• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183946
+
-

واکنش متقابل ایران به تحریم‌های اروپایی

اقدام ضدایرانی اخیر اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی و گنجاندن 18شخصیت و 19نهاد ایرانی در فهرست تازه تحریم‌ها، با واکنش ایران مواجه شد و قرار است فهرست جدید تحریمی ایران علیه مروجان تروریسم در اروپا و انگلیس به‌زودی اعلام ‌شود.
به ‌گزارش همشهری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن اعلام این خبر، تأکید کرد که اقدام تحریمی اتحادیه ‌اروپا و انگلیس علیه تهران، نشانه ناتوانی ذهنی آنها از درک درست واقعیت‌های ایران و نیز سردرگمی آنان در قبال اقتدار جمهوری ‌اسلامی است.
ناصر کنعانی اقدام‌های تحریمی اخیر اروپا و انگلیس علیه برخی نمایندگان مجلس، مسئولان قضایی، نظامی، انتظامی و فرهنگی ایران را نشانه استیصال، سرخوردگی و عصبانیت آنان از شکست فضاحت‌بار اخیر در ایجاد بی‌ثباتی در ایران، با وجود تلاش‌ها و هزینه‌های سنگین دانست.
از سوی دیگر ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس نیز در نامه‌ای به وزارت امورخارجه، خواستار اقدام لازم و فوری برای تحریم متقابل نهادهای اروپایی شد؛ رویکردی که براساس آن، تحریم متقابل و متناظر شخصیت‌ها و نهادهای اروپایی در دستور کار قرار می‌گیرد.
علاوه ‌بر اینها دادستان کل کشور هم در نامه‌ای به وزیر امور خارجه از جایگاه مدعی‌العموم، اقدام‌ اخیر پارلمان اروپا در گنجاندن نام سپاه ‌پاسداران به فهرست ادعایی گروه‌های تروریستی را فاقد وجاهت قانونی و برخلاف حقوق ‌بین‌الملل دانست و از امیرعبداللهیان خواست این موضوع با جدیت پیگیری و اقدام‌های لازم دراین زمینه انجام شود.
محمدجعفر منتظری در این نامه با استناد به ماده۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، آمادگی دادستانی کل کشور را برای هرگونه همکاری در این زمینه با وزارت امور خارجه اعلام کرده ‌است.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از تصویب چهارمین بسته تحریمی علیه ایران، به بهانه مسائل حقوق‌بشری در شورای وزیران امور خارجه این اتحادیه خبرداد؛ تحریم‌های جدیدی که با اعمال آنها، فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه مسائل حقوق‌بشری به ۱۷۳شخصیت و ۳۱نهاد افزایش یافته‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید