• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154699
+
-

جنوبی‌ها از آزادسازی سواحل عقب ماندند

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها: آزادسازی سواحل در جنوب کشور نهایتا تا پایان سال به سرانجام می‌رسد

گزارش
جنوبی‌ها از آزادسازی سواحل عقب ماندند

سیده زهرا عباسی   - خبرنگار

4روز از پایان مهلت 20روزه‌ و ضرب‌الاجل رئیس‌جمهوری برای آزادسازی حریم 60متری سواحل در شمال و جنوب کشور می‌گذرد؛ 30بهمن و در آخرین روز این مهلت، مسئولان 3استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان اعلام کردند سواحل دریای خزر که تحت تصرف نهادهای دولتی بود‌ آزاد شده، اما در استان‌های جنوبی هرچند دستور آزادسازی فوری سواحل خلیج‌فارس همزمان با استان‌های شمالی صادر شد، هنوز تصرف‌هایی در سواحل باقی مانده است.

کار در جنوب سخت‌تر است
طبق اعلام قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تعداد تصرفات در شمال و مساحت تصرفات در جنوب بیشتر بوده است و هرمزگان و بوشهر از نظر مساحت سواحل اشغالی در جنوب کشور بیشترین آمار را دارند.
رضا بیانی با بیان اینکه بیش از 98درصد سواحل شمالی کشور آزادسازی شده‌اند به همشهری می‌گوید: یکی دو مورد تصرف باقی مانده که رایزنی و اجرای آزادسازی آنها نیز در حال انجام است.
وی با اشاره به فرایند آزادسازی در 4استان جنوبی توضیح می‌دهد: در هرمزگان کار به‌دلیل وجود تصرفات در حریم شهرها پیچیده‌تر بود، اما پیشرفت خوبی داشت و تقریبا به پایان رسیده و در بوشهر نیز بیش از 60درصد آزادسازی انجام شده است.
او همچنین با بیان اینکه در شهرستان‌های چابهار، کنارک و دشتیاری استان سیستان و بلوچستان تصرفاتی اتفاق افتاده است، می‌گوید: دستور و اخطارهای لازم برای آزادسازی تصرفات در این
3 شهرستان داده شده و با هماهنگی دادستان‌های این شهرستان‌ها در حال اجرای احکام هستیم. توصیه این است که تا قبل از اینکه ما و دادستانی اقدام کنیم، خودشان حریم را آزاد کنند.
تصرفات در خوزستان نیز به‌گفته قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مربوط به شهرستان هندیجان و به سرعت در حال انجام است و احتمالا طی 4-3 روز آینده به پایان می‌رسد.
بیانی تأکید می‌کند: آزادسازی سواحل جنوب همچنان در حال انجام و کار قدری سخت‌تر است، اما پیگیری می‌کنیم همانند شمال به نتیجه برسد.
به‌گفته قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، با توجه به نگرانی تصرف مجدد سواحل، بحث آزادسازی از طریق تصاویر ماهواره‌ای رصد و پایش می‌شود تا این امر مجدد رخ ندهد.
او خبر می‌دهد آخرین گزارش‌گیری از استان‌های جنوبی برای آزادسازی سواحل ابتدای هفته آینده انجام خواهد شد تا پیش از پایان سال آزادسازی در شمال و جنوب به‌طور کامل محقق شده باشد.

آزادسازی صددرصدی در هرمزگان
هرمزگان 2237.8کیلومتر نوار ساحلی دارد که از این میزان، 1579.67کیلومتر در سرزمین اصلی و بقیه جزایر است. در میان 4استان ساحلی در جنوب کشور، هرمزگان بیشترین ساحل و جزیره را در اختیار داشته و به همین میزان هم تصرف ساحل در آن در مقایسه با دیگر استان‌ها بیشتر بوده است.
با وجود این طبق گفته قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و تأیید استاندار هرمزگان حریم ۶۰متری ساحل که در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار داشت، آزادسازی کامل شده است.
مهدی دوستی با بیان اینکه 5کیلومتر از نوار ساحلی هرمزگان در سرزمین اصلی و جزایر این استان تحت تصرف غیرمرتبط بود، به همشهری می‌گوید: سطح این تصرفات حدود 95هزار متر می‌شد که بیشترین حجم آن مربوط به جزیره هرمز و بندرلنگه بود.
او با بیان اینکه بخشی از سواحل در اختیار ارگان‌های دولتی و مرتبط با ساحل و بخشی هم در اختیار مجموعه‌های نظامی است و امکان آزادسازی ندارد، می‌افزاید: دستور رئیس‌جمهوری درباره آزادسازی حریم تصرف شده با سازه‌های غیرمرتبط ازجمله ویلا و... بود که همه این تصرفات در هرمزگان آزاد شد.

آزادسازی در بوشهر ادامه دارد
با وجود اینکه بوشهر، دومین استان از نظر طول نوار ساحلی در جنوب کشور است، اما به‌نظر می‌رسد آزادسازی حریم 60متری دریا در این استان کندتر پیش می‌رود. طی چند روز گذشته هم برخی از شهروندان بوشهری فیلم‌هایی از مناطق تحت‌تصرف دستگاه‌های دولتی منتشر کرده‌اند که دیوارکشی این تصرفات را نشان می‌دهد.
شهروندان بوشهری معتقدند در این استان زور مسئولان به دستگاه‌ها نرسیده و ساحل هنوز تحت تصرف است. ساختمان شرکت ملی نفتکش،  منازل سازمانی شرکت آب، ساختمان دانشگاه خلیج‌فارس و دیوارکشی یکی از نهادها در پارک لیان از مواردی است که شهروندان به‌عنوان این ادعای خود مطرح می‌کنند.
با وجود این معاون عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه تکمیل فرایند عقب‌نشینی دستگاه‌های دولتی از ساحل استان نیازمند هماهنگی‌های فرااستانی است به همشهری می‌گوید: استاندار بوشهر در این‌باره کارگروه ویژه‌ای تشکیل داده و دستور‌های لازم را برای دستگاه‌های مرتبط صادر کرده است.
محمدهادی رستمیان می‌افزاید: در بوشهر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و ویژه استان و وجود منابع و ذخایر زیرزمینی و همجواری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، بنادر دریایی و بنادر شیلاتی متعدد و فعال، نیروهای نظامی، نیروگاه اتمی ، سازمان‌ها و نهادهایی از گذشته و برخی حتی در چند دهه اخیر مستقر شده‌اند. جمع استقرار همه این دستگاه‌ها و تصرفات غیرمرتبط حدود ۸۰کیلومتر است.
وی با بیان اینکه ۱۵کیلومتر تصرف غیرمرتبط با کاربری‌های دریایی، شیلاتی، نظامی و صنعتی است، می‌افزاید: تاکنون درصد قابل توجهی از آنها رفع تصرف شده  است و مابقی در حال آزادسازی است. رستمیان در پاسخ به نگرانی شهروندان نیز توضیح می‌دهد: برخی دستگاه‌های مستقر برای رفع حریم نیاز به جابه‌جایی تاسیسات موجود دارند که این مهم نیز به سرعت انجام خواهد شد.

   طبق آمار، کشور ما 7 استان ساحلی دارد که در مجموع ۵۸۰۰‌کیلومتر خط ساحلی دارند؛۸۹۰کیلومتر از این میزان متعلق به شمال و ۴۹۱۰کیلومترش متعلق به جنوب است و به جز نوار ساحلی جزایر، سهم بوشهر از سواحل جنوبی کشور 900، خوزستان 831، هرمزگان 1579و سیستان و بلوچستان 541کیلومتر است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید