• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 اسفند 1400
کد مطلب : 155952
+
-

ضرورت بازگشت معماری به سبک ایرانی 0 اسلامی

گزارش2
ضرورت بازگشت معماری به سبک ایرانی 0 اسلامی

رئیس شورای شهر تهران در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران گفت: یکی از موضوعاتی که در کشور باید جبران شود، بازگشت سبک معماری در کشور به معماری ایرانی ـ اسلامی است.
به گزارش همشهری، مهدی چمران افزود: ایران را به شیوه معماری اصیل آن می‌شناسند و نباید در این زمینه تنها تقلید‌کننده باشیم. همانطور که در فناوری پیشرفت کرده‌ایم در حوزه معماری نیز باید به جایگاه اصلی خود بازگردیم.
وی با اشاره به اینکه مسکن با چهاردیواری‌هایی که اکنون ساخته می‌شود، متفاوت است، گفت: مسکن جای آرامش روحی، روانی و جسمی انسان‌هاست. این ویژگی تنها در خانه‌های قدیمی دیده می‌شود.
چمران تأکید کرد: در ساخت واحدهای مسکونی تنها به‌دنبال بلندمرتبه‌سازی‌ نباشیم؛ چراکه این سبک ساخت‌وساز با معماری سنتی ما همخوانی ندارد و مشکلات زیادی را در زندگی اجتماعی ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان در محدوده‌هایی مانند محدوده‌های تاریخی که امکان بلندمرتبه‌سازی‌ وجود ندارد به سمت ساخت و سازهای فاخر و در طبقات کمتر رفت؛ چراکه اکنون این واحدهای مسکونی تقاضای زیادی دارند.
رئیس شورای شهر تهران افزود: هرچند محدوده‌هایی در طرح تفصیلی شهر تهران برای این سبک ساخت‌وساز درنظر گرفته شده بود، اما این ایده هیچ‌گاه اجرایی نشد.

تقاضای انباشته مسکن
در بخش دیگری از این همایش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور یک عقب‌افتادگی تاریخی در بخش مسکن داریم؛ درحالی‌که طبق قانون باید مسکن برای مردم ساخته شود، اما عملکرد نامناسب در سال‌های گذشته باعث شده که بیش از ۱۲میلیون تقاضای انباشته در کشور به‌وجود بیاید.
اقبال شاکری افزود: کسانی که در دوره گذشته افتخار می‌کردند که یک واحد مسکن نساختند باید پاسخگوی شرایط فعلی و مشکلات مسکن در کشور باشند. 3قانون نظام مهندسی، ماده 100 و مدیریت یکپارچه شهری که حوزه مسکن را کاملا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، آماده ارائه به صحن مجلس است‌.
شاکری ادامه داد: طرح نهضت مسکن، تنها یک اقدام اولیه در این موضوع است و تنها می‌تواند به خانه‌دار شدن برخی از اقشار کمک کند. همچنین باید به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی که تعداد آن به ۹۵میلیون می‌رسد و مالیات بر عایدی سرمایه توجه شود تا به وسیله آن مسکن از کالای تجاری به مصرفی تبدیل شود و مشکلات حوزه مسکن کاهش پیدا کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: صندوق ملی مسکن نیز می‌تواند به ساخت مسکن و کاهش تقاضا در این حوزه کمک کند؛ تشویق خودمالکان و ارائه تسهیلات به آنها به‌ویژه در بافت فرسوده می‌تواند راهگشا باشد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این همایش با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعهد کرده است که 10هزار واحد از 180هزار واحد مسکونی در سال آینده را با همکاری شهرداری تهران بسازد، تصریح کرد: در این بخش از ظرفیت انبوه‌سازان و همه دستگاه‌ها استفاده خواهد شد.
اکبر نیکزاد افزود: هم‌اکنون 210هزار واحد مسکونی در دست احداث بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد. از این تعداد 100هزار مسکن شهری و 150هزار واحد مسکونی در روستاهاست که با محوریت مردم در حال ساخت است.
او با اشاره به اینکه در روزهای آینده پروژه 1300واحدی باغ‌آذری کلنگ‌زنی خواهد شد، گفت:‌ طبق توافق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با شهرداری تهران قرار است 10هزار واحد مسکونی توسط بنیاد در تهران ساخته شود؛ به‌طوری که قبل از سال جدید 3هزار واحد از 10هزار واحد اشاره شده کلنگ‌زنی خواهد شد و مابقی واحدهای مسکونی به میزان 7هزار واحد در خردادماه کلنگ‌زنی می‌شوند.
در بخش دیگری از این مراسم، سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور گفت: باید از مهندسان نه برای امضا، بلکه برای نگاه معمارانه و خلاقانه استفاده کنیم تا به سرمایه‌گذاران هم سود بیشتری برسد.
حمزه شاکری با اشاره به زلزله‌های 50سال اخیر ادامه داد: با هزینه‌های معادل 7درصد هزینه ساخت می‌توان اسکلت ساختمان را تقویت و آن را تا حد زیادی در مقابل زلزله مقاوم کرد.
رئیس کانون عالی کارفرمایی ایران نیز در این همایش گفت: در کارایی ساخت مسکن مشکلی وجود ندارد و آنچه مشکل مسکن را به‌وجود آورده است، ناکارآمدی بازار است.
حسین سلاح‌ورزی گفت: کاهش زمان صدور پروانه ساخت اگر رخ دهد نه‌تنها در بخش مسکن تأثیر‌گذار است، بلکه تأثیر مستقیمی بر سرمایه‌گذاری دارد و اثر آن در رشد اقتصادی و کاهش فساد اداری هم دیده خواهد شد.
در همایش یک‌روزه الزامات، راهکارهای تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران که از ساعات
ابتدای صبح دیروز درسالن اصلی باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد،  انجمن ها و کانون‌های صنفی بخش خصوصی حضور داشتند.  همایش در بعد از ظهر با تشکیل پنل های تخصصی ادامه پیدا کرد و در حاشیه آن سرمایه‌گذاران و متخصصان به تبادل تجربیات خود در زمینه انبوه‌سازی و رفع مشکلات بافت‌های فرسوده پرداختند.

این خبر را به اشتراک بگذارید