• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15581
+
-

فوق‌العاده

فوق‌العاده
فوق‌العاده

بسیاری از روزنامه‌های کشور، سه‌شنبه تا دیروقت به فعالیت خود ادامه دادند تا خبر خروج آمریکا از برجام را پوشش دهند. در این تصویر، چاپ دوم روزنامه همشهری را در دستان این شهروند اهل مطالعه مشاهده می‌کنید.


غیرقابل اعتماد، مثل آمریکا
وقتی که سه‌شنبه‌شب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جلوی دوربین‌ها قرار گرفت تا خبر خروج یکجانبه کشورش را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کند، عملا به کاربران توییتر خبر سوخته داد چون آنها، از ساعاتی قبل از آن، چنین تصمیمی را پیش‌بینی کرده و با هشتگ #untr_US_table به استقبال آن رفته بودند. این هشتگ، بدون درنظر گرفتن US در میانه آن، یعنی «غیرقابل اعتماد» و برجسته‌سازی‌ US در این واژه، اشاره‌ای به عهدشکنی آمریکا در مورد پرونده برجام است.

از عصر سه‌شنبه، کاربران در توییتر قرار گذاشتند که راس ساعت 9، با همین هشتگ طوفان توییتری به راه بیندازند و علیه اقدام قانون‌شکنانه آمریکا موضع بگیرند. با نزدیک‌شدن به اعلام موضع رسمی دونالد ترامپ، دفعات استفاده از این هشتگ بیشتر و بیشتر شد و برای ساعاتی بعد از آن هم توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفت. عمده محتوایی که کاربران با این هشتگ منتشر کردند، اشاره به عهدشکنی آمریکا بود. نه‌تنها توییت‌های زیادی به زبان فارسی با این هشتگ نوشته شد، بلکه با جست‌و‌جوی این هشتگ می‌توان توییت‌های بسیار زیادی را به زبان انگلیسی هم پیدا کرد. نکته امیدوارکننده در این طوفان توییتری این بود که کاربران زیادی، فارغ از نگاه سیاسی‌شان، همسو با اکثریت کاربران توییتر از این هشتگ استفاده کردند.

بسیاری از توییت‌ها عملا این اتحاد بین ایرانی‌ها در مقابل موضع خصمانه آمریکا را با همین هشتگ مطرح می‌کردند. یادآوری عهدشکنی‌های پیشین آمریکا، ازجمله دخالت در کودتا علیه دولت قانونی دکتر محمد مصدق، محتوای برخی  توییت‌ها با همین هشتگ بود. این هشتگ، حتی توسط چهره‌های سرشناس هم مورد استفاده قرار گرفت و از سعید جلیلی چهره سرشناس اصولگرایان و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم مورد استفاده قرار گرفت. با وجود همدلی عمومی در میان کاربران، البته در همین شب برخی حساب‌های توییتر هم موضعی کاملا برخلاف منافع ملی گرفتند و در حمایت از اقدام ترامپ توییت کردند.

این حساب‌ها، که از سوی کاربران توییتر جعلی خوانده می‌شوند و برخی کارشناسان هم این نظر را تأیید کرده‌اند، مدت‌هاست که خط فکری مشخصی را پیگیری می‌کنند و البته هر بار که سعی در مطرح کردن خود دارند، با واکنش‌های شدید کاربران مواجه می‌شوند. اتفاق جالب در همین شب، ‌واکنش‌های زنجیر‌ه‌ای کاربران به توییت مضحک حساب کاربری متعلق به رژیم صهیونیستی بود. این حساب کاربری، در یک توییت تحریک‌کننده گفته بود که باید فاتحه برجام را خواند که با واکنش خلاقانه و جالب کاربران مواجه شد.

کاربران، این توییت را بازنشر می‌کردند و هر کدام به زبان محلی خود، پاسخی به این توییت می‌داد. محتوای همه این توییت‌ها، به‌صورت خیلی مودبانه، «تو حرف نزن» بود. به جز کاربران ایرانی، نه‌تنها حساب‌های رسانه‌های بین‌المللی، ‌که شخصیت‌های سرشناس سیاست بین‌المللی و بسیاری از کارشناسان مسائل جهان هم در این شب حسابی به این موضوع پرداختند و نظرات خود را مطرح کردند و البته حدس‌زدن اینکه محتوای بیشتر این توییت‌ها، مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ بود چندان سخت نیست.



آرم جمهوری اسلامی ایران، در چنین روزی تائید امام خمینی(ره) تایید شد. این آرم را دکتر حسین ندیمی، استاد معماری، در سال 1358طراحی کرده است که نامواره‌ای از عبارت لا اله الا الله است که هم به شکل کلمه الله دیده می‌شود و هم تداعی کننده گل لاله است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید