• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151901
+
-

جولان اومیکرون در غرب آسیا

2ماه پس از شیوع سویه جدید اومیکرون در نیمی از جهان، نشانه‌های آغاز موج‌‌ تازه در کشورهای غرب آسیا نمایان شد‌ه‌ است

گزارش
جولان اومیکرون در غرب آسیا

سرعت گسترش اومیکرون در جهان به شکلی خیره‌کننده بالاست؛ در آذرماه سال‌جاری تعداد کشورهای مبتلا به این سویه در عرض حدود 20روز از 23کشور به 89کشور رسید. تا هفته دوم نخستین ماه سال‌جاری میلادی، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد نرخ ابتلا به این ویروس 20درصد در جهان افزایش پیدا کرده است و بیش از 19میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا شده‌اند. با این‌همه کشورهای غرب آسیا تا همین اواخر تا حدودی از آسیب‌های این سویه جدید در امان مانده بودند. امنیتی که آمارهای جدید از موقتی بودن آن خبر می‌دهد.
طی ماه‌های گذشته کشورهای اروپایی و آمریکا قربانیان اصلی اومیکرون بوده‌اند. درحال حاضر انگلیس با بیش از 238هزار مورد ابتلا به اومیکرون رتبه اول ابتلای جهانی را به‌خود اختصاص داده است. پس از انگلیس کشورهای آمریکا، دانمارک، کانادا، آلمان، فرانسه و استرالیا در رتبه‌های بعدی ابتلا قرار گرفته‌اند. این کشورها مدت‌هاست که با ضربه‌های شدید اومیکرون مواجه شده‌اند و از پیش از سال نوی میلادی تمهیدات جدیدی برای مقابله با این موج به اجرا گذاشته‌اند. قرنطینه، ممنوعیت سفر، اجباری کردن واکسن و تعطیلی کسب‌وکارها ازجمله این تمهیدات بوده‌اند.
اکنون به‌نظر می‌آید سویه جدید کرونا کشورهای غرب آسیا را نشانه گرفته است. کشورهایی که تا به امروز به‌صورت نسبی از عوارض جدی اومیکرون در امان مانده بودند اما طی هفته‌های اخیر نشانه‌های جدی از رسیدن موج ابتلا به‌سویه جدید در آنها مشاهده شده‌ است. همانطور که نرخ ابتلا به کرونا در بعضی از استان‌های ایران ازجمله تهران رو به افزایش گذاشته است، کشورهای همسایه ایران و کشورهای غرب آسیا هم با روند افزایشی موارد ابتلا مواجه شده‌اند.
ترکیه: روز یکشنبه آمار ابتلای جدید به کرونا در ترکیه به 65هزار و 503مورد رسیده و آمار مرگ‌ومیر در این روز 185نفر اعلام شده است. انتظار می‌رود آمار ابتلا تا پایان دومین ماه سال 2022در ترکیه به بیش از 100هزار مورد برسد. ترکیه به جز استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و داشتن کارت واکسن یا تست منفی کرونا برای ورود به کشور یا ورود به مراکز عمومی بزرگ، ‌مابقی محدودیت‌های خود را حذف کرده و در تلاش است موج جدید همه‌گیری را با اتکا بر تداوم انجام واکسیناسیون مدیریت کند.
بحرین: این کشور به تازگی به لیست مناطق پرخطر برای سفر آمریکا افزوده شده است. در این کشور آمار ابتلای جدید در هفته اخیر به بیش از 3هزار مورد رسیده است. این رقم به نسبت آمار ابتلا در زمان مشابه سال گذشته رشد قابل توجه 670درصدی را نشان می‌دهد. اما واکسیناسیون و تست‌گیری گسترده در بحرین باعث شده تا این کشور در زمینه کنترل مرگ‌ومیر موفق عمل کند و به همین دلیل اقدامات برای مدیریت موج جدید در این کشور محدود به ارائه تست پیش از ورود به کشور شده است.
اردن: روز شنبه آمار مرگ‌ومیر جدید در عمان به 13مورد و آمار ابتلای جدید به 4هزار و 102مورد رسید. در اردن نرخ واکسیناسیون به نسبت دیگر کشورهای عربی پایین است و تنها 37درصد از جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. باوجود روند صعودی که آمار ابتلا به کرونا در این کشور گرفته‌ است، دولت جز به تعویق انداختن بازگشایی مدارس پس از تعطیلات زمستانی اقدام محدودکننده دیگری انجام نداده است.
کویت: در هفته گذشته آمار کرونا در کویت رکورد جدیدی را به ثبت رساند. آمار ابتلای جدید در این کشور برای اولین‌بار از زمان آغاز همه‌گیری به بیش از 5هزار مورد رسید. در راستای مهار موج جدید همه‌‌گیری در کویت، علاوه بر سرعت بخشیدن به واکسیناسیون دوز سوم، دولت تمامی مسافران ورودی به مرزهای کویت را ملزم به ارائه تست منفی کرونا کرده و قصد دارد به‌صورت موقت برگزاری تمامی رویداد‌های اجتماعی که در فضاهای بسته برگزار می‌شوند را تا پایان ماه آینده متوقف سازد.
عراق: با گذشت کمتر از چندماه از کاهش آمار ابتلا به کرونا در عراق، جهشی جدید در ابتلا به بیماری در این کشور گزارش شده است. چهارشنبه گذشته بیش از 6هزار مورد ابتلای جدید در عراق به ثبت رسیده است. عراق به جز آغاز واکسیناسیون دوز سوم و تأکید بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام دیگری برای مهار موج چهارم همه‌گیری انجام نداده است.
عربستان: آمار ابتلای جدید در عربستان روز سه‌شنبه گذشته بیش از 5هزار و 800مورد اعلام شد. این کشور به تازگی به‌منظور مهار موج جدید ابتلا به کرونا برای افرادی که مقرراتی نظیر استفاده از ماسک، کنترل دمای بدن پیش از ورود به اماکن عمومی یا حفظ فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ‌جریمه‌ای 266دلاری برای تخلف اول و جریمه‌ای 26هزار دلاری را برای تخلف دوم درنظر گرفته است.
لبنان: تا روز شنبه آمار ابتلای جدید در لبنان به بیش از 5هزار و 500مورد و آمار مرگ‌ومیر به 14مورد رسید. بسام مولوی، وزیر کشور لبنان 3هفته پیش وعده داده بود برای مقابله با موج جدید گنجایش رستوران‌ها و مراکز تفریحی عمومی را محدود و محدودیت‌های جدیدی هم وضع خواهد کرد. وعده‌ای که عملی شدن آن با توجه به بحران اقتصادی لبنان، دور از ذهن به‌نظر می‌آید. با این همه درحال حاضر تمامی مراکز توریستی لبنان تعطیل هستند، انجام تست کرونا برای ورود به کشور الزامی است و سامانه حمل‌ونقل عمومی با نیمی از گنجایش خود کار می‌کند. همچنین سفر در این کشور تنها به دلایل ضروری مجاز است.
عمان: افزایش شدید آمار ابتلا به کرونا در عمان باعث شد تا دولت این کشور از روز گذشته مقررات جدیدی را برای مهار همه‌گیری وضع کند. 99درصد از بیماران جدید در این کشور به اومیکرون مبتلا شده‌اند. آمار ابتلای جدید در عمان روز دوشنبه هزار و 647مورد گزارش شده است. کاهش ظرفیت حضور نیروها در محل کار به 50درصد، تعلیق تمامی نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها، فعالیت‌های اجتماعی، ‌تعطیلی نمازجمعه و به نصف رساندن ظرفیت مساجد و بازگشت به آموزش مجازی ازجمله اقدامات پیشگیرانه عمان بوده است.
قطر: آخرین آمار ابتلا به کرونا در قطر 2هزار و 981مورد گزارش شده است. دولت این کشور برای مهار موج جدید ابتلا آموزش مجازی را به مدارس و مهدکودک‌ها بازگردانده است، ظرفیت سامانه حمل‌ونقل خود را به 60درصد و ظرفیت سینماها، نمایشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی را به 50درصد رسانده است. همچنین ورود کودکان زیر 12سال به مراکز خرید بزرگ ممنوع اعلام شده است. قطر روز دوشنبه 631نفر را به جرم رعایت نکردن محدودیت‌های وضع شده جریمه کرده است.
امارات: یکی از سریع‌ترین کشورهای جهان در امر واکسیناسیون عمومی هم با موج جدید ابتلا به کرونا مواجه شده است. روز جمعه آمار ابتلای جدید در این کشور به بیش از 2هزار و 900مورد رسید. در همین راستا افراد برای ورود به پایتخت امارات باید برگه سبز واکسیناسیون یا تست منفی کرونا ارائه دهند.
افغانستان: پس از سلطه طالبان بر افغانستان، ‌آمار دقیقی از میزان ابتلا، مرگ‌ومیر یا ‌نرخ واکسیناسیون در این کشور وجود ندارد.
پاکستان: روز یکشنبه بیش از 7هزار و 580مورد ابتلای جدید در پاکستان ثبت شد تا پنجمین موج کرونا در این کشور به وخیم‌ترین موج از ابتدای همه‌گیری تاکنون تبدیل شود. دولت پاکستان به‌منظور مدیریت وضعیت همه‌گیری، از روز شنبه تمامی فعالیت‌های عمومی در فضاهای بسته در شهرهایی که نرخ مثبت شدن تست در آنها بالاتر از 10درصد باشد را ممنوع کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید