• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156815
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ کتاب روانشناسی


زندگی خود را دوباره بیافرینید
مولفان این کتاب 2شناخت‌درمانگر هستند. جفری یانگ و ژانت کلوسکو در این کتاب 11الگوی مخرب رفتاری را که تکرارشونده‌اند بررسی کرده‌اند؛ الگوهایی که تأثیر آنها در امروز و در تمام بخش‌های فردی و اجتماعی زندگی ما تأثیرگذارند. آنها با بهره‌گیری از رویکردهای «شناخت‌درمانی» و «طرح‌واره‌درمانی» روشی مؤثر را در بهبود مشکلات اشخاص و بیماران، در پیش‌گرفته‌اند. بینش بالینی این‌دو به همراه تسلط و اشرافی که بر این علم داشتند، سبب شده محصول کار، کتابی کاربردی و قابل‌استفاده افراد مختلف باشد؛ چراکه همواره این تله‌ها هستند که عوض ما زندگی می‌کنند، به‌جای ما تصمیم می‌گیرند و در مواقع مختلف و در برخوردها و گفت‌وگوها، عکس‌العمل نشان می‌دهند و اینها همه در حالی است که اگر به این دانش مسلط نباشیم از چنین جریانی بی‌خبریم. کتاب را نشر ارجمند منتشر کرده است.

فیلم

  جوکر
«جوکر» از بهترین فیلم‌های سال2019 و یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های روانشناختی است. تاد فیلیپس با ساخت این فیلم خلاقانه و زیبا از دنیای قصه‌های فیلم‌های ابرقهرمانی فاصله گرفت و به‌جای نمایش شخصیت‌هایی که از دنیا در برابر نیروهای شرور محافظت می‌کنند، تصمیم گرفت اثرات مخرب زندگی در کلانشهرهای امروزی بر روح و روان ساکنانشان را به تصویر بکشد. آرتور فلک شخصیتی است که برای این منظور انتخاب شده است. آرتور ذاتاً انسان مهربانی است و به‌قول خودش، دوست دارد در این دنیای سیاه و پر از فقر بر لب همگان خنده بیاورد. او گذشته و کودکی بسیار سخت و ناراحت‌کننده‌ای داشته است، وقتی سال‌ها مردم او را آزار و تمسخر می‌کنند، به‌مرور هیولای ناخودآگاهش که جوکر نام دارد جای آرتور را می‌گیرد و تبدیل به خطرناک‌ترین جنایتکار شهر گاتهام می‌شود.

سریال

  دکستر

دکستر در کودکی در جریان یک قتل خونین، مادرش را از دست می‌دهد و پلیسی که او را از صحنه جنایت نجات داده سرپرستی او را بر عهده می‌گیرد ولی تأثیرات روانی اتفاقات کودکی روی او تأثیر گذاشته و حالا که به عضویت پلیس درآمده به‌صورت مخفیانه تبدیل به یک قاتل سریالی شده و افرادی را که جرم و جنایت می‌کنند اما از قانون فرار می‌کنند به قتل می‌رساند. خود او (به‌صورت راوی) بیان می‌کند که این دو حالتی که دارد، یعنی زندگی عادی و حالتی که گرایش به کشتن دارد، تفکیک‌ناپذیر هستند و هر دو بخشی از وجود او هستند. این سریال در 8فصل ساخته شده. دکستر تحسین بسیاری از منتقدین را به همراه داشت و 4فصل اول تحسین جهانی را به‌دست آورد. مجموعه تلویزیونی دکستر و بازیگران و تهیه‌کنندگان آن تاکنون کاندیدا و دریافت‌کننده جوایز متعددی بوده‌اند.

کتاب

مصائب آشپزی برای دیکتاتورها

«مصائب آشپزی برای دیکتاتورها» مجموعه مصاحبه‌های ویتولد شابوفسکی، روزنامه‌نگار با 5آشپز دیکتاتور کشورهای عراق، کوبا، کامبوج، اوگاندا و آلبانی یعنی صدام حسین، فیدل کاسترو، پل پوت، عیدی امین و انور خوجه است. نویسنده در این کتاب خواندنی، سلیقه‌های غذایی، عادت‌های رفتاری و تجربه‌های این آشپزان از حضور در آشپزخانه دیکتاتورها سؤال پرسیده و از دریچه آشپزخانه دربار، به رخدادهای مهم تاریخی نگاه انداخته. این کتاب توسط نشر پارسه منتشر و توسط زینب کاظم‌خواه ترجمه شده است. آنچه در این کتاب توجه‌ شما را جلب می‌کند، این است که این آشپزها چطور بر لبه تیغ قدم می‌زدند و باید آنقدر از هوش برخوردار بودند که علاوه بر غذا، حواسشان به روحیات و خلقیات دیکتاتورها هم باشد. می‌توانید تصور کنید غذای شور یا بی‌نمک ممکن بود چه سرانجامی نصیب این آشپزها کند.

موزه

عکس‌های جشن نوروز در دوره قاجار

موزه عکس‌خانه کاخ گلستان، بیشترین عکس‌های دوره قاجار به‌خصوص زمان ناصرالدین شاه را در ایران به‌خود اختصاص داده است. در میان عکس‌هایی که در این موزه به‌صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند، عکس‌های مهمانی‌ها و جشن‌های نوروزی را می‌توانید ببینید. این موزه که در مجموعه تاریخی کاخ گلستان واقع شده، درواقع حوضخانه عمارت تابستانه این کاخ بود. گرچه حوض مرمر موجود در این کاخ سال‌هاست خالی از آب است، اما با مراجعه به این حوضخانه هنوز هم می‌توان سراغی از هوای مطبوع و خنکی که در تابستان در آن جریان داشت را گرفت. موزه عکس‌خانه در نوروز به نمایش عکس‌های تاریخی دوره قاجار اختصاص دارد که بخشی از آنها توسط خود ناصرالدین شاه گرفته شده.

گردشگری

نمایشگاه غذا

«دهکده اقوام ایرانی» یکی از برنامه‌های متعددی است که نوروز امسال در محوطه برج میلاد برگزار می‌شود. در این گردشگاه با دایر‌کردن چادرهای عشایری و کومه و کپر و...، بازدیدکنندگان با روش‌های پذیرایی از میهمان در میان اقوام مختلف ایران آشنا می‌شوند. شیرینی‌های محلی، آش و غذاهای سنتی در این گردشگاه توسط اقوام مختلف طبخ  می‌شود و به فروش می‌رسد. اگر برنامه‌ای برای سفر در نوروز 1401ندارید، حتماً سری به این نمایشگاه بزنید تا با چشیدن طعم خوراکی‌ها و غذاها و نان‌های محلی و همچنین چند ساعتی استراحت در سیاه‌چادرها و...، حال و هوای جغرافیای این اقوام را تجربه کنید. این نمایشگاه در ایام نوروز باز است. «نوروزگار» عنوان مجموعه برنامه‌های نوروزی امسال در برج میلاد است که شامل موسیقی محلی، سرگرمی، بخش کودکان، فرهنگ و هنر، نگارخانه، سوغات و صنایع‌دستی و... می‌شود.

فیلم

  اینک آخرالزمان

این فیلم برگرفته از رمان جوزف کنراد به‌نام «دل تاریکی» است که با کارگردانی فرانسیس فوردکوپولا به یک شاهکار هنری تبدیل شده است. این اثر هنری یکی از ارزشمندترین فیلم‌های تاریخی است که توانسته نخل طلای جشنواره کن، جایزه فیپرشی جشنواره کن و 2جایزه اسکار را به‌خود اختصاص دهد و همچنین نامزد دریافت 7جایزه دیگر شود. بازیگر نقش اصلی این فیلم مارلون براندو است که کمتر از 25دقیقه در فیلم حضور دارد و از دیگر بازیگران می‌توان به مارتین شین، فردیک فورست، رابرت دووال، لارنس فیشبرن، هریسون فورد و دنیس هاپر اشاره کرد. اگر دوست دارید یکی از خوش‌ساخت‌ترین شاهکارهای تاریخ سینما را به تماشا بنشنید، «اینک آخرالزمان» فرصت خوبی است.

مستند

  آشو

این اثر ساخته جعفر نجفی است و جوایز بسیاری مثل داکومنتا و آمستردام را به‌خودش اختصاص داده. داستان آشو، درباره یک کودک چوپان است که آرزو دارد روزی به جهان بازیگری ورود پیدا کند. نقطه عطف داستان، ماجرای کشف آشو و آشنایی با شخصیت بکر او است که جعفر نجفی به خوبی در مستند خود به آن پرداخته است. به‌گفته کارگردان اثر، علاقه آشو به دنیای بازیگری در همان نگاه اول به‌راحتی تشخیص داده می‌شود. پایان این مستند پرطرفدار را روایت نمی‌کنیم، اما در همین حد بدانید که شگفت‌زده‌تان می‌کند و به این نتیجه می‌رسید که آشو یکی از بهترین و تأثیرگذارترین مستندهای ایرانی است که می‌توانید در این روزهای پرفراغت، به تماشایش بنشینید.

کتاب

تاریخ ایران از عهد قدیم تا انقراض قاجاریه
می‌گویند هر ملتی می‌خواهد از گذشته درس بگیرد باید تاریخ سرزمینش را مطالعه کند. کتاب «تاریخ ایران از عهد قدیم تا انقراض قاجاریه» نوشته حسن پیرنیا با چنین رویکردی منتشر شده و در دسترسی علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن ایران زمین قرار گرفته است. پیرنیا این کتاب را با مشارکت عباس اقبال آشتیانی نوشته و به بررسی اوضاع و شرایط جغرافیایی و محیطی، آداب و رسوم، مذهب و ادیان و وقایع مهمی مثل چگونگی به سلطنت رسیدن پادشاهان، جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها، زندگی و مشی سیاسی حاکمان، روابط داخلی و بین‌المللی، وضعیت معیشت و اقتصادی جامعه در طول تاریخ پرداخته است. اگر به واکاوی اتفاقات تاریخی که در ایران رخ داده علاقه دارید خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب

درباره طبیعت

«درباره طبیعت» نام کتابی است به قلم تیتوس لوکرتیوس کارلوس که با ترجمه جلال‌الدین کزازی وارد بازار نشر ایران شده است. در این کتاب که محتوایی علمی دارد، عناصر موجود در طبیعت و ساختار آنها به زبانی شاعرانه و فاخر معرفی شده‌اند. همین موضوع، یعنی زبان فاخر به‌کار رفته در کتاب، آن را از دیگر کتب علمی و فلسفی تألیف شده در مورد طبیعت متمایز کرده است. این کتاب توسط انتشارات معین به چاپ رسیده است. فرارسیدن سال‌نو و آغاز بهار فرصت خوبی است برای تورق کتاب‌هایی مرتبط با طبیعت و تلاش برای آشنایی و درک بیشتر آن؛ مخصوصا اینکه مترجم کتاب نیز استادی چون کزازی باشد که در پهنه ادبیات ایران شناخته شده است.

موزه

موزه تاریخ طبیعی

جای یک «موزه تاریخ طبیعی» در تهران خالی است. با این حال اگر این روزها گذرتان به شیراز افتاد، حتماً سری به موزه تاریخ طبیعی این شهر که در سال 1353راه‌اندازی شده بزنید. در بخش جانورشناسی این موزه می‌توانید بیش از 2500نمونه از بی‌مهرگان و مهره‌داران را ببینید. فسیل تاریخی از ماهیان و آبزیان و همچنین کلکسیونی از گیاهان دارویی و زینتی در این موزه به چشم می‌خورد. سنگ‌ها، از مهم‌ترین عناصر طبیعی موجود در انواع و رنگ‌های مختلفش پشت ویترین‌های این موزه جمع‌آوری شده و خودنمایی می‌کنند. اگر در تهران سراغ چنین دیدنی‌هایی هستید می‌توانید سری به موزه حیات وحش هفت‌چنار یا موزه دارآباد بزنید تا از دیدن بخشی از این زیبایی‌ها بی‌نصیب نمانید.

فیلم

به‌سوی طبیعت وحشی

«به‌سوی طبیعت وحشی» نام فیلمی سینمایی به کارگردانی شان‌پن است. در این فیلم قصه زندگی جوانی از یک خانواده ثروتمند روایت می‌شود که در جست‌و‌جوی هدف و معنای زندگی، تصمیم می‌گیرد زندگی در طبیعت را تجربه کند؛ اتفاق رایجی که در دهه‌های گذشته جوانان آمریکایی زیادی آن را تجربه کردند و در برهه‌ای از تاریخ این کشور به بحرانی برای جوانان و خانواده‌های آنها تبدیل شده بود. همینطور که از اسم این فیلم مشخص است ماجرا از وقتی دراماتیک می‌شود که شناخت اندک انسان از طبیعت و دست‌کم گرفتن قدرت طبیعت، این جوانان را گرفتار خود می‌کند. داستان فیلم به‌سوی طبیعت وحشی، براساس کتابی با همین نام است که توسط جان کراکائر نوشته شده است. جان کراکائر چندین کتاب ارزشمند دیگری هم درباره ماجراهای واقعی افراد در دل طبیعت نوشته است.

کتاب

جشن‌ها و اعیاد ملی و مذهبی

این کتاب درباره جشن‌های ایرانی است. شادی و تفریح و جشن به علل خاص، در یک یا چند روز معین از سال، جزو آداب و رسوم کهن ملل مختلف خصوصاً ایرانیان بوده است که می‌شود عواملی را انگیزه برقراری آنها دانست. این عوامل که برخی از آنها عبارتند از اتفاقات جالب و سعید از قبیل ظهور پیامبران یا تولد اشخاص بزرگ و محبوب، ممکن است در طول حیات یک قوم به توالی تکرار شوند. عموم جشن‌های ایران باستان باقی‌مانده آنهایی است که در ابتدا جنبه آیینی داشته و در طول زمان مبدل به اعیاد ملی برای ایرانیان شده است. در این کتاب به جشن‌هایی که متروک شده و یا آنهایی که هنوز هم برپا می‌شوند پرداخته است.

کتاب

آیین‌ها و جشن‌های کهن در ایران امروز

این کتاب به نویسندگی محمود روح‌الامینی در 3بخش به آیین‌ها و جشن‌های کهن در ایران امروز براساس پژوهش مردم‌شناختی پرداخته است. در بخش اول از جشن‌ها و آیین‌های کهنی سخن رفته که گذشت روزگاران و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی سده‌ها آنها را به فراموشی نسپرده و در همه قشرها و گروه‌ها و با سازگاری با دگرگونی‌های فنی و صنعتی امروز برگزار می‌شود که عبارتند از: نوروز، مهرگان و یلدا. در بخش دوم به جشن‌هایی پرداخته شده که در برخی از شهرهای ایران هنوز هم برگزار می‌شود که عبارتند از: جشن تیرگان و جشن سده. گفتارهای بخش سوم شرح و گزارش سه آیین از سه کیش و مذهب زرتشتی، ارمنی و شیعی است. آیین‌هایی کهن که در پیوند با ویژگی‌های جغرافیایی، تاریخی و مذهبی در سه جای کوهستانی شهرهای یزد، ماکو و کاشان برگزار می‌شود.

کتاب

گاه‌شماری و جشن‌های ملی ایرانیان

این کتاب به قلم ذبیح‌الله صفا، مجموعه‌ای از تحقیقات درباره گاه‌شماری و جشن‌های ایران از روزگاران قدیم است که با هدف آشنا کردن مخاطب با بخشی از مراسم و آداب ایرانیان در طول تاریخ و شرح زوایایی از تمدن و فرهنگ ایرانی تدوین شده است. نگارنده در این اثر با تأکید بر روش شمارش سال،‌ماه و روز نزد ایرانیان باستان، نخست شرحی مختصر درباره تقویم و تاریخ ارائه کرده تا به این وسیله روشن کند چگونه ایام مشهور ملی یا دینی در میان ایرانیان به‌وجود آمده است. سپس چند جشن بزرگ مانند مهرگان، فروردگان، نوروز و سده را به تفصیل معرفی کرده و در پایان، تمامی جشن‌های قدیم ایرانی اعم از آنها که تاکنون باقی‌مانده یا به ظاهر متروک شده یا با تغییر اسم و هیأت ظاهری در برخی از نواحی ایران رواج دارند را بررسی و معرفی کرده است.

  غلامرضا تختی

این کتاب که هفته قبل روانه بازار شد نوشته شهریار زمانی است. این نویسنده قبلاً کتاب‌هایی درباره مهم‌ترین شخصیت‌های معاصر مثل «جلال آل‌احمد»، «علی شریعتی» و «مصطفی چمران» نوشته و «غلامرضا تختی» ادامه این داستان‌های روایت‌گونه است. این کتاب به روزهای پایانی زندگی تختی می‌پردازد و مخاطب را با آرزوها، دغدغه‌ها و مشکلات ریز و درشتی که روی زندگی پهلوان سایه انداخته بود آشنا می‌کند. روایت‌های بسیاری درباره آخرین ماه‌ها و سال‌های زندگی تختی روایت شده اما نویسنده در این کتاب می‌کوشد روایتی متفاوت‌تر از آنچه تاکنون پیش‌روی مخاطب قرار داده شده را بازگو کند. کتاب غلامرضا تختی با تیراژ 500نسخه‌ای در نشر بعثت منتشر شده است.

  خاطرات یک قاضی

این مستند 30دقیقه‌ای به زندگی حرفه‌ای مسعود مرادی، داور بازنشسته ایرانی می‌پردازد. مرادی در سال 2003به‌عنوان بهترین داور آسیا انتخاب شد و افتخارات زیادی مثل قضاوت در دو دوره جام ملت‌های آسیا، قضاوت در المپیک 2008و جام کنفدراسیون‌ها را کسب کرد. مستند خاطرات یک قاضی شامل فراز و نشیب‌های زندگی مسعود مرادی در کار داوری فوتبال است. در این مستند شماری از داوران پیشکسوت فوتبال مثل محمد صالحی و اسماعیل صفیری و حسین خوشخوان درباره کار داوری و شخصیت مسعود مرادی صحبت می‌کنند. اگر به دنیای قضاوت و داوری در فوتبال علاقه دارید و می‌خواهید بدانید یک داور چگونه از پایین‌ترین سطح می‌آید و به داور بین‌المللی بدل می‌شود این مستند را تماشا کنید.

  قهرمان

این فیلم داستان زندگی یک کشتی‌گیر آمریکایی- کره‌ای به نام مارک را روایت می‌کند که برای حضور در مسابقات کشتی به کره‌جنوبی می‌رود و در جریان این سفر خانواده واقعی‌اش را پیدا می‌کند. او با کمک یکی از دوستانش محل زندگی مادرش را پیدا می‌کند اما متوجه می‌شود دیر رسیده و مادرش در قید حیات نیست. مارک به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد تا اینکه سرانجام خواهرش را برای نخستین بار ملاقات می‌کند. او بعد از این ماجراهای دراماتیک به مسابقات برمی‌گردد و همه حریفانش را شکست می‌دهد و در نهایت قهرمان می‌شود. این فیلم محصول کشور کره‌جنوبی است و به‌خاطر سکانس‌های دراماتیکی که دارد تماشای آن به افراد زیر 13سال توصیه نمی‌شود.

   زندگینامه وارن بافت

یکی از بزرگان حوزه موفقیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری را باید وارن بافت بدانیم؛ فردی که احتمالاً جمله‌های زیادی از او را شنیده باشید. اگر حوصله مطالعه کتاب‌های طولانی را ندارید، می‌توانید مستند زندگی این فرد را تماشا کنید. یک‌ساعت‌و‌نیم مستند تماشا می‌کنید و اندازه یک عمر اطلاعات مفید اقتصادی و موفقیت تجاری را به‌دست خواهید آورد. جالب‌ترین نکته این مستند، توجه به زندگی معمولی و ساده این ابرثروتمند جهانی است؛ فردی که هر روز به مک‌دونالد می‌رود و ساده‌ترین صبحانه را میل می‌کند. جالب اینکه در پایان این مستند، می‌بینیم که همسر وارن بعد از سال‌های زندگی مشترک او را ترک می‌کند ولی یکی از دوستانش را با وارن آشنا می‌کند تا با هم ازدواج کنند؛ دلیلش هم این بود که می‌دانست وارن در این حوزه چقدر آسیب‌پذیر است؛ یعنی که حتی بیشترین ثروت هم، جای خانواده را نخواهد گرفت.

   استارت‌کست

باز هم اگر حال و حوصله مطالعه ندارید، با یک پادکست در حوزه کارآفرینی چطورید؟ می‌توانید در این صورت به پادکست استارت‌کست فکر کنید که کارش را از سال گذشته شروع کرده است. چیزی که این پادکست را جالب می‌کند آن است که موضوع خاصی را برای فعالیت خودش انتخاب کرده است؛ حوزه استارت‌آپ‌ها. اپیزودهای این پادکست یک‌ساعته است و تا حالا نیز قسمت‌های مختلفی از آن پخش شده است. تولیدکننده این پادکست سعی کرده است هر بار سراغ معروف‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا برود و داستان شکل‌گیری‌شان را به زبان صوتی و جذاب بیان کند. او در واقع با تولید این پادکست‌ها، قصد دارد تجربه‌های زیادی را در این زمینه به فعالان استارت‌آپی ایران منتقل کند تا از تکرار تجربه‌های تکراری منجر به شکست در آنها جلوگیری کند.

   استارت‌آپ.‌کام

این مستند هم درباره یک استارت‌آپ واقعی است. درباره اینکه چطور شکل گرفته، چطور توانسته یک سرمایه هنگفت 60میلیون دلاری از صندوق سرمایه‌گذاری نیویورک و چند جای دیگر دریافت کند و چطور این سرمایه و موفقیت‌های پیش‌آمده، روی روابط موجود در این استارت‌آپ‌ها اثر می‌گذارد. این مستند، نکته‌هایی را در این‌باره منتقل می‌کند که موفقیت‌های تجاری، می‌تواند هر چیزی را تهدید کند، حتی شراکت‌های رفاقت‌مدارانه اولیه در استارت‌آپ را اما روی هم رفته در این مستند، شما از اصول کار در استارت‌آپ‌ها و دیگر مهارت‌هایی که نیاز دارید تا به اوج برسید هم چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. پس اگر دوست دارید که هم یک مستند درست و حسابی را مشاهده کرده و هم آموزش ببینید، می‌توانیم به شما این مستند خوش‌ساخت را پیشنهاد کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید