• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152449
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5K3p
+
-

30درصدی

برگزاری جشنواره تئاتر فجر با ۳۰ درصد ظرفیت تماشاگران

تئاتر
30درصدی

درحالی‌که به‌گفته مسئولان وزارت بهداشت،کشور در آستانه پیک ششم کرونا قرار دارد، وزارت ارشاد با توجه به شرایط کرونایی تصمیم به برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر با ۳۰ درصد ظرفیت تماشاگران گرفت.
به گزارش همشهری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر حاضر شده بود با اشاره به دشواری تصمیم‌گیری در شرایط کرونایی که در پیش‌بینی آینده اثرگذار است، گفت: در روزهای اخیر جلساتی با ستاد مقابله با کرونا درباره نحوه برگزاری جشنواره‌های هنری فجر داشتیم. براساس آن هفته گذشته ظرفیت سامانه بلیت فروشی جشنواره فیلم مشخص و در مورد جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر هم مقرر شد امکان بلیت فروشی با حداقل ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فراهم شود تا بتوان سلامت جامعه هنری را تضمین کرد.اسماعیلی با تأکید بر اینکه تلقی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که نباید جامعه و مشاغل تعطیل شود، تصریح کرد: فرهنگ و هنر جلوه نمادین و هوشیار جامعه است و موضوع به‌نحوی باید پیش برود که رضایت حوزه فرهنگ و هنر تامین شود.

تمهیدات احتمالی برای مواجهه با شرایط بحرانی کرونا
قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی هم در ادامه با بیان اینکه تمهیداتی برای مواجهه با شرایط بحرانی احتمالی از نظر شیوع کرونا در جشنواره تئاتر فجر اندیشیده شده است، اظهار کرد: دوستان ما در دبیرخانه جشنواره 3حالت را برای برگزاری این رویداد پیش‌بینی کرده‌اند. در بدبینانه‌ترین حالت که بدتر شدن شرایط به واسطه شیوع بیشتر کروناست صرفا از طریق پلتفرم‌هایی مانند تلویزیون تئاتر ایران جشنواره را برگزار می‌کنیم. حالت دیگر این است که آثار ۵۰ درصد زنده و ۵۰ درصد از طریق پلتفرم‌ها اجرا شوند و حالت سوم هم این است که وضعیت عادی شود و اجراها به‌صورت زنده برگزار شوند. مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به ویژگی‌ها و جزئیات چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: هر ساله بخش بین‌الملل جشنواره با حضور گروه‌هایی از کشورهای اروپایی و صرف هزینه و در عین حال تحمل چالش‌های متعدد برگزار می‌شد اما امسال تصمیم گرفتیم که در این بخش به کشورهای حوزه تمدنی ایران باستانی و اسلامی توجه کنیم. از این رو پذیرای هنرمندانی از کشورهای همسایه خواهیم بود.

کارگاه آموزشی «روی فراتی» در جشنواره تئاتر فجر

کارگاه آموزشی «جهان بدون مرز» توسط روی فراتی «مدیر تئاتر ستمدیدگان پاریس» از فرانسه در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.
به‌گزارش ستاد خبری جشنواره، این کارگاه از سه‌شنبه ۱۹ تا دوشنبه ۲۵بهمن‌ماه۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.در روز نخست این کارگاه، روند تمرین براساس روش «تئاتر ستمدیدگان» و با هدف شکل‌گیری یک اثر نمایشی برای اجرا در روز هفتم، پیش‌بینی شده است. اجرای شکل گرفته در روز هفتم (۲۵بهمن ماه) براساس برنامه‌ریزی انجام شده با هدایت فراتی و دستیارانش در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.
مهلت ثبت‌نام در این کارگاه از امروز تا ساعت۲۴ سه‌شنبه ۱۲بهمن است. علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر به بخش ثبت نام در سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مراجعه کنند.
روی فراتی در این کارگاه تلاش می‌کند تا اهداف و رویکردهای زیر را در روند تمرین با گروه بازیگران ایرانی و مواجهه با تماشاگر تجربه کنند:
  چگونه می‌توانیم به بهترین شکل ممکن با هم زندگی کنیم؟
  جهت‌گیری گروه تئاترستمدیدگان این است که با هم می‌توانیم دنیای عادلانه‌تری بسازیم و با خشونت، جنگ و جنایت مبارزه کنیم.
این کارگردان پیش از این در سال۱۳۸۵ با نمایش «در سایه» در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و در بیست‌ونهمین دوره جشنواره در سال۱۳۸۹ با برگزاری کارگاه بازیگری در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید