• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155447
+
-

با امضای تفاهمنامه مشترک وزارت راه و شهرداری تهران برای ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی

گره‌کور مسکن تهران باز می‌شود

مسکن
گره‌کور مسکن تهران باز می‌شود

تفاهمنامه مشترک وزارت راه، مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت ۱۳۰هزار واحد مسکونی توسط رستم قاسمی و علیرضا زاکانی امضا شد.
به گزارش همشهری، در این مراسم شهردار تهران ابراز امیدواری کرد تا با ساخت این واحد‌های مسکونی جدید در تهران با هدف بازآفرینی بافت فرسوده شهری، گره کور ساخت‌وساز در پایتخت باز شود.
علیرضا زاکانی با اشاره به تاسیس قرارگاه جهادی مسکن گفت: ما در شهر تهران با دو ویژگی نامبارک بافت فرسوده و افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بهای آن روبه‌رو هستیم.
وی افزود: هم‌اکنون با  ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰هکتار بافت فرسوده روبه‌رو هستیم که با وجود گسل‌های اطراف تهران احتمال خطراتی با بروز حوادث طبیعی مانند زلزله وجود دارد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه باید این محدوده‌های پرخطر تعیین تکلیف شود، بیان کرد: برنامه‌ریزی و رفع موانع احیای بافت فرسوده در مقابل مدیریت شهری قرار گرفته است تا به‌گونه‌ای عمل شود که ضمن دگرگونی چهره شهر، با ایجاد سرانه‌های خدماتی امکان زیست بهتری را در محدوده بافت‌های فرسوده و ناپایدار ایجاد کنیم.
زاکانی با اشاره به افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بهای آن یادآوری کرد: قیمت هر متر مسکن در تهران به اندازه‌ای افزایش داشته که از استطاعت مردم بالاتر رفته و فشار مضاعفی را به سبد خانوار مردم تهران تحمیل می‌کند. برای تغییر این معادله و حرکت در یک مسیر جدید، قانون تولید مسکن و ورود دولت به موضوع ساخت جهادی مسکن می‌تواند فرصت مغتنمی را در این حوزه ایجاد کند.
وی افزود: هم‌اکنون مدیریت شهری با ایجاد قرارگاه جهادی مسکن به‌صورت عموم، تسهیلات ویژه‌ای را در زمینه ساخت‌وساز در تهران درنظر گرفته است. این تسهیلات با رویکرد احیا و نوسازی بافت فرسوده تعیین شده است تا گره کور ساخت‌وساز و صدور پروانه در تهران باز شود.
شهردار با اشاره به اینکه نیاز پایتخت به مسکن زیاد است، گفت: می‌توان با تجمیع ریزدانه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های دولتی و امکاناتی که قرارگاه جهادی مسکن ایجاد می‌کند، ضمن اجرای تعهداتی که به سازندگان و سرمایه‌گذاران در این زمینه داریم زمینه ساخت‌وساز فعال را در تهران ایجاد ‌کنیم. زاکانی با تأکید بر اینکه تهران به‌دلیل شرایط خاص خود نیاز به تولید مسکن بیشتری دارد، افزود: هم‌اکنون قرارگاه جهادی مسکن در تمام مناطق ۲۲گانه شهر تهران فعال است.  در سال‌‌های اخیر مشکلات تامین مسکن در شهر‌های بزرگ و همچنین پایتخت تبدیل به یکی از معضلات بزرگ اقتصادی شده است. شهرداری تهران نیز با ورود به این حوزه و همکاری با ارگان‌های دولتی قصد دارد وارد عرصه تامین مسکن شود.  پیش از این نیز شهرداری تهران با وزارت راه، مسکن و شهرسازی و همینطور بنیاد مسکن جلساتی را برگزار کرده است و نتیجه آن امضای تفاهم نامه‌هایی است تا بتوان در انتهای سال 1400 و آغاز سال آینده کار ساخت مسکن انبوه در درون و حاشیه شهر را آغاز کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید