• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 27 بهمن 1400
کد مطلب : 153945
+
-

تأثیر آزادسازی سواحل بر افزایش تنوع زیستی

موضوع آزادسازی حریم سواحل کشور اگرچه مورد تأکید قانون است اما اثرات مفید و مؤثر زیستی نیز دارد چرا که سواحل و حریم دریاها، بخش حیاتی و مهمی از محیط‌زیست هستند. از ۹بهمن امسال با دستور رئیس‌جمهوری و حمایت دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان این عرصه آغاز شده و این روند می‌تواند تضمین مفیدی برای حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی کشور باشد.
محمد طالبی متین، سرپرست دفتر حفاظت از سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره به ایسنا می‌گوید: آزادسازی حریم دریاها به احیا و حفظ تنوع زیستی کمک می‌کند و سبب بهبود کارکردهای اکولوژیک می‌شود. طی مکاتبه با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری سابق) فهرست تصرفات شناسایی شده توسط آن سازمان نیز احصا و به ادارات کل برای بررسی ارسال شد. در این زمینه گزارش کاملی به دفتر ریاست‌جمهوری ارسال و درخصوص برخی از موارد عمده نیز که بر تالاب‌های ساحلی اثر‌گذار بودند از طریق ادارات کل، پیگیری قانونی انجام شده است.
به‌گفته طالبی متین، آزاد‌سازی‌ حریم دریا، ضمن حفاظت از بستر دریا که به‌عنوان تالاب در آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شناسایی شده‌اند، در حفظ و افزایش تنوع زیستی ساحلی بسیار مؤثر و سبب افزایش کارکردهای اکولوژیک زیستگاه‌های دریایی می‌شود و بدین‌ترتیب معیشت جوامع محلی نیز ارتقا می‌یابد. سرپرست دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره راهکارهای دیگری که برای حفاظت از سواحل وجود دارد، اظهار کرد: از دیگر اقداماتی که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال انجام است، بازنگری ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی است که در این خصوص رعایت حریم سواحل دریا و تالاب‌های ساحلی دریایی به‌طور صریح برای کلیه کاربری‌ها به جز مواردی معدود که ذاتا و ماهیتا باید کنار دریا باشند همانند بنادر و اسکله‌ها از سوی این دفتر مورد تأکید قرار گرفته است. وی اضافه کرد: اجرای مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری درخصوص رعایت حریم دو کیلومتری در استقرار صنایع در سواحل مکران نیز یادآوری شده است. وظیفه‌ای که بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است، تهیه نقشه کاداستر سواحل است. با تهیه این نقشه‌ها، حدود و ثغور سواحل به‌صورت دقیق مشخص و از دست‌درازی و تسخیر آنها به‌راحتی جلوگیری می‌شود. طالبی متین در پایان ضمن اشاره به لزوم انجام گردشگری پایدار از طریق حفظ تعادل میان توسعه گردشگری و حفظ سواحل گفت: آیین‌نامه گردشگری در سواحل توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال تدوین است و تأکید ما گردشگری مبتنی بر حفظ محیط‌زیست‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید