• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 20 بهمن 1400
کد مطلب : 153377
+
-

انقلاب و استکبارستیزی

مصطفی قربانی- کارشناس سیاسی

 طرح اینکه انقلاب اسلامی از ابتدا استکبارستیز نبود و بعد از پیروزی، به‌ویژه بعد از تسخیر لانه جاسوسی بود که درصدد استکبارستیزی برآمد، ازجمله شبهه‌هایی است که در مورد انقلاب اسلامی و مسائل آن مطرح می‌شود.
1-«استکبار» یک مفهوم است که می‌تواند مصادیق زیادی داشته باشد؛ بنابراین به لحاظ مفهومی، استکبارستیزی نمی‌تواند محدود به برهه خاصی باشد، بلکه به صرف صدق معیارهای استکبارگری مانند زیاده‌خواهی، نفاق، مجازات شمردن جنایت نسبت به بشریت و...، استکبارستیزی، یعنی مقابله با استکبار هم ضرورت می‌یابد. بر این اساس، چون ماهیت استکبار قبل و بعد از انقلاب اسلامی هیچ تفاوتی نکرده است، پس انقلابیون چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، استکبارستیز بوده‌اند.
2-اساساً انقلاب اسلامی را انقلابی دوگانه؛ به‌معنای انقلاب علیه «بیگانگی شاه با مردم و بیزاری فزاینده آنها از آمریکا» دانسته‌اند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا مردم از آمریکا بیزار بودند؟ پاسخ آن است که چون آمریکا رفتار استکباری داشت، نه‌تنها خون اقتصاد ایران را می‌مکید، بلکه فرهنگ و عزت ملی ما را هم در سیطره خود داشت؛ بنابراین طبیعی بود که ملت عزت‌خواه و استقلال‌طلب ایران و رهبران انقلاب، حتی قبل از پیروزی انقلاب هم از استکبارگری آمریکا بیزار باشند.
3-دقت در شعارهای محوری انقلاب مانند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، «نه شرقی نه غربی» و... نیز نشان می‌دهد که ملت ایران حتی قبل از پیروزی انقلاب درصدد مبارزه با استکبار و تأمین استقلال و عزت خود بودند. درواقع، این شعارها برخاسته از برخوردهای استکباری طرف‌های شرقی و غربی با مردم ایران در طول تاریخ بود و به همین دلیل بود که در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی برجسته و به‌مطالبه عمومی تبدیل شد.
4-با این حال، روند تحولات حین پیروزی و بعد از پیروزی نیز بر شدت استکبارستیزی ملت و نظام انقلابی تأثیرگذار بوده است. به‌طور طبیعی، وقتی سفارت آمریکا به لانه جاسوسی و مرکز هدایت حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در اقصی‌نقاط کشور تبدیل شده بود یا اینکه در جریان جنگ تحمیلی، آمریکایی‌ها به شیوه‌های مختلف از صدام حمایت کردند و در ادامه، بعد از جنگ تحمیلی به تشدید تحریم‌های ضدایرانی روی آوردند، نباید انتظار داشت که ملت  ایران استکبارستیزی را کنار بگذارند؛  اگرچه استکبارستیزی حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم وجود داشت.
5-باید توجه داشت که استکبارستیزی هیچ‌گاه مطلق نیست. تعابیری از حضرت امام(ره) راجع به آمریکا که شرط برقراری رابطه با آمریکا را «آدم شدن آمریکا» می‌داند، نشان می‌دهد که درصورتی که طرف مقابل دست از استکبارگری بردارد، الگوی رفتاری ملت ایران هم با او متفاوت خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید