• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154644
+
-

گزارش تازه پلیس از شگرد جدید سارقان در سرقت‌های سریالی پل‌های هوایی خبر می‌دهد

گرگ درلباس میش!

گرگ درلباس میش!

مریم قاسمی

از ابتدای سال۱۴۰۰ تاکنون سرقت‌های سریالی متعددی در نقاط مختلف شهر تهران از جمله بزرگراه‌ها اتفاق افتاده که سوژه اصلی آن تجهیزات شهری از جمله پل‌های هوایی بوده است. در همین رابطه سرقت پل‌های عابرپیاده در ورد آورد، بزرگراه آزادگان، چیتگر، بزرگراه تهران- کرج و این اواخر بزرگراه شهید همدانی به گونه‌ای بوده که پلیس پس از بررسی همه جانبه این نوع بزه و همچنین ردپاهای به جامانده و کشفیات و دستگیری‌های تازه به این نتیجه رسیده که در این نوع سرقت‌ها با سارقان و باندهای حرفه‌ای سر و کار دارند که از شگردهای هوشمندانه در این نوع جرائم استفاده می‌کنند. در گزارش پیش رو ضمن بازخوانی پرونده سرقت‌های دنباله‌دار پل‌های هوایی و تجهیزات شهری در یک‌سال گذشته، نگاه کارشناسی مسئولان نیروی انتظامی تهران را مطرح کردیم.   

برایشان فرقی نمی‌کند وسیله‌ای که به سرقت می‌برند پل هوایی چند تنی و یا گارد ریل چند کیلومتری باشد. درخلوت شهر و بی‌خبری شهروندان با وسایل نقلیه و ابزار و ادوات پیشرفته به محل مورد نظر می‌روند و نقشه شوم خود را مو به مو پیاده می‌کنند و در یک لحظه ناپدید می‌شوند! 

 با یک‌باند حرفه‌ای طرفیم نه سارقان خرده پا! 
یکی از نقاطی که در یک‌سال گذشته بارها در آن سرقت‌های بزرگ از نوع پل هوایی و گاردریل اتفاق افتاده، بزرگراه آزادگان است که بین چندین منطقه از جمله۱۶، ۱۸، ۲۰ و... مرز مشترک دارد. 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه۱۶ در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه در سال جدید شاهد نوع تازه‌ای از سرقت لوازم و اموال شهری بودیم. اگر درگذشته نگاهمان این بود که تنها معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها به تأسیسات شهری آسیب می‌زنند و به فرض نرده‌ها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، برج‌های نوری و کابل‌های برق را به سرقت می‌برند، اما حالا به جرئت می‌توان گفت که این سرقت‌های بزرگ و سریالی ماجراهای دیگری دارد. حجم و سنگینی این سازه‌ها نشان می‌دهد که با باند حرفه‌ای روبه‌رو هستیم نه سارقان خرده پا.»
وی اضافه می‌کندکه در آبان و آذرماه امسال چندین سرقت بزرگ از نوع پل هوایی و گاردریل در محور آزادگان و در تقاطع خیابان شهید یارجانی اتفاق افتادکه مشکلاتی را برای عبور و مرور شهروندان ایجاد کرد و خوشبختانه با اقدام به موقع عوامل شهرداری منطقه۱۶ رفع خطر و ایمن‌سازی محل انجام شد اما معلوم نیست که این سریال تلخ چه موقع تمام شود. 
«علی محمدکریم‌پور»، در این زمینه پیشنهادی می‌دهد و می‌گوید: «باید در زمان قرار داد با پیمانکاران برای اجرای پروژه‌هایی مثل نصب گاردریل و یا پل‌های هوایی در بزرگراه‌ها مسئولیت حفظ و نگهداشت نیز به آنها سپرده شود. یعنی پیمانکاران موظف باشند با راه‌اندازی گشت‌های موتوری در طول بزرگراه‌ها از سازه‌هایی که بنا کرده‌اند محافظت کنند.» 



  وقتی سارقان جسور می‌شوند
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه18 نیزدرباره سرقت‌های دنباله دارتجهیزات شهری می‌گوید: «درچند سال اخیر به‌ویژه در 2 سال گذشته این نوع جرائم سنگین افزایش پیدا کرده است. این موضوع احساس می‌شود که این سارقان نسبت به قبل جسارت بیشتری پیدا کرده‌اند؛ چون گاهی به سرقت‌های بزرگی دست می‌زنند که مایه تعجب است. این حوادث تلنگری است برای ما و مسئولان که بیش از گذشته مراقب اموال عمومی شهر و بیت‌المال باشیم. باید دست این سارقان حرفه‌ای را از سرقت تجهیزات شهری کوتاه کرد.»
«رضا شیرزادیان» به عجیب‌ترین سرقت تجهیزات شهری، که خبرش هم رسانه‌ای شد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «حادثه‌ای چند هفته قبل دربزرگراه آزادگان، به سمت بزرگراه خلیج‌فارس، روبه‌روی کارگاه ماست‌بندی اتفاق افتاد. طبق بررسی‌های انجام شده توسط نیروی انتظامی، سارقان حرفه‌ای در مدت زمان کمتر از 2 ساعت پل عابرپیاده، پایه‌ها و حتی پله‌های آهنی را سرقت کرده بودند. پس از این اتفاق شهرداری منطقه از طریق مراجع قضایی و انتظامی این سرقت بزرگ را پیگیری کرده است وبا تلاش نیروی انتظامی تعدادی از مجرمان دستگیر شده‌اند.»
 معاون شهردار منطقه18 می‌گوید: «طبق تحقیقات انجام شده همچنین اعترافات سارقانی که در طول این سال‌ها توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند، مشخص شده که اغلبشان در باند‌های بیش از 3 نفری تجهیزات شهری از نوع پل هوایی و... را سرقت می‌کنند و مجهز به امکانات و وسایل مختلفی برای باز کردن این سازه‌ها هستند.»

 همه متهمان سرقت اموال شهر
اینکه چرا سارقان به دزدیدن تجهیزات ترافیکی به‌ویژه دربزرگراه‌ها علاقه‌مند شده‌اند، دلایل خاص خودش را دارد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه18 می‌گوید: «تاریکی هوا و نبود روشنایی مناسب، فاصله نسبتاً زیاد تا بافت مسکونی، خلوتی و‌‌‌ تردد کم شهروندان در ساعات پایانی شب، کمبود گشت‌های نیروی انتظامی در شبکه معابر و بزرگراه‌ها و... باعث شده تا سارقان به تخریب و دزدی وسایل شهری رو بیاورند. سرقت‌های بزرگ تجهیزات شهری سازمان یافته و حساب شده است و بیشتر به‌صورت گروهی انجام می‌شود. آنها نقاط خلوت و دور از چشم را از قبل شناسایی کرده و با یک برنامه حساب شده کل تجهیزات و لوازم را به سرقت می‌برند. برای اینکه لو نروند و کسی به آنها شک نکند برنامه سرقت را در چند روز پیاده می‌کنند. مثلاً سرقت پل عابرپیاده دربزرگراه آزادگان زمان کمی برده، اما قبل از اجرای نقشه با بازکردن پیچ و مهره‌ها و بریدن قسمت‌های اصلی پل عابر در چند روز متوالی، نهایت در روز موعود این سرقت بزرگ را انجام داده‌اند.»
«فرجاد احمدی راد»، یادآوری می‌کند که این‌ سرقت‌ها خسارت زیادی به اموال شهری وارد می‌کند و جان شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد. 



 سارقان و مالخرها خواب خوش نخواهند داشت
مسئولان فرمانده انتظامی تهران بزرگ «طرح رعد» را به‌طورهفتگی در سطح تهران اجرا می‌کنند. در این طرح بیش از 80 کلانتری با انواع جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی و شهری برخورد می‌کنند. برخورد با سارقان و مالخرها از جمله موضوعاتی است که در این طرح انجام می‌شود. جالب اینکه در هر طرح رعد، بیش از 100سارق حرفه‌ای و مالخردستگیر و تحویل مراجع قضایی می‌شوند. 
رئیس اطلاع‌رسانی فاتب از طرح‌های دیگری که در این حوزه به‌صورت مداوم و مستمر انجام می‌شود صحبت می‌کند و می‌گوید: «یکی دیگر از طرح‌ها، طرح «کاشف» نام دارد و با مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای برخورد می‌شود. در این طرح پلیس به دنبال سارقان حرفه‌ای و مجرمانی می‌رود که قبلاً شناسایی شده‌اند و امکان دارد جرائمی را مرتکب شوند. پلیس به آنها اجازه ایجاد ناامنی و ناهنجاری در شهر نمی‌دهد.»
وی درباره سرقت‌های تجهیزات شهری و برخورد پلیس با چنین جرائمی می‌گوید: «اقلام و اموال بسیاری در شهر کشف می‌شود که از جمله آن تجهیزات شهری پل‌های عابرپیاده است که سرقت آن در شهر می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. عوامل مختلفی در سرقت لوازم شهری دخالت دارد. مثلاً برخی از این وسایل را به راحتی می‌توان سرقت کرد و بهتر است جایگزینی برای آن در نظر گرفت که به راحتی قابل سرقت نباشند. تجهیزات شهری باید طوری در شهر نصب شوند که به راحتی قابل سرقت نباشند و سارقان به راحتی نتواند آنها را بردارند. جدای از این در حوزه سرقت به‌صورت جدی با مالخرها برخورد می‌شودچون ما معتقدیم که اگر مالخری نباشد، برای اینها منفعتی ندارد و نمی‌توانند دوام بیاورند چون باید جایی باشد که تجهیزات شهری را به فروش برسانند.» سرهنگ «‌علی صباحی» ادامه می‌دهد: «همه سازمان‌ها و نهادها و حتی مردم به نوعی در مقابل شهری که در آن زندگی می‌کنند، مسئولیت دارند وهمه موظفند که‌کاری که به آنها واگذار شده را به درستی انجام دهند. در این صورت ناهنجاری‌ها و جرائم کمرنگ‌تر می‌شود.» رئیس اطلاع‌رسانی فاتب درباره سرقت‌های سریالی تجهیزات شهری خبرهای تازه‌ای می‌دهد و می‌گوید: «خوشبختانه با تلاش همکارانم در نیروی انتظامی تهران بزرگ باند سارقان حرفه‌ای سرقت پل هوایی بزرگراه شهید همدانی به همراه مالخران دستگیر و همراه اموال مسروقه مکشوفه تحویل اداره آگاهی تهران شده‌اند تا پس از تحقیقات و انجام بازجویی از متهمان پرونده این سرقت بزرگ تکمیل و تحویل مراجع قضایی شوند. در این طرح ضربتی پلیس توانست مقادیر زیادی از تجهیزات این پل هوایی از جمله ده‌ها گونی بزرگ پیچ و مهره و قطعات اتصالی را کشف و ضبط کند.» او در ادامه به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «درتحقیقات اولیه پلیس از سارقان حرفه‌ای پل هوایی بزرگراه شهید همدانی مشخص شد که آنها در زمان سرقت با پوشش و لباس ارگان‌های خدماتی اقدام به این سرقت بزرگ کرده بودند. هدفشان از این کار این بوده که شهروندان و رهگذران به حضور آنها در این محل شک نکنند و به راحتی بتوانند به اهداف شوم خود برسند.» 
 صباحی اضافه می‌کند: «متأسفانه در بررسی پرونده سرقت‌های بزرگ تجهیزات شهری از جمله پل‌های هوایی، تأسیسات مخابراتی و... ردپاهای پر رنگی از پیمانکاران طلبکار و سودجویی که با ارگان‌هایی چون شهرداری‌ها و شرکت مخابرات و... کار می‌کردند وجود دارد. پیمانکارانی که‌طلب خودشان را نگرفته‌اند و با این کار قصد دارند حقشان را بگیرند و یا آنهایی که این تجهیزات را می‌دزدند و متأسفانه بعد از مدتی دوباره به همان ارگان می‌فروشند.» رئیس اطلاع‌رسانی فاتب در پایان از تأثیرهمکاری و مشارکت شهروندان در کاهش چنین جرائمی در شهر صحبت می‌کند و می‌گوید: «اگرشهروندان هنگام عبور از بزرگراه‌ها و به افراد مشکوک برخورد کردند این موضوع را از هر طریق ممکن مثلاً شماره110 و یا 137 به پلیس و شهرداری اطلاع دهند تا حداقل مأموران نیروی انتظامی و شهرداری در محل حاضر شوند. همان‌طور که اشاره کردم در این نوع سرقت‌ها افراد با فرم و لباس شرکت‌های خدماتی دست به سرقت می‌زنند.» 

18 آذرماه سال 1400 محل سرقت:  بزرگراه تهران ‌ـ کرج
 شرح:
در این روز‌ تردد شهروندان با مشکلات زیادی همراه شد. مسئولان شهرداری برای ایمن‌سازی پل هوایی و رفع خطر اجازه عبور و مرور به عابران پیاده نمی‌دادند تا مبادا خطری جانشان را تهدید کند.

28دی ماه سال 1400
 محل سرقت: پل هوایی وردآورد
 شرح: مسئولان شهرداری عنوان کردند که ترمیم و بازسازی این پل هوایی احتمال دارد تا پایان سال طول بکشد. 

5 بهمن ماه سال1400
 محل سرقت:  پل هوایی چیتگر
 شرح: این سرقت نیز جزو عجیب‌ترین سرقت‌های سال1400 بود چراکه باعث شد یک بزرگراه مهم در شمال غرب پایتخت برای مدتی تعطیل شود. 



 معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه18:
راه‌اندازی گشت شبانه در بزرگراه‌ها


معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه18 با بیان اینکه بهترین راهکار برای کاهش و به صفر رساندن سرقت لوازم و تجهیزات شهری، افزایش گشت‌ها و از بین بردن فضای امن برای سارقان است، می‌گوید: «قصد داریم به‌زودی با حمایت و پشتیبانی شهردارمنطقه 18، گشت‌های شبانه بزرگراهی در این محدوده راه‌اندازی کنیم. برنامه‌مان این است نیروهای شهربان و حریم‌بان در3 شیفت‌کاری تمام این محدوده را زیر نظر داشته باشند و با اقدام به موقع از بروز چنین سرقت‌هایی جلوگیری کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید