• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154172
+
-

فرزندان شهدا و قاریان قرآن گل کاشتند

گزارشی از حرکت کاروان قرآن و انقلاب با حضور پزشکان جهادگر در سفر به شهرهای محروم

گزارش
فرزندان شهدا و قاریان قرآن گل کاشتند

شهره کیانوش‌راد - روزنامه‌نگار

طنین نوای روحبخش تلاوت قرآن و صوت اذان در دورترین مناطق کشور و آشنایی با قاریان بین‌المللی ایده‌ای بود که در دهه فجر سال1397 از سوی قرارگاه خادمان و یاوران قرآن کریم اجرا شد. بنا بود این کاروان با هدف ترویج فرهنگ قرآنی به شهرهای مختلف سفر کند تا علاقه‌مندانی که امکان سفر به تهران را نداشتند بتوانند رودررو با قاریان بین‌المللی ارتباط برقرار کنند. به‌گفته احمد ابوالقاسمی، مدیر کاروان قرآنی انقلاب، حرکت کاروان، با همراه شدن پزشکانی متشکل از خانواده معظم شهدا و قاریان و حافظان ممتاز کشور و همکاری سازمان بسیج پزشکان اتفاقات خوبی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و محروم را رقم زد. با ما همراه باشید تا با بخش‌هایی از فعالیت‌ جهادگران قرآنی آشنا شوید.
 
شهر به شهر با کاروان خیّران
تمرکز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در تهران و محافل انس با قرآن در برخی مراکز استان‌ها موجب شده تا بسیاری از علاقه‌مندان به حفظ و تلاوت قرآن نتوانند در این برنامه‌ها حضور یابند. احمد ابوالقاسمی، مدیر کاروان قرآنی انقلاب ایده حرکت کاروان را به سال 97مربوط می‌داند و می‌گوید:«با سفر به شهر‌ها و مناطق محروم بنا داشتیم فرصت شرکت در برنامه‌های قرآنی را برای همه علاقه‌مندان فراهم کنیم. بسیاری از افراد شرایط سفر یا پرداخت هزینه‌های رفت‌وآمد را ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند به تهران سفر کنند. بدون اینکه آنها از ما دعوت رسمی برای برگزاری مراسم داشته باشند به شهرهای مختلف و مناطق محروم رفتیم. برنامه این بود که هر روز یا هر شب در یک منطقه حاضر شویم و اولویت ما نیز شهرهایی بود که ساکنان و علاقه‌مندان هیچ‌وقت امکان شرکت در برنامه‌های قرآنی برایشان مهیا نبوده است. از دهه‌فجر سال 97سفر زمینی را با هدف ترویج فرهنگ قرآنی شروع کردیم. با رسیدن کاروان به هر شهر و منطقه، نهادها و سازمان‌های مختلف، هر کدام به اندازه امکانات و توانمندی‌هایی که در اختیار داشتند چه از نظر مالی و چه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با ما همکاری کردند. گروه ما از 20نفر تشکیل شده بود اما صدها سازمان و نیروی انسانی، با همکاری نهادها و مسئولان استانی‌ در این کار ما را همراهی کردند. 22روز در راه بودیم، 8400کیلومتر راه پیمودیم و بالغ بر 100عنوان برنامه اجرا کردیم. برنامه‌ها شامل تلاوت‌های قرآن و اذان و پخش از شبکه‌های قرآنی صدا و‌سیما، سرکشی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران هر منطقه، دیدار با نخبگان قرآنی، برگزاری کلاس‌های کوتاه‌مدت و... بود. در مجموع 103برنامه در 22روز اجرا داشتیم. اتوبوس از تهران به سمت کاشان حرکت کرد و با سفر به شهرهای اصفهان، اهواز، آبادان، بوشهر، بندر‌عباس، قلعه‌گنج‌کرمان، مشهد، شاهرود و در نهایت به مقصد تهران ادامه یافت».

همراه شدن پزشکان خیّر و حافظ قرآن 
همراه شدن پزشکان جهادگر که از فرزندان و خانواده معظم شهدا بودند موجب شد تا جلوه‌هایی از ایثار در مناطق محروم اتفاق بیفتد. ابوالقاسمی که خود از قاریان بین‌المللی است، اضافه شدن رویکرد کمک به محرومان با دعوت از پزشکان جهادی را در راستای عمل به آموزه‌های قرآن می‌داند و می‌افزاید:«جهادگران تیم پزشکی متشکل از فرزندان شهدا و جامعه قرآنی با ما در این سفر همراه شدند. خوشبختانه با همراهی بسیج جامعه پزشکی توانستیم با استقرار در مناطق کم‌برخوردار علاوه بر اجرای برنامه‌های قرآنی به مداوای بیماران نیازمند بپردازیم. ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان در قلعه‌گنج به‌مدت 3روز انجام شد و برای مردم جالب بود که قاری بین‌المللی قرآن را در کسوت یک پزشک می‌بینند. انتظار نداشتند توسط دندانپزشکی ویزیت و درمان شوند که حافظ و قاری قرآن است. در خاف از شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی، 14پزشک متخصص و جهادگر، طی3روز بیش از هزار مراجعه‌کننده را معاینه و درمان کردند. سپاه پاسداران خراستان، در مهیا کردن فضا و تجهیزات پزشکی بسیار همکاری کرد. کاروان قرآنی، 5روز هم در جزیره لارک مستقر شد و معاینه و درمان رایگان سکنه جزیره را انجام داد. خدمات پزشکی، دندانپزشکی و زنان و زایمان، روانشناسی و سبک زندگی از برنامه‌های اجرا شده در جزیره لارک بود».
همزمان با حضور کاروان در شرق استان هرمزگان، تیم پزشکی کاروان (متشکل از متخصصان رشته‌های دندانپزشکی، زنان و زایمان، روانشناسی، تعلیم و تربیت و ... ) در راستای فعالیت های مردم یاری نیروی دریایی ارتش  نسبت به پایش سلامت و درمان تخصصی مردم این منطقه اقدام کردند. این تیم پزشکی که از قاریان بین المللی قرآن یا فرزندان معظم شهدا بودند با محوریت مرکز نخبگان و دانش پژوهان شاهد و ایثارگر  به منطقه اعزام شدند.

استفاده از ظرفیت‌های استانی
 کاروان قرآنی انقلاب، اگر چه به مناسبت دهه‌فجر حرکت خود را به شهرهای محروم شروع می‌کند اما به‌گفته ابوالقاسمی، فعالیت جهادی و فرهنگی اعضای این کاروان محدود به این ایام نیست. او می‌گوید:«انقلاب اسلامی ایران محدود به زمان نیست و ما از هر فرصتی برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب استفاده می‌کنیم. کاروان قرآنی انقلاب 12بهمن هرسال در یکی از ناوهای نیروی هوایی ارتش به اجرای برنامه‌های قرآنی می‌پردازد. این کاروان، امسال با همکاری فرمانده نیروی دریایی ارتش روی ناو جماران به اجرای برنامه پرداخت». ابوالقاسمی در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: «اسلام‌آباد غرب،
سر پل ذهاب و همدان، مقصد بعدی سفر ما بود و 21بهمن در شهرهای محروم استان کردستان حضور داشتیم». استفاده از ظرفیت‌های استانی، جهادگران، ایثارگران و داوطلبان هر شهر یکی از برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب است که در حرکت به شهرها انجام می‌شود. او با اشاره به این نکته ادامه می‌دهد:«تا زمانی که در توانمان باشد با همراهی داوطلبانه و جهادی به خدمت‌رسانی در مناطق محروم حضور خواهیم یافت و اجرای برنامه‌های قرآنی و خیرخواهانه را در هر کجا که بتوانیم برگزار خواهیم کرد».

چله خدمت‌رسانی به یاد حاج‌قاسم
کاروان قرآنی انقلاب یکی از برنامه‌هایی است که توسط سازمان دارالقران کشور اجرا می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی، تشکیل کمیته‌هایی مزین به نام شهداست که همزمان با نخستین سالگرد سردار سلیمانی فعالیت خود را شروع کردند. جواد خسروی، قائم‌مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآن کریم شهید حاج‌قاسم سلیمانی مبنای تشکیل و فعالیت این گروه را عمل به توصیه‌های قرآنی می‌داند و می‌افزاید:«قرارگاه خادمان و یاوران قرآن کریم شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در طول 15ماه فعالیت خود تا امروز بالغ بر 3میلیارد‌و85میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی را به تهیه و اهدای بسته‌های معیشتی، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، تامین جهیزیه، تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و... اختصاص داده است. با وجود اینکه کرونا کسب‌وکارهای بسیاری را از رونق انداخته بود اما اصناف به حرمت قرآن و شهدا در اهدای کمک به نیازمندان پیشقدم بودند و بی‌نظیر عمل کردند».
شروع کار قرارگاه با نخستین سالگرد سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی همزمان شده بود. خسروی می‌گوید:«بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری تحت‌عنوان کمک‌های مومنانه، فعالیت خود را در قالب چله مواصات(چله همدری و همکاری) از 13دی‌ماه99، نخستین سالگرد سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی تا 22بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به‌مدت 40روز شروع کردیم. چله مواصات دوم امسال از 13دی‌ماه همزمان با دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم تا 22بهمن‌ماه،سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد».

مکث
مزین به نام شهدا

 در قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سردار سلیمانی، 20کمیته و هر کدام ذیل نام یک شهید فعالیت می‌کنند. هدف از انتخاب نام شهدا، زنده نگه‌داشتن یاد آنها و ادای دین نسبت به ایثارگرانی است که در راه دفاع از دین و کشور جان خود را در طبق اخلاص نهادند. جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای آزادی زندانیان غیرعمد و کمک به زلزله‌زدگان بخشی از اقدامات انجام شده توسط کمیته‌های خادمان و یاوران قرآنی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید