• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155184
+
-

مذاکرات وین در مرز توافق یا بن‌بست؟

دیپلماسی
مذاکرات وین در مرز توافق یا بن‌بست؟

علی باقری‌کنی دیشب با دستورکار مشخص برای ادامه گفت‌وگوها، به وین بازگشت تا گفت‌وگوها برای رفع مشکلات باقیمانده ادامه یابد؛ گفت‌وگوهایی که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون به نتیجه رسیدن آنها به گوش می‌رسد، اما اکنون مقام‌های سیاسی کشورمان اعلام می‌کنند ایران با جدیت در حال بررسی متون توافق است و رایزنی‌ها برای رفع موضوع‌های باقیمانده ادامه دارد.
به‌گزارش همشهری، در چنین شرایطی شورای‌عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود، روند گفت‌وگوها و نتایج حاصل از آن را که تاکنون به‌دست آمده‌است، مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت تحقق مطالبه‌های قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد، تأکید کرده است. گفته‌ می‌شود در جلسه این شورا بر ضرورت رفع سریع مسائل باقیمانده که مذاکرات را در مرز «توافق یا بن‌بست» قرار داده، تأکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین‌تکلیف این موضوع‌ها شده‌است. این در شرایطی است که تداوم انفعال طرف‌های مقابل در رفع موضوع‌های باقیمانده، زمینه‌ساز طولانی شدن بی‌دلیل مذاکرات و به اعتقاد برخی، ایجاد شرایط «غیرقابل پیش‌بینی» شده‌است.

فضاسازی‌های بی‌تأثیر
مقام‌های سیاسی کشورمان معتقدند در شرایط کنونی هیچ‌گونه قید زمانی نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به «توافق خوب» شود؛ رویکردی که نشان می‌دهد نباید به فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره به پایان رسیدن زمان مذاکرات و... اعتنا کرد. بر همین اساس هم بود که دیروز سخنگوی وزارت امورخارجه با تأکید بر اینکه ایران هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی را قبول نمی‌کند، بسته شدن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (pmd) علیه کشورمان را ضروری دانست. سعید خطیب‌زاده ادامه داد: ما درباره پرسش‌ها یا ادعاهای سیاسی که آژانس درخصوص برخی اقدام‌های کشورمان مطرح کرده، پاسخ داده‌ایم و این پرونده باید بسته شود. وی همچنین بازگشت باقری‌کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان به تهران را در روزهای اخیر، سفری عادی مانند دیگر سفرهایی دانست که تاکنون انجام می‌شده و با هدف مشورت و دریافت دستورالعمل‌های لازم بوده ‌است.

انتخاب قطعی ایران
وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین تأکید کرد که انتخاب قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم‌عبور از خطوط قرمز ترسیم شده‌ است. حسین امیرعبداللهیان با اشاره به آمادگی ایران برای حصول یک توافق خوب، بر لزوم اتخاذ تصمیم سیاسی توسط طرف مقابل تأکید کرد و افزود که ایران به‌دنبال یک توافق خوب، اما در چارچوب منافع ملی و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است. وی درباره برخی موضوع‌های مهم باقیمانده نیز عنوان کرد که درصورت رویکرد واقع‌بینانه طرف غربی، این موضوع‌ها قابل حل و رسیدن به توافق نهایی است. جوزف بورل نیز در این گفت‌وگو تأکید کرد که مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده و همه طرف‌ها بخش عمده مسیر را به‌خوبی طی کرده‌اند؛ مرحله‌ای که نیازمند اتخاذ تصمیم‌های جدی ازسوی همه طرف‌های حاضر در گفت‌وگوهای وین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید