رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری در نشستی از جهاد تبیین بهعنوان دافع پاشنه آشیل اتاقهای فکر علیه انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و گفت: بر این اساس امروز با سند و استدلال میتوان فهمید که در اتاقهای فکر دشمن بهگونهای عمل میشود که مردم تصور کنند دولت ناکارآمد است. به همین دلیل مافیای اقتصادی، ماجرای میوه، مرغ و گوشت شب عید را علم کرد. من به قیمت این اقلام کاری ندارم، اما پیش از این، مردم باید کرامت انسانی خود را زیر پا میگذاشتند و در صفهای طولانی برای دریافت مرغ با قیمت پایین میایستادند ولی همکاران ما در وزارت جهادکشاورزی، سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی را راهاندازی کردند تا ضمن رسیدن ساده این اقلام بهدست مردم، کرامت آنها نیز حفظ شود. برخی سودجویان و مافیا جلوی دولت ایستادند و علناً به وزیر وقت اعلام کردند که اگر این اقلام را نگذارید ما خریداری کنیم، شما را به زمین گرم خواهیم زد و همین اقدامات باعث شد تا بستری علیه اقدامات دولت ایجاد شود و در فضای مجازی بپیچد.
همین اتفاق در زمینه سفر رئیسجمهور به روسیه نیز رخ داد که با اسناد میتوان فهمید تمام این اقدامات برای ناامیدکردن مردم از دولت سیزدهم بهصورت از پیشطراحیشده توسط دشمن و منافقین انجام میشود. براساس گزارش ایرنا، محمدصادق خیاطیان درباره حل مشکلات معیشتی مردم گفت: در حوزه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم، کاری نیست که بتوان یکشبه انجام داد. بنیان و اساس اقتصاد کشور را نظریات نئولیبرالی دربرگرفته است. لذا باید ابتدا بنیان این اقتصاد ترمیم شود، در این زمینه معاون اول رئیسجمهور بهعنوان سرتیم اقتصادی کشور در زمینه اجرایی بسیار قوی عمل کرده و نظرات مختلف اقتصادی را احصاء کردهاند که باید بهترین آنها را مورد اجرا قرار دهند.
«مرکز» حیاط خلوت شده بود
خیاطیان با اشاره به فعالیتهای مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری گفت: این مرکز به تعبیری اتاق فکر دولت حساب میشود که بهدلیل دور بودن از فضای اجرایی میتوان از استعدادها و ظرفیتهای نخبگان کشور استفاده کرد. این مرکز در ابتدای تأسیس به یک محل سیاسی تبدیل شده بود، اما طبق نظر و سخن صریح رئیسجمهور دولت سیزدهم ایشان اعتقادی ندارند که مرکز تحقیقات استراتژیک دولت تبدیل به حیاط خلوت سیاسی شود و در واقع باید بهعنوان یک اتاق فکر عمل کند. برهمین اساس 4 مأموریت اصلی بهعنوان برنامه ویژه مرکز تحقیقات استراتژیک دولت انتخاب شد. نخستین مأموریت ما تبیین گفتمان دولت است. دولتهای مختلف در ادوار گذشته گفتمان جامعه مدنی، گفتوگوی سیاسی، گفتمان عدالت یا گفتمان اعتدال و گفتوگوی سیاست خارجی را مطرح میکردند. گفتمان باید برآمده از ویژگیها و عملکرد خود رئیس دولت باشد. به همین دلیل مهمترین ویژگی رئیسی مردمیبودن، عدالتمحوری و فسادستیزی است.
بهگفته او «مأموریت دوم و مهم مرکز پژوهشهای استراتژیک دولت، ایجاد بستری برای ارتباط مداوم و مستمر نخبگان با بدنه دولت است» و «مأموریت سوم این مرکز توجه به مسائل راهبردی کشور است که این مسائل بهصورت ارجاعی از طریق رئیسجمهور یا بهصورت راهبردی مطرح میشود. مثلا اگر مسئله جمعیت یک موضوع راهبردی برای کشور باشد، باید برای آن چاره جدی اندیشید. وقتی از موضوع گسترش جمعیت صحبت میشود، کیفیت آن نیز مطرح است. لذا برای داشتن جمعیتی باکیفیت باید سراغ نخبگان کشور مانند طلاب رفت؛ متأسفانه وضعیت اقتصادی امروز کشور بهگونهای است که حتی برخی از خانوادههای طلاب نیز در بحث فرزندآوری به چالش افتادند.» او اضافه کرد: مأموریت چهارم نیز رصد سیمای عمومی دولت از دید جامعه است، بر این اساس نظر و افکار مردم نسبت به برخی از سیاستها پایش شده و در اختیار رئیسجمهور و دولت قرار میگیرد.
خیاطیان با بیان اینکه در دولت سیزدهم اصل و هدف ما انقلاب اسلامی و تحقق آرمانهای آن است افزود: شاید در این میان تصمیمات جزئی غلطی گرفته شود اما نباید به این بهانه، دنبال عافیتطلبی بود. چرا که هدف اصلی ما تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی است. خواهش من از شما خواص و منبریها این است که اگر مشکلاتی وجود دارد ایستادگی کنیم و کنار نکشیم و با تأثیر کلام و نفوذی که در میان مردم دارید، از آحاد جامعه بخواهید که همه با هم با امید به آینده، تلاش کنیم و پای آرمانهای انقلاب بایستیم.
مینگذاریهای دولت سابق
خیاطیان با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که وضعیت بسیار اسفباری بر بخشهای مختلف حاکمیتی حکمفرما بوده است، گفت: در روزهای پایانی دولت دوازدهم در اقدامی عجیب و تأملبرانگیز، حقوق هیأت علمی دانشگاهها را افزایش چشمگیری دادند! مانند این مینگذاریها وجود دارد که امروز دولت را درگیر چالشهای مختلفی کرده است. در مورد انتصابات دولت نیز با توجه به آنکه وجه مردمی برای دولت اهمیت داشت، مرکز بررسیهای استراتژیک دولت پیشنهاد داد تا سامانهای طراحی شود و خود مردم برای انتخابات وزرا پیشنهادهایی دهند که در زمانی کوتاه وبسایتی آماده شد و خوشبختانه جمعیت آماری بالایی از مردم مشارکت کردند و آمار آن به تفکیک حضور نخبگان دانشگاهی، حوزوی، صنعتی و ... وجود دارد.
یک لکه سیاه فساد مانع انتصاب افراد میشود
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری درباره انتصابات دولت سیزدهم گفت: بحث انتصابات پیچیدگیهای خاصی دارد که باید به بررسی نظرات مجلسیها، استانها و مراکز مختلف توجه داشت، اما در این میان یکی از مهمترین خط قرمزهای رئیسجمهور، نداشتن یک لکه سیاه فساد اقتصادی در افراد است، بهگونهای که اگر فردی پیشنهاد میشد که از بیشترین توانمندیها و تجربه کاری برخوردار بود، به واسطه وجود یک شبهه فساد مالی، رئیسجمهور از انتصاب آن فرد امتناع میکرد. محمدصادق خیاطیان تصریح کرد: یکی از ویژگیهای رئیسجمهور، مشورت بالا و در دسترس بودن است؛ بهگونهای که اغلب نامهها را مطالعه میکند و زمینه خوبی برای مشورتدادن نخبگان وجود دارد تا بتوانند دولت را در مسیر سخت خود کمک کنند. یکی از نظرات رئیسجمهور این است که در زمینه اجرا از افرادی استفاده شود که نسبت به آرمانهای انقلاب سفت و سخت عمل کنند اما همچنان ایشان میگوید در زمینه مشورت، دست افراد و طیفهای مختلف سیاسی را برای مشارکت باز بگذارید.
روایت خیاطیان از تهدید مافیا و سودجویان علیه دولت
میخواستند دولت را زمین بزنند
در همینه زمینه :