• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154330
+
-

احتمال توفان خودکشی و اعتیاد در پساکرونا

پزشکی
احتمال توفان خودکشی و اعتیاد در پساکرونا

ابتلا به کووید-19می‌تواند به بیماری‌ها و اختلالات سلامت روان منجر شود. متخصصان معتقدند طی 2تا 3سال آینده وضعیت سلامت روان بسیاری از مردم جهان در شرایط بحرانی قرار خواهد گرفت. به گزارش گاردین، براساس تحقیقات جدید که در طول یک سال میلیون‌ها پرونده سلامت را مورد بررسی قرار داده است، ابتلا به کووید-19افراد را به‌شدت در معرض خطر ابتلا به شرایط جدید سلامت روان قرار می‌دهد که به‌طور بالقوه به بحران‌های موجود خودکشی و سوء‌مصرف مواد‌مخدر می‌انجامد.
تأثیرات طولانی‌مدت کووید همچنان در حال کشف است و در میان آنها شانس بالای ابتلا به اختلالات سلامت روان نیز مشهود است. این اختلالات شامل افسردگی، اضطراب، استرس و افزایش خطر سوء‌مصرف مواد، زوال شناختی و مشکلات خواب می‌شود. این مشکلات، تفاوت قابل‌توجهی با دیگرانی که استرس ناشی از بیماری همه‌گیر را تحمل کردند، اما ویروس در آنها تشخیص داده نشده است، دارد.
زیاد آل‌علی، رئیس بخش تحقیق و توسعه مرکز سلامت سنت لوئیس و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: این تحقیق به‌طور اساسی به ما نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر از جمعیت آمریکا که به کووید مبتلا شده‌اند، مشکلات سلامت روان در حال توسعه دارند که این باعث ایجاد موجی از استرس در کل کشور می‌شود. این می‌تواند یک نمونه آماری برای توسعه این اختلالات در کل جهان باشد.
اختلالات سلامت روان ازجمله تفکر خودکشی و مصرف مواد‌مخدر به‌طور ویژه نگران‌کننده است. آل‌علی تأکید می‌کند: واقعا در 2 تا 3سال آینده باید منتظر توفانی از سوء‌مصرف مواد و خودکشی باشیم.
جیمز جکسون، رئیس مدیر سلامت رفتاری مرکز بازیابی ICU دانشگاه واندربیلت می‌گوید: این بحران‌های سیل‌آسا کاملا به نگرانی بزرگ ما تبدیل شده است. به‌گفته او، همچنان مراجعانی دارد که شرایط قبلی آنها ازجمله اضطراب، افسردگی و مصرف مواد در طول همه‌گیری بدتر شده است.

تلاش برای نجات
تحقیقاتی از این دست نشان می‌دهد نیاز به پیگیری هفتگی و ماهانه بیماران پس از ابتلا به کووید حتی نوع خفیف برای درمان سریع هرگونه اختلال است. این متخصص می‌گوید: اگر الان به این موارد توجه و درمان را شروع کنیم، جان‌های زیادی را در آینده نجات داده‌ایم.
در میان تمام بیمارانی که در طول همه‌گیری دچار مشکلات روانی جدیدی شدند، بیماران کووید‌ به‌طور قابل‌توجهی بیشتر در معرض مشکلات شناختی (80درصد)، اختلالات خواب (41درصد)، افسردگی (39درصد)، استرس (38درصد)، اضطراب (35درصد) و اختلال مصرف مواد‌مخدر (34درصد) در مقایسه با کسانی که کووید نداشتند، بودند.
این مطالعه فقط بیمارانی را که در 2سال گذشته هیچ سابقه تشخیصی قبلی ناشی از اختلال سلامت روان نداشته‌اند، بررسی کرده است و نتیجه کاملا مشخص بود؛ اینکه کووید به‌شدت روی سلامت روان اثر‌گذار است.
آنهایی که با بیماری وخیم‌تری روبه‌رو بودند، به‌ویژه افرادی که نیاز به بستری داشتند، بیشتر در معرض خطر این اختلالات قرار داشتند، اما آنهایی که با نوع خفیف و بدون علامت هم درگیر بودند، از احتمال ابتلا به این مشکلات در امان نبودند.
آل‌علی می‌گوید: افرادی که بستری شدند به شکل بدتری دچار مشکلات روانی بودند، اما خطر در غیربستری‌ها هم مهم است و مطلقا بی‌اهمیت نیست.

رخنه کرونا در مغز
سایر مطالعات تکمیل‌کننده این تحقیق است؛ چراکه نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند در مغز نیز رخنه کند. آل‌علی می‌گوید: ما درواقع می‌توانیم ویروس را در آمیگدال در هیپوکامپ ببینیم؛ نقطه‌ای که مرکز تنظیم خلق و خو و احساسات انسان است. این مطالعه به سایر تحقیقاتی اضافه می‌شود که نشان می‌دهد موضوعات سلامت روان پس از دوره بحرانی همه‌گیری کووید-19بسیار نگران‌کننده است.
جکسون می‌گوید: ما هر لحظه درحال یادگیری بیشتر هستیم و به‌نظر می‌رسد کووید بسیار مشکل‌ساز‌تر و تأثیرگذارتر از چیزی است که فکر می‌کردیم.
درمان‌ زودهنگام بیمارانی که پس از بهبود از کووید-19با چالش‌های جدید سلامت روان روبه‌رو می‌شوند، می‌تواند تفاوت مهمی ایجاد کند، اما هرچه ویروس بیشتر به چرخش خود ادامه دهد، مشکلات طولانی‌مدت بیشتری هم ایجاد می‌کند که به سیستم بهداشتی فشار بیشتر می‌آورد.
جکسون یک گروه حمایتی برای مشاوره با بیماران مبتلا به کووید مزمن، مه مغزی، اختلال شناختی، مشکلات حافظه،‌ احساس ناکافی بودن تشکیل داده است. جلسات این گروه در اپلیکیشن زوم برگزار می‌شود و از این جهت، هرکسی از هرجای دنیا می‌تواند به این جلسات مشاوره بپیوندد. جکسون می‌گوید: باید به نتایج بلندمدت کووید توجه ویژه داشته باشیم، اگر فقط به نتایج کوتاه مدت بپردازیم،‌ مشکلات بزرگ‌تر را از دست خواهیم داد و آن وقت با یک بحران روبرو خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید