• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151523
+
-

اثر نفت گران بر تقویت دیپلماسی ایران

افزایش قیمت نفت، دست ایران را در معادلات اقتصادی و سیاسی بازتر می‌کند

به‌دنبال افزایش تقاضای جهانی، قیمت نفت ظرف چند روز گذشته رکورد‌های تازه‌ای ثبت کرده و به بالاترین حد در 7سال گذشته رسیده است به‌نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند موجب شود ایران از نظر اقتصادی و حتی سیاسی دست بالاتر را در دست بگیرد. آنطور که وال استریت ژورنال گفته این موضوع می‌تواند موجب شود آمریکا امتیازهای بیشتری در جریان مذاکرات هسته‌ای به ایران بدهد به‌ویژه آنکه گلدمن ساکس هم پیش‌بینی کرده شکست در مذاکرات هسته‌ای به‌معنای افزایش بیشتر قیمت نفت است.
به گزارش همشهری، با پایان تقریبی اپیدمی کرونا حجم تقاضا در اقتصاد جهانی افزایش یافته و همین عامل موجب شده شرکت‌ها سطح تولیدشان را افزایش دهند این افزایش تولید به نفت بیشتری نیاز دارد در نتیجه قیمت نفت روند صعودی در پیش گرفته است. قرار بود سطح تولید اوپک پلاس افزایش یابد اما اعضای اوپک پلاس در بالا بردن حجم عرضه خود به بازار جهانی ناتوان بودند.
 این عوامل دست به‌دست هم داده تا روند صعودی قیمت نفت هر روز بیشتر شود به‌طوری که ظرف 2روز گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی رکود تازه‌ای ثبت کرد 2روز پیش برای نخستین بار در 7سال گذشته قیمت هر بشکه نفت به مرز 90دلار رسید. دیروز هم با وجود افت اندک قیمت، هر بشکه نفت برنت در محدوده 87دلار و 31سنت دادوستد شد و هر بشکه نفت وست تگزاس در محدوده 84دلار و 53سنت دادوستد شد. مؤسسات تحلیلی و خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند افزایش قیمت نفت می‌تواند نقش ایران را در معادلات اقتصادی و سیاسی بیشتر کند به‌ویژه آنکه چین نیز اعلام کرده است که در اوج تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه داده است.

امتیازی برای ایران 
روزنامه وال استریت ژورنال با بیان اینکه آمریکا برای کاهش قیمت نفت راهی جز برگشت به توافق هسته‌ای ندارد مدعی شد، به‌نظر می‌رسد بالا رفتن تورم در آمریکا دولت بایدن را مجاب کرده به ایران برای رسیدن به توافق امتیاز بدهد. به زعم اقتصاد دانان صرف‌نظر از تزریق منابع مالی فدرال رزرو به اقتصاد آمریکا که به خلق تورم منجر شده، تداوم رشد قیمت نفت هم می‌تواند سیاست‌های فدرال رزرو برای کاهش نرخ تورم از طریق افزایش نرخ بهره را در ماه مارس یعنی کمتر از سه ماه دیگر خنثی کند. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد مقامات آمریکایی چاره‌ای جز بازگشت به برجام ندارند.رشد قیمت نفت باعث بالا رفتن قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی در آمریکا شده و بر محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اثر منفی گذاشته است.
طبق تازه‌ترین پیش‌بینی بانک گلدمن ساکس با ادامه رونق جهانی اقتصاد، افزایش تقاضا و حاصل نشدن توافق فوری در مذاکرات وین قیمت نفت به‌زودی و در سه ماه نخست سال 2022به بیش از ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد و 3رقمی خواهد شد.برخی دیگر از مؤسسات بین‌المللی هم گزارش کرده‌اند یکی از دلایلی که می‌تواند دولت آمریکا را به سمت توافق با ایران سوق دهد، نفت است.

توان ایران برای کاهش قیمت نفت
توافق هسته‌ای صرف‌نظر از اثر روانی بر بازار نفت می‌تواند به‌صورت واقعی به افزایش عرضه در جهان و کاهش قیمت نفت منجر شود. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند می‌خواهند تولید نفت را تا یک سال دیگر به سطح 4میلیون بشکه در روز برسانند. وال استریت ژورنال هم گزارش داده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایران نفت زیادی روی دریا دارد که می‌تواند به سرعت وارد بازار جهانی شود. ذخایر ایران به‌صورت شناور نگهداری می‌شود و حجم آنها معادل 120میلیون بشکه نفت است که برابر یک روز مصرف کل جهان است.نیویورک تایمز هم اخیرا گزارش داده با وجود تلاش کشورهای تولیدکننده نفت برای بالا بردن تولید، اعضای اوپک پلاس در بالا بردن حجم عرضه در بازار جهانی با مشکل مواجه‌اند. بنابراین ورود نفت بیشتر از ایران به بازار می‌تواند قیمت نفت را 10درصد پایین بیاورد. البته این مسئله مشروط به لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که البته دولت بایدن توانایی این کار را دارد.

تأثیر نفت ایران
بررسی‌ها نشان می‌دهد درصورت بازنگشتن نفت ایران به بازار‌های جهانی همانطور که گلد من ساکس پیش‌بینی کرده قیمت نفت احتمالا تا سطح 100دلا رشدر خواهد شد زیرا ظرفیت‌های فعلی برای رشد یکباره قیمت نفت وجود ندارد ضمن اینکه حجم تقاضا همچنان در حال افزایش است. طبق تازه‌ترین پیش‌بینی مؤسسات بین‌المللی اقدام بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ بهره، امید به تزریق نقدینگی به دومین اقتصاد بزرگ جهان را افزایش داده که می‌تواند موجب رشد تقاضای نفت همزمان با ادامه رونق اقتصاد آمریکا و اروپا شود.

مکث
خرید نفت چین

گزارش‌های موجود از رشد اقتصاد، نشان می‌دهد حجم صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته افزایش یافته است.خبرهای غیررسمی نشان می‌دادند این نفت عمدتا به چین فروخته شده موضوعی که دیروز گمرگ چین رسما آن را تأییدکرد و در اقدامی کم‌سابقه، آمارهایی منتشر کرد که نشان می‌داد چین با وجود تحریم‌های آمریکا، از ایران نفت وارد می‌کند.چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است آماری که گمرک چین به‌صورت عمومی منتشر کرده نشان می‌دهد این کشور در دسامبر مجموعاً ۱.۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. این نخستین افشای علنی آمار خرید نفت ایران از دسامبر سال ۲۰۲۰ به این سو است، آماری که چین، به شکلی معنادار در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای در وین منتشر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید