• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 14 فروردین 1403
کد مطلب : 221320
+
-

سهم 30درصدی گردشگران نوروزی

حرمت‌الله رفیعی*

تقریبا 30درصد مسافران سال را مسافران نوروزی تشکیل می‌دهند؛ یعنی اگر چنانچه از 80میلیون نفر جمعیت ایران 60میلیون ایرانی در سال سفر کنند، از این تعداد مسافر، 20میلیون گردشگر تنها در نوروز سفر می‌کنند. از این تعداد نیز 10 تا 12میلیون گردشگر نوروزی، مشهد را برای سفر برمی‌گزینند.
در نوروز1403نیز تقریبا همین میزان سفر انجام شده است. منتها 2میلیون ایرانی با حمل‌ونقل ریلی و هوایی جابه‌جا شدند و 18میلیون مسافر نوروزی با خودروی شخصی یا وسایل حمل‌ونقل عمومی در جاده‌های کشور تردد داشتند. از این حجم مسافر نیز 50درصد آنها به شهر مشهد سفر کردند؛ یعنی به‌طور سنتی 10میلیون ایرانی سفرهای نوروزی خود را به مشهد اختصاص می‌دهند. در برخی سال‌ها حتی در روز سال تحویل و آغاز سال نو، 3.5میلیون گردشگر و مسافر نوروزی در حرم امام رضا(ع) حضور می‌یابند و دور اول سفرهای نوروزی خود را در شهر مشهد سپری می‌کنند. امسال نیز با توجه به همزمانی نوروز با‌ ماه مبارک رمضان تعداد گردشگران نوروزی مشهد افزایش یافته است. حدود یک تا یک‌و‌نیم میلیون گردشگر نیز به سفر خارجی رفته‌اند که عمده آنها ترکیه را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کرده‌اند.
آمار گردشگران ورودی و خروجی کشور نیز در نوروز و البته در طول سال تقریبا برابر است؛ مثلا در سال98 و پیش از شیوع پاندمی کرونا در جهان و ایران، حدود 9میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شدند و 9میلیون‌و300هزار ایرانی نیز به خارج از کشور سفر کردند. بعد از کرونا نیز 5.5میلیون گردشگر خارجی در سال به ایران آمدند و 5میلیون ایرانی نیز به خارج از کشور سفر کردند که 3میلیون گردشگر خروجی کشور عازم عتبات‌عالیات و عراق شدند. مابقی مسافران و گردشگران خروجی به ترکیه، عمان، امارات، روسیه و مالزی سفر کردند. با ذکر تمام این جزئیات اما باید اذعان کرد که سفرهای داخلی در ایران به‌شدت گران شده است و در زمان‌های پیک سفر نظیر نوروز، هزینه‌های سفر بیشتر هم می‌شود. این موضوع البته در تمام جهان رایج است و تنها مختص به ایران نیست. در تمام جهان در فصل اوج سفرها، هزینه‌های سفر و خدمات مسافرت افزایش می‌یابد. با این حال بنده همچنان معتقدم هزینه سفرهای داخلی در ایران گران است و این موضوع البته تنها محدود به سفرهای داخلی نمی‌شود و تورهای ورودی به ایران نیز برای گردشگران خارجی گران تمام می‌شود.
*رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید