• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154750
+
-

واکنش‌های جهانی به مسکو؛ از تحریم تا تأیید

جهان‌نما
واکنش‌های جهانی به مسکو؛ از تحریم تا تأیید

اقدام مسکو در به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، با واکنش‌های زیادی مواجه شده است؛ درحالی‌که برخی از کشورهای نزدیک به روسیه ازجمله سوریه و کوبا پا جای پای مسکو گذاشته‌اند، اتحادیه اروپا و آمریکا با انواع تحریم‌ها، به این اقدام مسکو واکنش نشان داده‌اند. آلمان، بزرگ‌ترین کابوس روسیه را عملی کرده و پروژه نورد استریم را متوقف کرده و انگلستان هم چندین بانک روسی را هدف تحریم قرار داده است.
به گزارش الجزیره، آمریکا دوشنبه اعلام کرد که با فرمان ریاست‌جمهوری، برخی تحریم‌های جدید را علیه مسکو اعمال می‌کند. بریتانیا هم دیروز بعدازظهر از تحریم‌های خود رونمایی کرد و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های خود علیه روسیه را دیشب اعلام کرد.
غربی‌ها در حالی از تحریم‌های خود رونمایی کرده‌اند که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که کشورش به این تحریم‌ها عادت دارد و هراسی از آنها ندارد؛ «آنها ما را با تحریم‌ها تهدید می‌کنند...ما می‌دانیم که تحریم‌ها به هر حال اعمال خواهند شد؛ با دلیل یا بدون دلیل. ما به این تحریم‌ها عادت داریم.»
آمریکا: جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور اقدام ولادیمیر پوتین را قویاً محکوم کرده و قرار است به‌زودی یک فرمان اجرایی را امضا کند که هرگونه سرمایه‌گذاری، تجارت و تراکنش مالی با مناطق جدایی‌طلب را ممنوع کند. آمریکا تحریم‌هایی را هم علیه روسیه درنظر گرفته است. سخنگوی کاخ سفید گفته است این تحریم‌ها، از تحریم‌هایی که درصورت حمله روسیه به اوکراین علیه مسکو وضع خواهند شد جدا هستند.
اروپا: اتحادیه اروپا دیروز جلسه‌ای برای تأیید پیش‌نویس یک مجموعه از تحریم‌ها علیه روسیه برگزار کرد. در این پیش‌نویس، تحریم‌هایی علیه 351نماینده مجلس روسیه که جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته‌اند، 11نماینده‌ای که طرح به رسمیت شناختن این جمهوری‌ها را به دوما برده‌اند، 27فرد و نهاد مرتبط با کرملین که در تصمیم روسیه درباره این جمهوری‌ها دخیل بوده‌اند، رهبران این دو جمهوری و فرماندهان نظامی روسیه در این دو جمهوری درنظر گرفته شده بود.
آلمان: آلمان دیروز اعلام کرد که در واکنش به این اقدام روسیه، پروسه اعطای مجوز برای صدور گاز از خط لوله نورد استریم2 را متوقف می‌کند. این پروژه که گاز روسیه را به اروپا می‌رساند، برای مسکو بسیار حیاتی است و مسکو پیش‌تر هشدار داده بود نباید این پروژه را سیاسی کرد. آلمان در هفته‌های اخیر متهم بود که به‌خاطر انتفاع از این پروژه، مواضع سرسختانه‌ای علیه مسکو نمی‌گیرد.
انگلیس: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم دیروز عصر از تحریم‌های کشورش علیه برخی بانک‌ها و افراد رونمایی کرد. انگلیس موضعی سرسختانه در مقابل مسکو داشته و بارها درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین هشدار داده و گفته بود که در این صورت، واکنشی سخت نشان خواهد داد. جانسون دیروز اعلام کرد که کشورش 5بانک روسی و همینطور 3نفر از اتباع این کشور از جمله یک فرد نزدیک به پوتین را تحریم می‌کند. او در پارلمان هشدار داده که این نخستین موج تحریم‌هاست و اگر پوتین جلوتر برود، تحریم‌ها هم بیشتر خواهند شد.
سازمان ملل: سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفته است که او تصمیم روسیه را نقض حاکمیت اوکراین و در تعارض با اصول منشور سازمان ملل می‌داند. آمریکا و متحدانش در شورای امنیت سازمان ملل هم در جلسه دیرهنگامی که دوشنبه به‌صورت اضطراری برگزار شد، از روسیه به‌شدت انتقاد و اقدام روسیه برای فرستادن نیروهای نظامی در نقش صلح‌بان را به‌شدت محکوم کردند. لیندا تامس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است که همه می‌دانند این نیروها مطلقا صلح‌بان نیستند و منظور دیگری دارند.
چین: چین، یکی از نزدیک‌ترین متحدان روسیه، از همه طرف‌های درگیر خواسته از هر اقدامی که تنش‌ها را بیشتر می‌کنند دوری کنند. سفیر چین در سازمان ملل گفته است: «شرایط امروز در اوکراین ثمره عوامل پیچیده زیادی است.»
ناتو: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، اقدام روسیه را به‌شدت محکوم کرده و گفته است این اقدام روسیه، توافقنامه مینسک را که درباره آتش‌بس در شرق اوکراین بین طرف‌های مختلف امضا شده و مسکو هم یکی از اعضای آن است، نقض می‌کند.
ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اقدام روسیه را غیرقابل‌قبول خوانده است. با این حال آنکارا که عضو ناتو و هم‌پیمان کشورهای غربی به‌شمار می‌رود، از تحریم مسکو صحبت نکرده و تنها به همین میزان واکنش بسنده کرده است. آنکارا در سال‌های اخیر، رابطه نزدیکی با مسکو داشته است.
ژاپن: فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفته است اقدام روسیه، حاکمیت و یکپارچگی اوکراین را نقض کرده و قابل تحمل نیست. او گفته که درصورت حمله روسیه به اوکراین، کشورش همراه با متحدان واکنشی جدی به روسیه نشان خواهد داد.
هند: سفیر هند در سازمان ملل از تمامی طرف‌ها خواسته که در این شرایط، از خود خویشتن‌داری نشان بدهند.
سوریه: وزیر خارجه سوریه گفته که از اقدام مسکو در به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین حمایت می‌کند و با رهبران این دو جمهوری همکاری خواهد کرد. ونزوئلا و کوبا هم کشورهای دیگری هستند که پا جای پای روسیه گذاشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید