• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151293
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ کتاب


  مدیریت منابع آبی
مدیریت منابع آب در سال‌های اخیر از موضوعی فرعی به مسئله‌ای محوری و مهم تبدیل شده و مدیریت تأمین و توسعه منابع آب به‌عنوان یک عامل پویا و مؤثر در جهت سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ایجاد امکانات لازم برای بهره‌گیری از منابع آب از سال‌ها پیش شکل گرفته و توجه عمده خود را به توسعه منابع آب، موضوعات زیست‌محیطی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و سازمانی معطوف کرده است. در واقع مدیریت آب براساس درک منابع آب به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر زیست‌بوم، منبعی طبیعی و کالایی اقتصادی اجتماعی است. کتاب «مدیریت منابع آب در توسعه پایدار کشاورزی» که به قلم سمیه جنگ‌چی کاشانی و مسعود حکمت است در رابطه با همین موضوع‌ها به رشته تحریر درآمده است.

مستند

  توقف دنیا

فیلم «روزی که دنیا از حرکت خواهد ایستاد» (The Day the Earth Stood Still) تولید سال 2008است و روایت و بازسازی فیلمی قدیمی با همین عنوان است که در سال 1951ساخته شده بود و اسکات دریکسون دوباره آن را به روزرسانی کرده و نسخه جدید را مقابل دوربینش برده است. داستان این فیلم زمان سال ۱۹۲۸ و در کوه‌های برف‌پوش قره‌قروم در هندوستان است که مردی کوهنورد با گویی درخشان برخورد کرده و بعد از تماس دستش با آن از هوش می‌رود و زمانی که به هوش می‌آید، گوی ناپدید شده و زخمی روی دست او باقی‌مانده است. از اینجای داستان فیلم به زمان حال برمی‌گردد و دانشمندان گردهم می‌آیند تا این حادثه را بررسی و راهی برای نجات انسان‌ها پیدا کنند.

تهرانگردی

  ساختمان‌های فخرآباد

مابین خیابان‌های مشکی (فخرآباد) و خورشید، اثری قرار دارد که به‌جا مانده از دوران قاجار است و در اسفند ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اشرف‌الملوک ملقب به فخرالدوله نخستین مؤسسه تاکسیرانی تهران را تأسیس کرد و در تلاش بود تا یک مؤسسه بورس ملی را در ایران هم ایجاد کند که شرایط برای به ثمر رسیدن این خواسته مهیا نبود. از این زن، اما مجموعه‌ای به‌جا مانده با نام مجموعه ساختمان‌های فخرآباد که هم‌اکنون در این خیابان قرار دارد. البته ساختمان‌های زیادی در اطراف و پشت ساختمان اصلی وجود داشتند که در طول تاریخ مورد بی‌مهری قرار گرفته و تخریب شده‌اند که از مهم‌ترین آنها نخستین هتل آپارتمان ایران با نام ساختمان پرچم بود.

مستند

   زندگینامه وارن بافت

یکی از بزرگان حوزه موفقیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری را باید وارن بافت بدانیم؛ فردی که احتمالا جمله‌های زیادی از او را شنیده باشید. اگر حوصله مطالعه کتاب‌های طولانی را ندارید، می‌توانید مستند زندگی این فرد را تماشا کنید. یک ساعت‌و‌نیم مستند تماشا می‌کنید، اندازه یک عمر اطلاعات مفید اقتصادی و موفقیت تجاری را به‌دست خواهید آورد. جالب‌ترین نکته این مستند، توجه به زندگی معمولی و ساده این ابرثروتمند جهانی است؛ فردی که هر روز به مک‌دونالد می‌رود و ساده‌ترین صبحانه را میل می‌کند. جالب اینکه در پایان این مستند، می‌بینیم که همسر وارن بعد از سال‌های زندگی مشترک او را ترک می‌کند ولی یکی از دوستانش را با وارن آشنا می‌کند تا با هم ازدواج کنند؛ دلیلش هم این بود که می‌دانست وارن در این حوزه چقدر آسیب‌پذیر است. یعنی که حتی بیشترین ثروت هم، جای خانواده را نخواهد گرفت.

پادکست

   استارت کست

باز هم اگر حال و حوصله مطالعه ندارید، با یک پادکست‌ در حوزه کارآفرینی چطورید؟ می‌توانید در این صورت به پادکست استارت‌کست فکر کنید؛ که کارش را از سال گذشته شروع کرده است. چیزی که این پادکست را جالب می‌کند آن است که موضوع خاصی را برای فعالیت خودش انتخاب کرده است؛ حوزه استارت‌آپ‌ها. اپیزودهای این پادکست یک ساعته است و تا حالا نیز قسمت‌های مختلفی از آن پخش شده است. تولیدکننده این پادکست، سعی کرده است هر بار سراغ معروف‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا برود و داستان شکل‌گیری‌شان را به زبان صوتی و جذاب بیان کند. او در واقع با تولید این پادکست‌ها، قصد دارد تجربه‌های زیادی را در این زمینه به فعالان استارت‌آپی ایران منتقل کند؛ تا از تکرار تجربه‌های تکراری منجر به شکست در آنها جلوگیری کند.

مستند

   استارت‌آپ.کام

این مستند هم درباره یک استارت‌آپ واقعی است. درباره اینکه چطور شکل گرفته، چطور توانسته یک سرمایه هنگفت 60میلیون دلاری از صندوق سرمایه‌گذاری نیویورک و چند جای دیگر دریافت کند و چطور این سرمایه و موفقیت‌های پیش آمده، روی روابط موجود در این استارت‌آپ‌ها اثر می‌گذارد. این مستند، نکته‌هایی را در این‌باره منتقل می‌کند که موفقیت‌های تجاری، می‌تواند هر چیزی را تهدید کند؛ حتی شراکت‌های رفاقت‌مدارانه اولیه در استارت‌آپ‌ را. اما روی هم رفته در این مستند، شما از اصول کار در استارت‌آپ‌ها و دیگر مهارت‌هایی که نیاز دارید تا به اوج برسید هم چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. پس اگر دوست دارید که هم یک مستند درست و حسابی را مشاهده کرده و هم آموزش ببینید، می‌توانیم به شما این مستند خوش‌ساخت را پیشنهاد کنیم.

فیلم

  سکوت بره‌ها

اقتباس جاناتان دمی از رمان «سکوت بره‌ها»، نوشته توماس هریس، یکی از بهترین فیلم‌های ژانر تریلر روان‌شناختی است. این اثر موفق شد در مراسم اسکار سال 1992همه جوایز را درو کرده و مجموعاً 5اسکار به خانه ببرد. کلاریس استارلینگ یک مأمور اف‌بی‌آی است که حین دنبال کردن یک پرونده قتل، از یک دکتر روانشناس به نام هانیبال لکتر کمک می‌خواهد؛ غافل از اینکه این دکتر خودش ماجراهای مرموز و ترسناکی در زندگی‌اش دارد. جودی فاستر، آنتونی هاپکینز، تد لواین و اسکات گلن ازجمله ستارگان فیلم سکوت بره‌ها بودند که با عملکرد شگفت‌انگیز خود، در کنار فیلمنامه به‌شدت حیرت‌آور، آن را نه‌تنها به یکی از بهترین آثار ژانر تریلر روان‌شناختی، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیستم تبدیل کردند.

سریال

  تحت درمان

سریال «تحت درمان» یکی از سریال‌های جسورانه آمریکایی درباره زندگی و جلسات درمانی یک روانشناس است. تحت درمان یک شاهکار در زمینه روانشناسی به شمار می‌رود. این فیلم برای روانشناسان و روانکاوان بسیار سودمند است و همچنین کسانی که به مفاهیم روانشناسی و روانکاوی علاقه‌مند هستند را جذب می‌کند. این فیلم داستان روانپزشک میانسالی به‌نام دکتر پاول وستون است که در مطب خود که یکی از اتاق‌های خانه‌اش است به درمان بیمارانش می‌پردازد. روانکاوی او با صحبت‌کردن و بیشتر گوش کردن به بیمارانش انجام می‌شود. در هر قسمت از سریال به یکی از بیماران و تمرکز بر داستان او اختصاص دارد، هر چند که زندگی خصوصی دکتر و افراد نزدیکش هم با داستان‌های سریال گره خورده است. دکتر وستون روانکاوی جذاب و تا اندازه‌ای خشک است که تلاش می‌کند مشکلات درمان‌جویانش را برطرف کند.

پادکست

  هوپوکست

خیلی از ما ساعت‌ها در کتاب‌های روانشناسی گشته‌ایم یا مقالات مختلف را خوانده‌ایم تا راهکاری پیدا کنیم که حالمان بهتر شود. گاه‌گداری این کتاب‌ها و مقالات با راهکارهایشان حالمان را خوب کرده‌اند اما این حال خوب عمیق نبوده است. گوش دادن به پادکست‌های روانشناسی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده چرا که به آنها کمک می‌کند به خلاصه و توضیحات منابع متعدد دسترسی پیدا کنند. در روزگاری که سختی‌ها از هر طرف هجوم می‌آورند شنیدن هوپوکست عمیقاً حال شما را خوب می‌کند. این پادکست توسط تیم هوپو تولید می‌شود و کار خود را از فروردین 99شروع کرده است. سازندگان در توضیح و معرفی این پادکست نوشته‌اند: «هوپوکست پادکستی برای رشد فردی و آرامش؛ یک‌سری حرفا هستند حال آدم را لحظه‌ای خوب می‌کنند، اما ما در هوپوکست خواستیم حالتان رو عمیقاً خوب کنیم.»

فیلم

  فرزندان آدم

این فیلم در ژانر علمی - ‌تخیلی و اقتباسی از یک رمان قوی است که باید دست‌کم یک‌بار آن را دید. آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی‌ که قبلا 2فیلم بلند «لاتین» و «هری پاتر»  را کارگردانی کرده بود با «فرزندان آدم» به شهرت جهانی رسید و بعدها با ساخت فیلم‌های «جاذبه» و «روما»جا پایش را در سینمای هالیوود و جهان محکم کرد. داستان این فیلم در سال 2027 رخ می‌دهد که همه زنان دنیا به نازایی مبتلا شده‌اند و جوان‌ترین ساکن کره زمین در 18سالگی درگذشته است. کارگردان در این فیلم جهان تاریک آخرالزمانی را به تصویر کشیده و تحسین منتقدان را برانگیخته است.فرزندان آدم در 3بخش بهترین فیلمبرداری، فیلمنامه‌ اقتباسی و تدوین نامزد دریافت اسکار شد.

مستند

  حیات وحش در آمریکای لاتین

آمریکای جنوبی به‌طور سنتی، به مناطقی از قاره آمریکا گفته می‌شود که مردم آنها به زبان اسپانیایی و پرتغالی صحبت می‌کنند. مستند حیات‌وحش در آمریکای لاتین گونه‌های جانوری این قاره را بررسی می‌کند. با تماشای این مستند که زیستگاه‌های طبیعی در مناطق گوناگون آمریکای لاتین را در 5قسمت معرفی می‌کند به انطباق شگفت‌انگیز حیوانات با شرایط زیستی بسیار دشوار مثل زندگی در رشته کوه‌های ‌آند با آن سرمای طاقت‌فرسا یا زیست در جنگل آمازون همراه با گرمای سوزانش پی خواهید برد. بخش دیگری از این مستند به آشنایی با مکان‌های ناشناخته قاره آمریکا اختصاص دارد که از نگاه بسیاری از مردم جهان پنهان مانده است.

کتاب

  کریستف کلمب؛ کاشف قاره آمریکا

کتاب «کریستف کلمب، کاشف قاره آمریکا» نوشته مری دادسون وید، داستان به واقعیت بدل‌شدن یک رؤیای ماجراجویانه را به‌صورت کمیک‌استریپ روایت می‌کند. نویسنده روایت می‌کند که چگونه یک جهانگرد ایتالیایی به‌عنوان کریستف کلمب از سوی پادشاه کاستیل ماموریت پیدا می‌کند که به هندوستان برود اما به جای آسیا از قاره آمریکا سر درمی‌آورد و متوجه نمی‌شود که یک قاره جدید را کشف کرده است. او بعد از کشف قاره آمریکا نامه‌ای بلند بالا برای ایزابل و فرناندو، ملکه و پادشاه اسپانیا می‌نویسد سبک زندگی مردم آمریکا و گونه‌های گیاهی و جانوری این سرزمین را توصیف می‌کند. این کتاب برای کودکان و نوجوانانی که به خواندن داستان‌های ماجراجویانه علاقه دارند جذاب خواهد بود.

فیلم-مسابقه

   رالی ایرانی
«رالی ایرانی» به‌عنوان نخستین برنامه رئالیتی‌شو ایرانی شناخته می‌شود که در قالب یک فیلم-مسابقه ساخته شده است. در این مسابقه و در هر فصل بازیگران مختلف حضور داشتند و در چالش‌های مختلف به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند. ازجمله شرکت‌کنندگان این مسابقه می‌توانیم به محمدرضا فروتن، فرزاد حسنی، بهنوش بختیاری، الناز شاکردوست، امیرحسین رستمی، ترلان پروانه و کامبیز دیرباز اشاره کنیم. نخستین سری مجموعه در 6قسمت در سال1391ساخته شده است. هرچند این برنامه برای شبکه نمایش خانگی ساخته شد و انتظار می‌رفت نسبت به برنامه‌های تلویزیونی بینندگان کمتری داشته باشد، اما هیجان رقابت چهره‌ها و البته جدید بودن این نوع برنامه‌سازی باعث شد رالی ایرانی بتواند طرفداران زیادی برای خود پیدا کند.

مسابقه آشپزی

   شام ایرانی
«شام ایرانی» نیز یکی از مسابقات ایرانی است که در هر فصل آن 4بازیگر یا شخص معروف حضور دارند و در 4شب مهمانی، برای یکدیگر غذا می‌پزند و میزبان رقیبانشان می‌شوند. ازجمله افرادی که در این مسابقه شرکت کرده‌اند می‌توانیم به رامبد جوان، بهاره رهنما، مهران غفوریان، اکبر عبدی، سیما تیرانداز و امیرمهدی ژوله اشاره کنیم. در این برنامه هر شب یک نفر میزبان می‌شود تا برای مابقی افراد شام آماده کند. پس از پایان هر شب، مهمانان و خود میزبان (از سری چهارم) به آن شب نمره می‌دهند؛ تا در نهایت در شب پایانی هر فصل برنده مشخص شود. ساختار برنامه شام ایرانی الهام‌گرفته از مجموعه تلویزیونی «Come Dine with Me» است که در کشورهای مختلف با نام‌های متفاوت ساخته و پخش شده‌است.

مسابقه رئالیتی‌شوها

   دستپخت
مسابقه آشپزی «دستپخت» را نیز می‌توانیم یکی از رئالیتی‌شوهای ایرانی مسابقه‌ای بدانیم. در این برنامه در هر فصل خانواده‌های مختلف که در واقع آشپزهای حرفه‌ای نیستند شرکت می‌کنند و با پخت غذاهایی مشخص و در زمانی محدود به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. مجری این برنامه سیدوحید حسینی است و برخی از داوران آن عبارتند از سیدمهدی مرتضوی، مریم امجدی، نیما اخلاق‌نجات و کیان رنجبر. مسابقه دستپخت، داوران معروف و حرفه‌ای را در برنامه به‌کار گرفته است. البته گاهی هم نحوه اجرا و یا قضاوت آنها، حاشیه‌هایی هم داشته است. ولی مسابقه بسیار هیجان‌انگیز است و نکات مفیدی را به بیننده‌ها آموزش می‌دهد. فضای رقابتی و شاد خانوادگی برنامه باعث شده این برنامه هم بتواند در بین رئالیتی‌شوهای ایرانی محبوب شود.

بازی

  بازی صد درصد
یکی از بهترین بازی‌هایی که می‌تواند برای شما جنبه آموزنده هم داشته باشد، همین بازی اندرویدی صد در صد است. این بازی، به نوعی از ایده نقشه ذهنی وام گرفته شده است. بدین‌ترتیب که شما، باید هفت‌ـ‌هشت لغت مربوط به کلمه‌ای که برای شما مشخص می‌شود را بیان کنید. اما این لغت‌ها، به نسبت آشنا و غیرآشنا بودن‌شان، امتیازهای متنوعی هم دارند. یعنی اگر کلمات رایج و مرتبط را بگویید، در این صورت امتیازهای کمتری می‌گیرید. اما اگر کلمات گمنام‌تری را انتخاب کنید، امتیازهای بیشتری به شما تعلق خواهد گرفت. آیا این پایان بازی است؟ اکیداً. شما اگر بتوانید همه کلمات مرتبط با واژه‌های مطرح‌شده را پیدا و بیان کنید، صد درصد امتیاز را می‌گیرید.

بازی

  بازی شتاب در شهر
معمولاً ژانر ورزشی در بازی‌های رایانه‌ای از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در کنار این ژانر، بازی‌های سرعتی و ماشینی هم که دیگر اهمیت خودشان را دارند و همیشه جزو گزینه‌های اول این دست بازی‌ها هستند. حالا سرعت در شهر، قرار است که شما را به یک بازی هیجانی و سرعتی و ماشینی دعوت کند. این بازی، در واقع یک بازی رقابتی در حوزه ماشین‌سواری با نقشه باز است. یعنی راننده و بازیکن می‌تواند در شهر و محیطی که برایش در نظر گرفته شده است، آزادانه رانندگی کند و بازی، داستان خاصی ندارد. در واقع خود راننده پیش می‌رود و داستانش را شکل می‌دهد. در این مسابقه، بازیکن می‌تواند مأموریت‌های جالبی را در شهر انجام دهد و همچنین در رقابت‌های رالی داخل و بیرون شهر شرکت کند.

پادکست

  وقایع اتفاقیه
اجازه بدهید که پیشنهاد بعدی، از همین همشهری خودمان باشد. مجموعه پادکست‌هایی با عنوان وقایع اتفاقیه و با عطف به تاریخ معاصر و تاریخ قدیمی ایران در همشهری تولید شده که البته نسخه صوتی صفحه‌ای است که با همین عنوان در همشهری منتشر می‌شد. در این پادکست‌ها، وقایع تاریخی جالب و البته گاه متأثرکننده تاریخ ایران روایت می‌شود. غالبا این انتخاب‌ها از تاریخ معاصر هستند؛ هرچند گاه نیز به عقب‌تر باز‌می‌گردند و به وقایع قدیمی‌تر هم می‌پردازند. ماجرای جنگ ایران و روس، قحطی در زمان جنگ جهانی دوم، محمدتقی پسیان و... بخش‌هایی از این پادکست‌ها هستند. می‌توانید در سایت همشهری آنلاین یا کانال hamshahrinews@، «وقایع اتفاقیه» را جست‌وجو و این فایل‌ها را دریافت کنید.

اپلیکیشن

   مزه

اپلیکیشن مزه یکی از ساده‌ترین اپلیکیشن‌های آموزش آشپزی است. در این برنامه نه قرار است پروفایل کاربری ویژه خودتان داشته باشید نه یک شبکه اجتماعی است. در مزه فقط دستور غذاها را داریم. در ۴دسته‌بندی کلی سعی شده تا آنچه در خوشمزه کردن غذا به شما کمک می‌کند معرفی شود: ادویه‌ها، سس‌ها، چیپس‌ها و آجیل‌ها. درحقیقت مزه علاوه بر آموزش آشپزی تمرکز خود را بر آموزش استفاده کاربردی از موارد مذکور در غذاهای مختلف گذاشته است. به علاوه پیش از شروع پخت هر غذا فهرستی از مواد لازم برای تهیه غذا وجود دارد. از دیگر امکانات مزه می‌توان به فهرست علاقه‌مندی‌ها، قابلیت جست‌وجو و به اشتراک‌گذاری محتوا اشاره کرد. خوراک نودل با مرغ و بادام‌زمینی، تن با چیپس و پنیر چدار، سس جامائیکایی، بال اسپایسی و... ازجمله مواردی هستند که در این اپلیکیشن می‌توان دستورپخت‌شان را پیدا کرد.

مستند

  مطبخ؛ آشنایی با تاریخچه غذاها

«مطبخ» از تولیدات جدید شبکه مستند سیماست که چندین قسمت از این مستند دلنشین با عناوین «شیرینی»، «کباب»، «خورشت» و «دیزی» منتشر شده است. اگر علاقه‌مند به تماشای این مستند دیدنی هستید، کافی است سری به سایت شبکه مستند بزنید و هر یک از عناوینی را که گفته شد و باب‌دلتان است، برای تماشا انتخاب کنید. در این مستند به تاریخچه غذاهای سنتی و خوراک‌های اصیل ایرانی هم پرداخته شده و در کل هدف سازندگان این مستند شناخت هر چه بیشتر غذاهای اصیل و ذائقه ایرانی است. مطبخ به تهیه‌کنندگی حسام اسلامی، کارگردانی حسین نشاطی و نویسندگی نیما انیسی و از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی است. در یکی از پربیننده‌ترین قسمت‌های این مستند، به تاریخچه مشهورترین غذای ایرانی یعنی آبگوشت اشاره شده که بسیار مورد‌استقبال قرار‌گرفت.

اپلیکیشن

  یادآوری آب

از فواید نوشیدن آب هرچه بگوییم کم گفته‌ایم اما متأسفانه اغلب ما در مصرف این ماده حیاتی سهل‌انگار هستیم. اما نگران نباشید؛ با پیشرفت فناوری و محبوبیت چشمگیر گوشی‌های هوشمند، دیگر می‌توان برای هر نیازی یک اپلیکیشن یافت. جالب است بدانید اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که به ما در حل فراموشی نوشیدن آب کمک می‌کنند. برای نمونه عملکرد برنامه «یادآوری آب» این است که ما را راهنمایی می‌کند تا بتوانیم ردیاب آب مورد‌نیاز خود را برای پر کردن و یادآوری نوشیدن آب به موقع حفظ کنیم. ما به‌عنوان کاربر این برنامه فقط باید جنسیت خود را انتخاب کرده و عدد وزن و قد را وارد کنیم. این برنامه خودش میزان آب بدن ما را محاسبه می‌کند. این اپ‌های کاربردی آبرسانی دقیق به بدن ما را کنترل کرده و با فاکتورهای بسیاری از جمله قد، وزن و میزان فعالیت روزانه ما را محاسبه می‌کنند که چه میزان آب برای ما نیاز است.

اپلیکیشن

  خاتون

نرم‌افزار آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی خاتون یک برنامه ساده و سبک است که به‌صورت آنلاین، پخت و طرز تهیه انواع غذا و شیرینی را به شما آموزش می‌دهد. این نرم‌افزار همه خوراکی‌های شیرین را دسته‌بندی کرده و به‌عنوان کاربر برای انتخاب شیرینی دلخواه مشکلی نخواهید داشت. کافی است نام شیرینی مورد نظرتان را در قسمت جست‌وجو تایپ کنید تا در کمترین زمان ممکن و به‌طور آنلاین دستور تهیه آن را دریافت کنید. نرم‌افزار خاتون این امکان را هم برای شما فراهم می‌کند که تصاویر باکیفیت همه شیرینی‌های تولید شده را ببینید تا دست شما در انتخاب یک نوع شیرینی باز باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار این است که هزینه تقریبی پخت شیرینی‌هایی که انتخاب می‌کنید را به شما اطلاع می‌دهد.

مستند

  شیرین بهار

اگر می‌خواهید با شیرینی‌های سنتی شهرهای مختلف ایران آشنا شوید و دستور پخت آنها را یاد بگیرید، پیشنهاد ما به شما تماشای مستند 40قسمتی شیرین‌بهار است. عوامل این مستند با سفر به شهرهای مختلف، مخاطب را با موسیقی محلی و شیرینی‌های هر منطقه آشنا می‌کنند. مثلاً در سفر به اصفهان، طرز پخت باقلوای دارچینی را آموزش می‌دهد یا در سفر به گیلان، مردم را با شیوه پخت کلوچه فومنی آشنا می‌کند. برای تماشای این مستند کافی است کلیدواژه «ثمرقند» را به همراه شیرینی سنتی هر شهر در موتورهای جست‌وجوگر سرچ کنید. مدت زمان هر قسمت از مستند شیرین بهار بین 14تا 20دقیقه است و به‌گونه‌ای تهیه شده که تماشای آن از حوصله مخاطب خارج نباشد.

کتاب

  مستطاب آشپزی

نجف دریابندری را بیشتر به‌عنوان یک مترجم معروف و نویسنده‌ای قابل می‌شناسیم. شاید به همین دلیل، دیدن نام او روی جلد کتاب آشپزی تا حدی عجیب به‌نظر برسد اما دریابندری در زمینه آشپزی هم آثار ماندگاری از خود به جا گذاشته است. او کتاب مستطاب آشپزی را با همکاری همسرش، خانم فهیمه درستکار و در یک بازه زمانی ۸ساله نوشت. نویسنده در این کتاب دو جلدی نگاهی متفاوت به مقوله آشپزی و آموزش آن دارد و فرهنگ غذایی و آشپزی را در دنیا بررسی می‌کند. نویسنده حتی به مواداولیه و وسایل مورداستفاده در آشپزی هم نگاه ویژه‌ای دارد و همه این ویژگی‌ها، مستطاب آشپزی را به‌عنوان کتابی مرجع برای آشپزهای ایرانی بدل کرده است.



















 

این خبر را به اشتراک بگذارید