برای مهار نقدینگی هم اشاره و تأکید کرد که در ماه‌های گذشته از دولت تلاش شده خلق پول و افزایش نقدینگی مهار شود و از بانک‌مرکزی استقراض نشود؛ تدابیری که به‌گفته رئیس‌جمهور سبب شده نرخ تورم که به‌شدت صعودی و درحال شکستن رکوردهای ۷۰ساله بود، متوقف شود و سیر نزولی داشته باشد. وی با ارائه آمارهایی از افزایش قابل‌توجه صادرات نفتی و غیرنفتی و وصول درآمدهای آن خبر داد و تأکید کرد که اینها در شرایطی به‌دست آمده که «همچنان تحریم‌ها و تهدیدهایی که برخی‌ها می‌گفتند مانع فروش نفت و صادرات غیرنفتی است، وجود دارد». رئیسی با اشاره به افزایش چشمگیر تجارت با کشورهای همسایه، گفت: عده‌ای ما را متهم به نگاه تک‌بعدی به شرق می‌کنند و می‌گویند همانگونه که در گذشته نگاه‌ها متوجه غرب بود، امروز دولت چشم به شرق دوخته است. این سخن صحیحی نیست و دولت به‌دنبال توسعه روابط با همه کشورها و ایجاد توازن در سیاست‌خارجی کشور است.

تلاش برای ریشه‌کنی فقر مطلق
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفع فقر مطلق یکی دیگر از دغدغه‌های جدی دولت است، تصریح ‌کرد: اگرچه شاخص‌های متفاوتی برای تعیین فقر مطلق در جهان وجود دارد، اما ما براساس تعریف عرفی خودمان از فقر مطلق در تلاش هستیم تا آن‌را در جامعه اسلامی به‌طورکامل ریشه‌کن کنیم. رئیسی اضافه ‌کرد: گام بعدی، سامان دادن وضعیت خانواده‌هایی است که با خط فقر درگیر هستند. دولت برای بهبود معیشت این بخش از جامعه، تصمیم دارد با حذف نظام چانه‌زنی در تعیین حقوق کارگران و کارمندان و متناسب‌سازی دریافتی‌ها، نظام پرداخت را عادلانه کند.

مکث
حاشیه‌های روز نخست اجلاسیه نهم

نهمین اجلاسیه رسمی دو روزه مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم با تأخیری یکساله آغاز به‌کار کرد. برخی حواشی روز نخست اجلاسیه را که توجه رسانه‌ها را نیز به‌خود جلب کرد در ادامه می‌خوانید.
  نخستین دستورکار تحلیف ۶نفر از اعضای جدید شامل آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله پیش‌نمازی، آیت‌الله دانش‌زاده، حجت‌الاسلام سعدی ، حجت‌الاسلام سعیدی گلپایگانی و آیت‌الله مدرسی یزدی بود.
  جلسه با حضور نزدیک به ۶۰نفر از نمایندگان آغاز شد و در ترکیب اعضای حاضر در صحن، حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی توجه عکاسان و خبرنگاران را به‌خود جلب کرد.
   غیبت آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در ترکیب هیأت رئیسه که مدتی است به‌دلیل کسالت‌، کمتر در جلسه‌ای حاضر می‌شود، از دیگر حواشی آغاز این اجلاس بود.
   این اجلاسیه عصر امروز با قرائت بیانیه به‌کار خود پایان می‌دهد و روز پنجشنبه اعضا با مقام‌معظم‌رهبری دیدار می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید