• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154342
+
-

پیشروی زیرسویه جدید «اومیکرون»

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ در انستیتو پاستور: سرعت سرایت‌پذیری زیرسویه BA2 نسبت به دیگر سویه‌ها بالاتر است و به‌زودی جایگزین زیرسویه اولیه می‌شود

براساس نتایج مطالعات جهانی زیرسویه‌ جدید اومیکرون یعنی BA2 به‌شدت در حال گسترش است و علائم عفونت شدیدتری نسبت به دیگر سویه‌های پیشین کووید-19دارد. مطالعات انجام شده در ژاپن و آمریکا نشان می‌دهد که این زیرسویه ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشد که به اندازه سویه‌های پیشین کووید-۱۹ ازجمله دلتا توانایی ایجاد نوع شدید بیماری‌ را داشته باشد و به‌نظر می‌رسد مانند سویه اولیه اومیکرون تا حد زیادی از مصونیت ایجاد شده از طریق واکسن‌ها فرار کند. موضوعی که مصطفی صالحی وزیری، رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ در انستیتو پاستور هم در نشست خبری آن را تأیید می‌کند اما معتقد است که هنوز اطلاعات زیادی از شدت بیماری‌زایی یا علائم بالینی شدیدتر آن نسبت به‌سویه‌های قبلی وجود ندارد. صالحی وزیری در پاسخ به سؤال همشهری درباره خطرات این زیرسویه جدید اومیکرون توضیح می‌دهد:«اومیکرون زیرسویه‌های متفاوت دارد. نخستین زیرسویه منتشر شده در دنیا و کشور براساس اطلاعات منتشر شده BA1 بود اما اکنون BA2 با سرعت بیشتری در حال گسترش است.» او درباره نگرانی‌ها از احتمال شدید بودن علائم ابتلا به این زیرسویه اومیکرون هم می‌گوید: «گفته می‌شود سرعت سرایت‌پذیری زیرسویه BA2 نسبت به دیگر سویه‌ها بالاتر است اما اطلاعات کامل از شدت بیماری‌زایی آن یا علائم بالینی شدید و متفاوت آن در دسترس نیست.» به‌گفته رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری هم‌اکنون تنها نگرانی از بحث انتشار این زیرسویه است و اینکه براساس آن چیزی که در دسترس است، به‌زودی جایگزین زیرسویه اولیه می‌شود.
پیش‌روی زیرسویه اومیکرون، در شرایطی رخ می‌دهد که هم‌اکنون روزانه 10هزار تا 20هزار شناسایی قطعی بیماری از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود اما به تأکید متخصصان این آمار را باید چندین برابر درنظر گرفت. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد که هر موج جدید کرونا سه پیک ایجاد می‌کند؛ پیک اول مراجعات سرپایی، پیک دوم بستری‌ها و پیک سوم هم مربوط به فوتی‌هاست. در سویه جدید اومیکرون، هنوز به پیک اول یعنی اوج بستری‌های سرپایی نرسیده‌ایم ولی به‌زودی این پیک فرا می‌رسد. حالا این سؤال مطرح است که آیا با وجود احتمال ورود زیرسویه جدید اومیکرون نباید اقدامات جدیدی ازجمله تست‌گیری انبوه برای شناسایی و جلوگیری از گردش بیماری در کشور انجام داد؟ علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران هم در پاسخ به این سؤال همشهری توضیح می‌دهد:«تست‌گیری انبوه وقتی ارزش دارد که قدرت ایزوله کردن وجود داشته باشد و در غیراین صورت تست بی‌ارزش است. البته اثربخشی و هزینه آن هم مهم است و هم‌اکنون به سرعت بیشتر انتقال بیماری توصیه ما این است که افراد درصورت داشتن علائم فرض را بر اومیکرون بگذارند و ضرورت چندانی هم به انجام تست‌ها نیست.» او با تأکید بر اینکه سرعت انتشار اومیکرون بسیار بالاست، می‌گوید:«در واریانت‌های قبلی هر فرد بیمار ممکن بود ۴ یا ۵ نفر دیگر را مبتلا کند اما در این سویه درصد زیادی از کسانی که با بیمار در تماس هستند بیمار می‌شوند و امکان ایزوله کردن هم نیست. اگر بخواهیم ضرورت تست‌گیری در پیک دلتا و اومیکرون را تأکید کنیم قطعا در پیک قبلی اثربخشی بیشتری نسبت به وضعیت کنونی داشت. درحال حاضر عقلانی است که بگوییم افرادی که علامت دارند فرض را بر ابتلا به اومیکرون بگذارند و خود را قرنطینه کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید