• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15124
+
-

کارگران و کارفرمایان ناظر‌تأمین اجتماعی شوند

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است: شورای‌عالی تأمین اجتماعی باید تشکیل شود تا کارگران و کارفرمایان بر فعالیت این سازمان نظارت داشته باشند.

ابوالفضل فتح‌اللهی اظهار کرد: یکی از منابع سازمان تأمین اجتماعی بحث حق بیمه‌های پیمانکاری است که از ۶.۶ درصد تا ۱۶.۸ درصد درآمد سازمان از این محل است ولی هم‌اکنون پیگیر قضیه هستند که کل دریافتی‌ها بابت پیمانکاران را به ۶.۶ درصد برسانند و حداقل درآمد سازمان را رقم بزنند درحالی‌که این امر موجب کاهش منابع سازمان می‌شود و یکی از بازوان قدرتمند مالی تأمین اجتماعی را قطع می‌کند. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: همه این اتفاقات ناشی از این است که شورای‌عالی تأمین اجتماعی را در سال‌های گذشته منحل کردند و نظارت کارگران و کارفرمایان بر روند فعالیت‌های سازمان را از بین بردند، درصورتی که احیای شورای‌عالی تأمین اجتماعی در بهبود وضع فعلی سازمان مؤثر است و جلوی آسیب‌ها به سازمان تأمین اجتماعی را می‌گیرد. به گفته رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، تأمین اجتماعی سازمانی بین‌النسلی و مختص کارگران است و کارفرمایان به واسطه حضور کارگران در بنگاه‌هایشان پرداخت حق بیمه به این سازمان دارند.

فتح‌اللهی مجموع بدهی دولت به تأمین اجتماعی را ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرد که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان آن صرف دیون بانکی و تسهیلاتی شد که از بانک‌ها گرفته بود و مابقی هم صرف یکسری شرکت‌ها شد که طرح‌های نیمه‌تمام را در اختیار سازمان گذاشته بودند.
وی در پایان با هشدار نسبت به از بین رفتن سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های آینده اظهار کرد: متأسفانه با تصویب بند «ز» تبصره ۷ بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس، استقلال سازمان تأمین اجتماعی زیر سؤال رفت. شاید تأمین اجتماعی به‌دلیل محدودیت منابع و نبود بودجه خدمات درمانی فوق‌العاده‌ای به کارگران ندهد ولی کارگران واریز نه بیست و هفتم منابع درمان تأمین اجتماعی به خزانه و برداشت آن بابت طرح سلامت را نمی‌پذیرند و به لحاظ شرعی غیرقانونی می‌دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید