• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 23 بهمن 1400
کد مطلب : 153658
+
-

درب بحث برانگیز

هادی محقق: فیلمم سرگروه اکران نیست اما این فرم و ساختار را دوست دارم

درب بحث برانگیز

در آخرین روز از جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «درب» ساخته هادی محقق و «نمور» داوود بیدل به نمایش درآمدند. بعد از اکران فیلم‌ها، نشست‌های خبری این 2 فیلم برگزار شد.
هادی محقق درباره آخرین ساخته خود عنوان کرد:«ضرورت این جنس سینما در این است که سراغ بازیگر نرویم.‌ فیلم اصولاً باید مستند به‌نظر برسد یعنی وقتی می‌بینی آن را باور کنی. نمایشگری، لطمه جبران‌ناپذیری‌به باور کردن فیلم می‌زند چون اصلا هنر برای باورپذیری است.من در جایی خواندم که یک انسان در عمرش نهایتا 2 بار می‌تواند بازی کند و مگر یک انسان چقدر ظرفیت دارد؟ برای همین است که در تیپ گیر می‌کند.» وی در ادامه اضافه می‌کند:«سال‌هاست روی قرابت فرم و محتوا کار می‌کنم و این محتواست که باعث می‌شود فرم شکل بگیرد. دوست دارم همین جریان سینما را ادامه دهم و اگر تغییر لاین هم بدهم، انگار گذشته‌ام اشتباه بوده و به آن پشت کرده‌ام. البته اعتراف می‌کنم این فیلم سرگروه اکران نیست ولی جشنواره یک اکران محفلی است. متشکرم که هیأت انتخاب اجازه داد این نوع سینما نفس بکشد. مخاطبان این فیلم شبیه خود فیلم باید خلوت باشند و اگر صندلی‌های سالن پُر بود، شک می‌کردم.» کارگردان فیلم «ممیرو» درباره حضور مجید بزرگر در فیلمش با توجه به تجربه‌های قبلی هم توضیح می‌دهد: « من 2 سال در دفتر او رفت‌وآمد داشتم و حضورم در کنارش یک ورکشاپ بود.‌یکی از دلایلی که به شعر گرایش پیدا کردم مجید بود. او معلم من بود و خیلی به او مدیونم.» فیلم دِرب که در گویش لری به‌معنای زمین سفت است، با وجود نمایش تصاویری بکر از طبیعت، قصه کندی داشت که برای بعضی‌ها بیشتر فیلم‌های مستند داستانی را تداعی می‌کرد و انتخاب آن در میان ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ مثل بیشتر فیلم‌های این دوره سؤال‌برانگیز شد.

«نمور»ی که باورپذیر نیست
فیلم دیگری که در آخرین روز از جشنواره و البته خلوت روز جشنواره اکران شد، «نمور» داوود بیدل بود. داوود بیدل کارگردان این اثر درباره نوع کادربندی و فضاهای خالی فیلم گفت: « با توجه به فضای فیلم‌های اروپای شرقی این فیلم را ساختم و ایثار عنصر اصلی این فیلم است. ترکیب بازیگران برای من بسیار مهم بود و نه حضور سوپراستارها. فیلم ما مثل قورمه سبزی است که جلوی یک خارجی می‌گذارید بنابراین طول می‌کشد تا جا بیفتد.»
نسیم ادبی از بازیگران «نمور» درباره دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر، گفت: اینکه جایزه‌ای باشد یا نباشد، اتفاق مهمی نیست اینکه مردم تو را دوست داشته باشند مهم است و نقش باورپذیر باشد. فیلم‌های امسال با توجه به شرایط کرونایی امسال به سختی به جشنواره رسیدند بنابراین هر کسی جایزه بگیرد به او افتخار می‌کنم. محمدرضا علیمردانی نیز در پاسخ به انتقادات و اینکه چرا در این فیلم بازی کرده گفت: من خودم دوست داشتم که در این فیلم بازی کردم. نتیجه فیلم برای برخی مورد پسند است و برای برخی نیست و این موضوعی سلیقه‌ای است! امیدوارم کم و کاستی‌ها را ببخشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید