• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155371
+
-

آشنایی با ریچارد برانسون، کارآفرین مشهوری که شغل‌های متنوعی را امتحان کرده است

می‌توانست مجرم شود اما کارآفرین شد

می‌توانست مجرم شود اما کارآفرین شد

ریچارد برانسون، کارآفرین مشهور انگلیسی می‌توانست طبق پیش‌بینی معلمش در دوران مدرسه، به یک مجرم تبدیل شود اما او راه دیگری در پیش گرفت و نام خود را به‌عنوان یک کارآفرین خودساخته و مشهور در دنیا ثبت کرد. او در سال‌1999به‌دلیل فعالیت در کارآفرینی، نشان شوالیه را دریافت کرد و در سال‌2009 به‌دلیل ثروت خودساخته 2.5میلیارد دلاری، در فهرست میلیاردرهای جهان جای گرفت. برانسون، کتاب‌های مختلفی در زمینه موفقیت و کارآفرینی نوشته و یکی از بهترین آموزگاران در زمینه موفقیت و رشد فردی محسوب می‌شود.

تولد در خانواده‌ای متوسط
ریچارد برانسون در سال 1950در لندن به دنیا آمد. مادرش مهماندار هواپیما بود و پدرش به‌عنوان دادیار در یکی از دادگاه‌های انگلستان فعالیت می‌کرد. خانواده او نه فقیر و نه از نظر جایگاه اجتماعی و اقتصادی عالی بودند. خانواده ریچارد یک خانواده کاملاً متوسط انگلیسی بود. او نخستین فرزند این خانواده است و دو خواهر کوچک‌تر از خودش هم دارد. ریچارد، دوران ابتدایی و متوسطه را در دبستان‌ها و دبیرستان‌های متوسط و عادی انگلستان پشت‌سر گذاشت. او تا 16سالگی به درس خواندن ادامه داد و در دوران تحصیل به اختلال خوانش‌پریشی مبتلا بود. خوانش‌پریشی اختلالی است که روان‌خوانی فرد را با مشکل روبه‌رو می‌کند و به همین‌خاطر درک مطلب برای شخص مبتلا مشکل می‌شود. وقتی او داشت روزهای پایانی مدرسه را پشت‌سر می‌گذاشت، مدیر مدرسه به او گفت به‌خاطر این اختلال در آینده به یک مجرم یا ثروتمند تبدیل خواهد شد. این پیش‌بینی درست از آب درآمد. ریچارد در 16سالگی درس و مدرسه را کنار گذاشت و تصمیم گرفت مسیر کارآفرینی را برای خودش انتخاب کند. نقطه مثبت زندگی او این بود که خانواده همیشه حامی او بودند و او را به‌خاطر رشد و پیشرفت‌هایش تشویق می‌کردند. از طرفی مادر او خودش در زمینه ساخت جعبه‌های چوبی و سطل کاغذ باطله کارآفرینی می‌کرد و زنی موفق بود.

ورود به فعالیت‌های متنوع
برانسون در سال 1984یک شرکت هواپیمایی به نام ویرجین آتلانتیک راه‌اندازی کرد. وقتی 6سال از فعالیت این شرکت می‌گذشت، با شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز به مشکل قانونی برخوردند و مجبور شدند که برای رسیدگی به این مشکلات به دادگاه مراجعه کنند. در نهایت ریچارد توانست پرونده را به سود خودش مختومه کند و غرامت بالایی از شرکت مقابل بگیرد. او شرکت موسیقی خود را در سال‌1992به مبلغ 500میلیون پوند فروخت. دلیل فروش این شرکت، حفظ شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک اعلام می‌شود. او از این اتفاق خیلی ناراحت بود؛ چرا‌که به کمک موسیقی توانسته بود به این جایگاه مهم دست پیدا کند. این ناراحتی باعث شد در سال‌1996مجدداً یک برند به نام وی 2رکوردز در حوزه موسیقی راه‌اندازی کند. او تصمیم داشت فعالیت شرکت هواپیمایی خودش را توسعه دهد به همین دلیل شروع به خرید چند شرکت هواپیمایی کرد و پای شرکت خود را به آمریکا و نیجریه هم کشاند. او با توسعه شرکت هواپیمایی خود رشد و پیشرفت زیادی کرده بود و در سال‌2004می‌خواست علایق خودش را دنبال کند. ریچارد همیشه رؤیای سفر به فضا را در سر می‌پروراند، به همین‌خاطر شرکتی در زمینه گردشگری فضایی راه‌اندازی کرد. این کار هم به کمک پاول آلن، ‌بنیانگذار مایکروسافت انجام شد. مجموعه ویرجین هم‌اکنون بیش از 400زیرمجموعه دارد و بیش از 50هزار کارمند را در خودش جای داده است.

ورود به دنیای شهرت
برانسون شغل‌هایی در حیطه‌های مختلف مانند شرکت راه‌آهن، شرکت تلفن همراه، شرکت گردشگری فضایی ویرجین و… ایجاد کرد. همچنین برانسون با توجه به علاقه خود به ورزش در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد؛ مانند عبور با بالن از اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام در سال‌های 1986و 1987که باعث مشهورشدن او شد. او در زندگی با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو شد، ولی در نهایت توانست خودش را به‌عنوان یک شخصیت برجسته و خودساخته در تمام دنیا مطرح کند. ریچارد هم‌اکنون یک جزیره شخصی به نام نکر دارد که در آن زندگی می‌کند. او عاشق شرکت موسیقی خود بود ولی در یک مقطع زمانی مجبور شد برای رشد و پیشرفت شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک شرکت مورد علاقه خودش را بفروشد و سرمایه مورد نیاز را فراهم کند. این واقعیت دنیای کارآفرینی است که گاهی برای رشد و پیشرفت مجبور می‌شوید که از علایق‌تان دل بکنید تا موفق شوید.

نوجوانی و علاقه به موسیقی
ریچارد از نوجوانی تمایل داشت که به یک کارآفرین موفق تبدیل شود و در 16سالگی نخستین کسب‌وکار خودش را راه‌اندازی کرد. این کسب‌وکار یک مجله دانش‌آموزی بود که فروش خوبی بین دانش‌آموزان مدارس داشت. او به حوزه موسیقی علاقه‌مند بود و در مجله خود خواننده‌ها و آهنگ‌های مختلف را معرفی می‌کرد. علاقه ریچارد به حوزه موسیقی هر روز بیشتر می‌شد و به همین‌خاطر تصمیم گرفت یک کسب‌وکار در زمینه فروش آلبوم‌های موسیقی تحت عنوان ویرجین راه‌اندازی کند. این کسب‌وکار پردرآمد بود و مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کرد. او برای موفقیت در این مسیر، موانع زیادی مانند مالیات و مشکلات قانونی را پشت‌سر گذاشت. روزبه‌روز بیشتر در زمینه موسیقی حرفه‌ای می‌شد تا اینکه در سال 1972تصمیم گرفت به کمک یکی از دوستان خود به نام نیک پاول شرکتی در زمینه ضبط موسیقی راه‌اندازی کند. جالب است که کارمندانی که ریچارد برای این شرکت استخدام کرد، آشنایی خاصی به حوزه موسیقی نداشتند. ریچارد به کمک دوستش، خانه‌ای را در انگلیس خریداری کرد تا از آن به‌عنوان استودیوی ضبط موسیقی استفاده کنند. سپس نخستین خواننده به شرکت ویرجین رکوردز مراجعه کرد تا این فرصت را به این مجموعه بدهد که خودشان را در بازار مطرح کنند. این آلبوم آنقدر طرفدار پیدا کرد که به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌ها مطرح شد. پس از موفق‌شدن نخستین آلبوم تعداد زیادی از هنرمندان به شرکت ویرجین رکوردز مراجعه کردند تا آلبوم خود را در این مجموعه ضبط کنند. ریچارد برانسون در مطرح‌شدن خوانندگان زیادی نقش داشت و به همین‌خاطر یکی از موفق‌ترین کارآفرینان در حوزه موسیقی شناخته می‌شود.

باورهای منحصربه‌فرد یک کارآفرین
برانسون به این موضوع باور دارد که تا وقتی به کاری که انجام می‌دهید و به شغل خود، علاقه نداشته باشید و زمان کافی برای سرگرمی نگذرانید، به موفقیت نخواهید رسید. او هنگام ملاقات با کارمندانش، شنونده خوبی است و سعی می‌کند اگر مشکلی دارند حرفشان را بشنود یا اگر فرصت نشود با اینکه مشغله زیادی دارد، شماره موبایل یا ایمیل خود را به آنها می‌دهد تا در تماس باشند. او به همه‌‌چیز بله می‌گوید! برانسون هرگز از اینکه به مهارت و ایده‌های جدید بله بگوید نترسیده است. او علاقه زیادی به ورزش موج‌سواری با کایت دارد و تعدادی رکورد جهانی به نام خود ثبت کرده است. ریچارد در خلال فعالیت‌های ورزشی خود صدمات فیزیکی هم تجربه کرده که برخی از آنها شدید بوده‌اند. برانسون به‌خاطر سبک خاص لباس پوشیدن میان میلیاردرها و کارآفرینان مشهور است. او مخالف سرسخت کراوات و لباس‌های رسمی است. به عقیده برانسون، کراوات و لباس رسمی توسط مدیرانی به اجبار به کارمندان پوشانده می‌شود که خودشان زمانی قربانی این قوانین اجباری بوده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید