• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154770
+
-

تخفیف یا زرنگ بازی؛ مسئله این است

گزارش
تخفیف یا زرنگ بازی؛ مسئله این است

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

احتمالا همه‌‌چیز از آن تابلوی کذایی شروع شد؛ همان تابلویی که هنوز هم دست‌فروشان روی آن بزرگ می‌نویسند موز (یا آناناس یا چاغاله بادام یا گوجه سبز یا هر تحفه دیگری) فقط 15هزار تومان! البته اگر فرض بگیریم که آن موز یا تحفه نوبر الان کیلویی 30هزار تومان است. بعد ما چشمانمان برق می‌زند و سریع می‌زنیم روی ترمز و می‌رویم که موز را با نصف قیمت بخریم که متوجه می‌شویم روی همان تابلو و زیر آن قیمت استثنایی خیلی ریز نوشته شده «نیم‌کیلو». اینجاست که می‌فهمیم رو دست خورده‌ایم اما ترجیح می‌دهیم راه رفته را دست خالی بازنگردیم و بگذاریم آقای دست‌فروش گولمان بزند. چند سالی است که این روش نه فقط در کسب‌وکار دستفروشان، که در خیلی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها هم مد شده و تبلیغاتشان هم از طریق پیامک به‌دست مردم می‌رسد. حتما شما هم با پیامک‌هایی از قبیل «تخفیف استثنایی تا 80درصد»، «تخفیف 50درصدی برای نخستین خرید سوپرمارکتی» یا «60درصد تخفیف در هفته اول اسفند» آشنا هستید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید روی بسیاری از اقلامی که در همین تخفیف‌ها می‌خرید، قیمت بالاتری درج شده و بعد از تخفیف تازه به قیمت اصلی می‌رسند. برخی دیگر هم با عنوان بسته‌های یک کیلویی، 5کیلویی یا 10کیلویی فروخته می‌شوند اما اگر کمی دقت کنید می‌بینید که یک گوشه دنجی از بسته یک کیلویی خیلی ریز نوشته شده 900گرم! یا روی بسته‌های 10کیلویی نوشته شده 9کیلوگرم. البته این نوشته آنقدر ریز هست که در نگاه اول دیده نشود و همین هم برای فروشنده کافی است تا به شما بقبولاند که دارید آن محصول را ارزان‌تر از جاهای دیگر خریداری می‌کنید. برخی از فروشندگان هم کلا قیمتی روی کالاهایشان درج نمی‌کنند و فقط قیمت اقلام با برچسب‌هایی که متعلق به آن فروشگاه است برای خریداران نمایان می‌شود. با وجود این تخفیف‌هایی هم روی این‌اقلام اعمال می‌شود. 
آن وقت سؤال اینجاست که چطور روی محصولی که قیمت نهایی آن مندرج نشده، تخفیف‌های چند ده درصدی اعمال می‌شود و این تخفیف‌ها چگونه و با چه فرمولی و بر مبنای کدام قیمت اولیه‌ای محاسبه شده است؟ البته این تخلفات به همین‌جا ختم نمی‌شود. عده‌ای از فروشندگان هم به واسطه بسته‌بندی‌های به ظاهر زیبا و پر زرق و برق به افزایش قیمت اقلام خود اقدام و پول بسته بندی را هم از خریدار دریافت می‌کنند.
با اینکه به‌دلیل زیاد شدن این تخلفات، از چند ماه پیش به دستور وزارت صمت، طرح درج قیمت تولید‌کننده به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای الزامی  و تاحدودی منجر به کاهش قیمت‌ها و جمع شدن بساط تخفیف‌های دروغین فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده است، اما هنوز تمامی اجناس قیمت تولید‌کننده ندارند؛ پس در این روزهای پایانی سال که همه برای خرید  عجله داریم، مراقب باشید که این روند تند حواستان را پرت نکند و گول فروشندگان متخلف را نخورید.

این خبر را به اشتراک بگذارید