• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152567
+
-

ماینینگ به‌جای فروش نفت

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید به‌جای برخورد سلبی با فناوری‌های جدید ازجمله رمزارزها می‌توان از آن برای جلوگیری از خام‌فروشی استفاده کرد

گفت‌و‌گو
ماینینگ به‌جای فروش نفت

عمادالدین قاسمی‌پناه- روزنامه‌نگار

ماینینگ یا استخراج رمزارز هر چند در کشور صنعت خوانده شده است اما هنوز بلاتکلیف است. سال‌هاست که استخراج‌کنندگان رمزارز (ماینرها) در کشور از نحوه مواجهه نهادها و سازمان‌ها با این فناوری گلایه دارند. لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با همشهری، تبدیل گاز به برق و سپس تبدیل برق به رمزارزها را مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت می‌داند. او می‌گوید با تکنولوژی‌های نوین و به‌طور خاص رمزارزها نمی‌توان مقابله کرد، چراکه سرعت تغییرات در تکنولوژی بسیار بالاست.

راهکار شما برای بهره‌بردن از ظرفیت رمزارزها چیست؟
نخستین راهکار این است که ببینیم دنیا چگونه با تکنولوژی برخورد می‌کند. دنیا برای بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و استفاده از کیفیت تکنولوژی و خسارت ندیدن از تکنولوژی، مقررات‌گذاری می‌کند. درواقع مقررات‌گذاری، محاسن را لحاظ می‌کند و عیوب را حذف می‌کند. بنابراین به‌جای برخورد سلبی باید نگاه ایجابی داشت که این مقررات‌گذاری همان نگاه ایجابی است. مقررات‌گذاری ظرفیتی ایجاد می‌کند تا کسانی که می‌خواهند از ظرفیت تکنولوژی بهره‌مند شوند، مطابق قانون و مقررات، این اختیارات را داشته باشند. اگر هم کسی به‌خاطر تکنولوژی از سوی فرد دیگری خسارت دید، باز هم برابر مقررات، حقوق او استیفا شود.
ما به مقررات‌گذاری در حوزه تکنولوژی و رمزارزها توجه کرده‌ایم؟
در کشور ما حوزه مقررات ضعیف است. مجلس قانون می‌نویسد و مقررات‌نویسی را به بعضی از نهادها یا دستگاه‌های اجرایی واگذار می‌کند. با این حال، مکانیسم مقررات‌نویسی در کشور ما معیوب است و نیاز به اصلاح دارد. در مورد رمزارزها هم، موضوع به همین شکل است. بارها مقام معظم رهبری فرموده‌اند که از خام‌فروشی بپرهیزید که این موضوع در حوزه نفت و گاز هم صدق می‌کند. با باز شدن فضا و امکان فروش نفت، ما خوشحال هستیم، درحالی‌که فروش نفت خوشحالی ندارد.
پس استخراج رمزارز می‌تواند مانع خام‌فروشی شود؟
یکی از راه‌هایی که می‌تواند مانع خام‌فروشی شود، استخراج رمزارزهاست. درواقع رمزارز به معنی فروش برق به همه دنیاست. چراکه ما انرژی برق را تبدیل به رمزارز می‌کنیم و آن را می‌فروشیم. با این کار هم اشتغالزایی می‌کنیم، هم خام‌فروشی نکرده‌ایم، هم سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و هم تحریم‌ها را نه کم اثر که «بی اثر» می‌کنیم.
اما وزارت نیرو معمولا ماینرها را به‌عنوان متهم اول خاموشی‌ها معرفی می‌کند. به‌نظر شما تناقضی وجود ندارد؟
تبدیل برق به رمزارز محاسن بسیاری دارد. اما مشکل این است که سال‌ها در حوزه برق تنبلی کرده‌ایم، نیروگاه‌ها را اوورهال نکرده‌ایم و نیروگاه‌های جدید نساخته‌ایم. نتیجه این کاهلی هم کمبود برقی است که امروز با آن مواجهیم و نخستین گروهی را هم که متهم می‌کنیم استخراج‌کنندگان رمزارز است. درحالی‌که ما باید به استخراج‌کنندگان امکانات بدهیم تا خودشان برق مورد نیاز خود را تامین کنند. به این ترتیب، به‌راحتی می‌توانیم نفت و گاز را به برق تبدیل و سپس برق را به رمزارز تبدیل کنیم. باید دست از تنبلی برداشت، در این حوزه‌ها پیشگام شد و از تصمیم‌های بزرگ نترسید.
از آنجا که ماینرها عموما از وزارتخانه‌های مربوطه(نفت، نیرو، صمت) گلایه دارند، چه تکلیفی بر عهده این وزارتخانه‌هاست؟
ما در اقدام دچار کاهلی و تنبلی هستیم. یا موضوع را نمی‌دانیم که موظف به دانستن هستیم. یا نمی‌خواهیم بدانیم، که این موضوع از همه بدتر است. استراتژی نظام مبتنی بر خام‌فروشی نیست. بنابراین هنگامی که در حوزه نفت، خام‌فروشی می‌کنیم، متولیان این حوزه باید پاسخگو باشند. اگر ما نفت را فراوری کنیم، هنر کرده‌ایم وگرنه، فروش نفت، جشن گرفتن ندارد. بنابراین توصیه ما هم به متولیان حوزه نفت و هم حوزه برق این است که مقدماتی را فراهم کنند که نفت و گاز به استخراج‌کنندگان داده شود تا آنها تولید انرژی‌کنند.

مکث
با تکنولوژی نمی‌توان مقابله کرد

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین در گفت‌وگو با همشهری معتقد است که با تکنولوژی‌های نوین و به‌طور خاص رمزارزها نمی‌توان مقابله کرد، چراکه سرعت تغییرات در تکنولوژی بسیار بالاست. به‌گفته او «درواقع تکنولوژی‌های نوین، مقاومت‌ها را یا دور می‌زند یا حذف می‌کند. این در حالی است که در گذشته اگر یک تکنولوژی تولید می‌شد شاید سال‌ها طول می‌کشید تا دستخوش تغییر شود، اما اکنون فاصله زمانی تولد تا مرگ تکنولوژی بسیار کوتاه است. بنابراین می‌توان گفت که مقابله با تکنولوژی تقریبا محال است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید