• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155202
+
-

تکل از پشت، روی واگذاری سرخابی‌ها

سرخابی‌ها
تکل از پشت، روی واگذاری سرخابی‌ها

قریب به 2دهه از مطرح‌شدن بحث خصوصی‌سازی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال می‌گذرد، اما اختلاف‌نظرها و موانع عمدتاً سیاسی هرگز اجازه نداده این بحث حتی جدی شود. حالا هم در شرایطی که گمان می‌رفت این ماجرا به مرحله آخر رسیده باشد و سهام سرخابی‌ها قبل از پایان سال از طریق بازار سرمایه به مردم عرضه شود، مشاهده می‌شود که همچنان چالش‌های اساسی برای این واگذاری وجود دارد.
به‌گزارش همشهری، خصوصی‌سازی، تغییر ماهیت داده و حالا قرار است 10درصد از سهام این دو باشگاه آن ‌هم به روش افزایش سرمایه از طریق صرف سهام در بازار پایه فرابورس واگذار شود، اما همین کار هم جدا از شروط 5گانه‌ای که فرابورس برای آن تعیین کرده، گویا مخالفان سرسختی دارد؛ مخالفانی که در روزهای اخیر به رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته‌اند تحت هیچ شرایطی اجاره نمی‌دهند این واگذاری انجام شود. حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم می‌گوید یا این واگذاری در تاریخ 15اسفند انجام می‌شود یا من دیگر رئیس سازمان خصوصی‌سازی نخواهم بود.

سهامداران مطالبه‌گر
رئیس سازمان خصوصی‌سازی، دیروز در دیدار با پیشکسوتان پرسپولیس، واگذاری سهام سرخابی‌های پایتخت را به مردم راهکاری برای گره‌گشایی از مشکلات این دو تیم بزرگ دانست و گفت: باید به مردم توضیح داده شود که این باشگاه به چه صورت مدیریت شده است. مدیرعاملی با اسپانسری قرارداد می‌بندند و زمانی که می‌خواهد برود، اسپانسر شکایت می‌کند و مدیرعامل جدید با کارگزار جدیدی قرارداد می‌بندد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. در کدام شرکت چنین قراردادی ادامه پیدا می‌کند؟
حسین قربان‌زاده، شفافیت مالی و پایین آمدن نقش دولت در این تیم‌ها را تنها راه‌های نجات سرخابی‌ها از وضعیت موجود اعلام کرد و گفت: چه معنی دارد باشگاهی با این ‌همه طرفدار هشتش گرو نهش باشد؟ قربان‌زاده با تأکید بر اینکه واگذاری سرخابی‌ها شروع شده و این، راه بی‌بازگشت است، گفت: در 3 شب گذشته خون ‌دل خوردم و نمی‌توانم بگویم چه اتفاقی افتاده است؛ عده‌ای گفته‌اند تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی رخ دهد؛ اما از نظر سازمان خصوصی‌سازی، باید کاری که همه پشت تریبون می‌گویند درست است، پیش برود و بر همین اساس قصد داریم فرایند واگذاری را قبل از عید به پایان برسانیم. او تأکید کرد: یا این اتفاق ۱۵ اسفند همزمان با میلاد امام حسین(ع) رخ می‌دهد یا من دیگر در سازمان خصوصی‌سازی نخواهم بود.

جزئیات واگذاری سهام
قربان‌زاده با اشاره به اینکه طبق برنامه، در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۰درصد از سهام این دو باشگاه به مردم واگذار می‌شود، گفت: این ۱۰درصد معادل ۵۰درصد سرمایه ثبتی پرسپولیس و استقلال است. ما مدل افزایش سرمایه از محل صرف سهام را انتخاب کردیم تا پول در باشگاه بماند و یک ریال به خزانه دولت نرود. او ادامه داد: بعد از عرضه 10درصد سهام، افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده و نماد 2 باشگاه از 15تا 30فروردین سال آینده برای آغاز معاملات بازگشایی خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد دوره پس از آغاز معاملات سهام 2 باشگاه نیز گفت: سهام پرسپولیس و استقلال به‌تدریج رشد می‌کند و از آن به بعد دولت باید بار دیگر سهامش را عرضه کند تا هم قیمت را تعدیل کند و هم مالکیتش را از 100درصد به زیر ۵۰درصد برساند.
او این نکته را نیز یادآوری کرد که باید تا مردادماه طبق درخواست و ایرادهای AFC، تأثیر شخص حقیقی و حقوقی یک نفر در باشگاه نسبت به باشگاه دیگر مرتفع شود، یعنی واگذاری‌ها انجام و مالکیت دولت کم شود.

5شرط واگذاری سرخابی‌ها
جدا از تلاش دست‌های پنهان برای شکست واگذاری سرخابی‌ها، فرابورس ایران نیز به‌عنوان متولی عرضه و معامله سهام این دو باشگاه معذوریت‌هایی دارد که بی‌توجهی به آنها می‌تواند به شکست واگذاری بینجامد. دیروز مدیرعامل فرابورس با تأکید بر این نکته که احتمال اجرای واگذاری سرخابی‌ها قبل از پایان سال وجود دارد، گفت: ۵شرط برای واگذاری استقلال و پرسپولیس تعیین شده که قطعی شدن مالکیت برند استقلال و پرسپولیس و همچنین تعیین تکلیف ورزشگاه‌های واگذار شده به این دو تیم از جمله آنهاست. به‌گفته فدایی، قبلاً هیأت دولت مصوبه‌ای داشت که درصورت واگذاری این دو تیم، ورزشگاه‌های واگذار شده به آنها متعلق به باشگاه خواهد شد؛ اما زمان این مصوبه گذشته و هیأت دولت باید مصوبه جدیدی در این زمینه بدهد. مدیرعامل فرابورس ایران افزود: تعیین ترکیب اعضای هیأت مدیره 2 باشگاه طبق قانون تجارت و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها، ارائه گزارش ارزشگذاری سهام هر دو شرکت و همچنین دریافت تأییدیه حسابرسی به‌علت ملزم کردن باشگاه‌ها برای استقرار سیستم‌های کنترل حسابداری و ارتقای سیستم حاکمیت شرکتی نیز 3 شرط دیگری است که قبل از واگذاری باید رعایت شوند.
طبق برآورد سازمان بورس، درآمد حاصل از پذیره‌نویسی سهام 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که صرف افزایش سرمایه 2 باشگاه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید