با مشارکت بخش خصوصی یک خط از شبکه اتوبوسرانی تهران برای سرمایهگذاری به بخش خصوصی واگذار میشود
نمایشگاه هوای پاک با حمل و نقل برقی
شهردار تهران: یکی از برنامههای مدیریت شهری پشتیبانی از مجموعههایی است که خروجی کارشان به هوای پاک کمک میکند
محمد سرابی- روزنامهنگار
با ابراز حمایت شهرداری از تولید وسایل نقلیه برقی و رویکرد جهانی توسعه خودروهای برقی و غیرآلاینده، نمایشگاه «هوای پاک» امسال بیشتر از همهچیز به وسایل نقلیه برقی و دوچرخه اختصاص داشت. بنا به گفته سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این نمایشگاه، 65 اتوبوس جدید تا نزدیک یک هفته دیگر به شبکه اتوبوسرانی تهران افزوده می شود و با ایجاد خط اتوبوسرانی برقی و ساخت ایستگاههای شارژ به توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل پاک کمک خواهد شد. همچنین روند اورهال ا توبوسها پیگیری میشود تا اتوبوسهای سرحالی در خطوط به خدماتدهی بپردازند.
شهردار تهران هم در بازدید از این نمایشگاه گفت: یکی از برنامههای مدیریت شهری در این حوزه، پشتیبانی از شرکتها و مجموعههایی است که خروجی کارشان به هوای پاک کمک میکند.
به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم افتتاح و بازدید از نمایشگاه حملونقل پاک در جمع خبرنگاران، گفت: موجب توفیق است که از نزدیک تولیدکنندگان عزیز کشور را در حوزه دوچرخه، موتور و محصولاتی که میتوانند به هوای پاک در کشور کمک کنند، مشاهده کنیم و هم تسهیلاتی که ایجاد میکنند و هم خیرات و برکات آن، برای ما فرصتساز و مغتنم است.
شهردار تهران افزود: شهرداری باید به سمتوسویی برود که با توسعه زیرساختها، به هوای پاک کمک کند؛ مثلا در توسعه مترو سرمایهگذاری اساسی انجام شود و در بحث اتوبوسها و تاکسیها مسیری را طی کند که به هوای پاک کمک کند یا در حوزه موتورسیکلت و دوچرخه و اسکوتر تسهیلاتی داشته باشیم که هم برای مردم رفاه ایجاد کند و هم در حوزه هوای پاک کمککننده باشد و هم باعث کاهش آلودگی شود. وی ادامه داد: در بودجه نیز یک سرفصل برای این موضوع گذاشتیم و اهتمام داریم که کار جدی در این زمینه انجام دهیم.
شهردار به همراه معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و برخی از دیگر مدیران شهری از غرفههای متعدد این نمایشگاه بازدید کرد. برخی از شرکتهای حاضر تولیدکننده باتری، الکتروموتور و قطعات قوای محرکه بودند و تعدادی نیز موتورهای رایج را برای استفاده از نیروی برق مجهز کرده بودند.
راهاندازی خط اتوبوسرانی برقی
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه نمایشگاه هوای پاک در گفتوگو با همشهری از نزدیکبودن زمان ورود اتوبوسهای جدید به شبکه حملونقل عمومی تهران خبر داد و افزود که خط اتوبوسرانی برقی و همینطور ایستگاههای شارژ خودروهای برقی هم در تهران راهاندازی میشود.
سیدمجتبی شفیعی گفت: برای نخستینبار با مشارکت بخش خصوصی یک خط از شبکه اتوبوسرانی تهران برای سرمایهگذاری طی قراردادی به بخش خصوصی واگذار شده و قرار است در فاز اول 50دستگاه اتوبوس برقی را خریداری و در خط بهکارگیری کنند. در مقابل درآمد بلیت، تبلیغات و برخی ظرفیتها مانند ماده12 را دریافت خواهند کرد. او افزود: این پروژه قرار است تا شهریور یا مهر ماه سال آینده به بهرهبرداری برسد. علاوه بر اینکه این مجموعه ظرفیت تولید صنعتی اتوبوس برقی در تعداد زیاد را ایجاد میکند، برای نخستینبار از سرمایه بخش خصوصی در یک خط استفاده شده است و اگر این الگو موفق باشد، میتوان آن را به خطوط دیگر هم گسترش داد. شفیعی درباره تاکسیها نیز گفت: تنها یک مجموعه برای تولید تاکسی برقی اعلام آمادگی کرده است. اکنون در حال برنامهریزی هستیم که یا از محل تولید داخل یا واردات بخش فرسوده ناوگان را که در شهر تهران شامل بیش از 50هزار تاکسی است، به شکل تاکسیهای برقی نوسازی شود.
امسال برای تهران 175دستگاه اتوبوس خریداری شد که 110دستگاه آن وارد ناوگان شده و 65دستگاه باقیمانده است. شفیعی دراینباره گفت: خرید این اتوبوسها یک بخش نقدی و یک بخش غیرنقدی دارد. بخش نقدی پرداخت شده و مدل غیرنقدی آن با توجه به اینکه برای نخستینبار انجام میشود، یک مقدار زمانبر است. 65دستگاه اتوبوس هم آماده تحویل است و تلاش میکنیم در هفته پیشرو امور اداری مربوط به آنها را انجام دهیم.
در نمایشگاه هوای پاک شهردار و همراهان او از زمان شارژ موتورهای برقی و میزان پیمایش با یکبار شارژ سؤال میکردند. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به انواع توان موتورهای برقی، گفت: پیمایش یک موتور عادی در شهر کمتر از 30کیلومتر است که بیشتر موتورسیکلتهای ارائهشده در نمایشگاه هم این میزان پیمایش را دارند. بعضی از محصولات هم تا 80کیلومتر پیمایش داشت و اگر کاملا بارگیری و در شیب تند حرکت کنند تا 50کیلومتر کاهش پیدا میکند.
شفیعی افزود: یکی از دلایلی که استقبال از موتورهای برقی در جامعه کند پیش میرود، این است که ایستگاههای شارژ توسعه پیدا نکردهاند. ما به «گروه مپنا» 10نقطه را معرفی کردهایم که در آن ایستگاه، دستگاههای شارژ تولیدشده را نصب کنند و این کار تا قبل از پایان سال انجام میشود. این موتورسیکلتها و دیگر وسایل نقلیه برقی کارآیی مناسبی دارند اما به شرط اینکه اعتماد مردم جلب شود و مردم آن را ببینند. شفیعی با اشاره به قیمت موتورسیکلتهای برقی افزود: قیمت مخصوصا در حوزه موتورِ کار خیلی مهم است و عمده آن هزینه باتری میشود. شهرداری در بستهای که برای استفاده از منابع ماده12 تعریف کرده است 20هزار موتور برقی را گنجانده که به تناسب کاهش مصرف بنزین از منابع مالی مربوطه استفاده کنند.
در این نمایشگاه که دیروز در بوستان گفتگو آغاز شد، شرکتهای تولید انواع خودروهای شهری، موتورسیکلت و دوچرخه به معرفی محصولات خود پرداختند. یک تولیدکننده اتوبوس و چندین تولیدکننده موتورسیکلت و اسکوتر، به همراه شرکتهایی که دوچرخهها را مجهز به موتورهای برقی کرده بودند، در این نمایشگاه حضور داشتند.