• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155186
+
-

در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟

در جلسه غیرعلنی اخیر مجلس، روند گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین ازسوی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و رئیس مجلس گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات برجامی به منتخبان ملت ارائه کرد. روایت نمایندگان حاضر در این جلسه نشان می‌دهد محمدباقر قالیباف درباره دغدغه‌های نمایندگان پیرامون روند مذاکرات در وین و محورهای توافق احتمالی توضیحاتی ارائه کرده‌است. براساس روایت سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس، در این جلسه تأکید نمایندگان بر این بوده ‌است که آمریکایی‌ها باید ضمانت بدهند. همچنین در مذاکرات هسته‌ای در درجه نخست، باید قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس درنظر گرفته شود و چارچوب مذاکرات باید در همین مسیر باشد. به‌گفته سیدنظام‌الدین موسوی، نمایندگان بر این موضوع تأکید داشته‌اند که در چارچوب منافع ‌ملی، از مذاکره‌کنندگان کشورمان در وین حمایت خواهند کرد. از سوی دیگر، رئیس‌مجلس نیز در این جلسه تأکید کرده‌است که جمهوری‌اسلامی از حقوق هسته‌ای خود عدول نمی‌کند و هر مذاکره و توافقی باید حقوق هسته‌ای ایران را تضمین کند. محمد باقر قالیباف با اشاره به بی‌اثر شدن تحریم‌ها، گفت: «ما با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه هستیم، اگر جایی تعهد یا تضمینی می‌دهیم، باید تعهد متقابل هم وجود داشته باشد که رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی باشد.»
 وی تأکید کرده‌است که آمریکا باید در مقابل تعهداتش ضمانت بدهد: «ضمانت‌ها مختلف است؛ ازجمله ضمانت ذاتی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی که اگر این ضمانت‌ها وجود نداشته باشد، تعهدهای ما بی‌معنا خواهد بود. تعهد همراه با ضمانت است.»
 یک نماینده مجلس نیز در تشریح جلسه غیرعلنی باهدف بررسی مذاکرات وین گفت که رئیس مجلس در این جلسه اعلام کرده هنوز هیچ‌چیز نهایی نشده است. احمد علیرضابیگی خاطرنشان کرد: «قالیباف به نمایندگان گفته برخی موضوع‌ها و چالش‌های برجام در مذاکرات وین رفع شده، اما برخی از موضوع‌ها هنوز باقی مانده است که یکی از آنها، بحث «تضمین اقتصادی» است.» وی ادامه داد: «به‌گفته رئیس مجلس علاوه بر فروش نفت و جابه‌جایی منابع حاصل از آن، باید امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم شود. ازسوی دیگر اجرای تعهدات باید گام به گام و مرحله‌به‌مرحله باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید