• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 27 دی 1400
کد مطلب : 151055
+
-

گزارش 11هفته‌ای طرح رصد، دیروز در صحن پارلمان شهری ارائه شد

هدف‌گذاری 1141پروژه محلی برای 1401

طرح رصد با هدف شناسایی مشکلات محله‌ها و شنیده‌شدن مطالبات مردم توسط کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران به‌مدت 11هفته اجرا و دیروز گزارش نتایج این طرح در صحن پارلمان شهری ارائه شد. رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران از هدف‌گذاری بیش از هزار پروژه محلی خبر داد و به همشهری گفت: «به‌دست‌آوردن شناخت دقیق از مشکلات محله‌ها و مطالبات شهروندان، مهم‌ترین هدف طرح رصد بود که با همراهی سایر اعضای شورای شهر تهران (11عضو از کمیسیون‌های 6گانه در این طرح مشارکت داشتند) این امر محقق شد و در نهایت توانستیم برای رفع مشکلات روزمره مردم حدود 1141پروژه محلی را هدف‌گذاری کنیم.» محمد آخوندی با بیان اینکه قطعا در بودجه 1401شهرداری تهران به تأمین اعتبار این پروژه‌ها توجه خاصی خواهد شد، تأکید کرد: «رویکرد ما در بودجه سال آینده شهرداری تهران به‌گونه‌ای است که هم به توسعه شهر از طریق اجرای پروژه‌های کلان مانند طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به ناوگان حمل‌ونقل عمومی توجه خواهیم داشت و هم پروژه‌های خرد را که سبب رفع مشکلات روزمره شهروندان می‌شود، لحاظ می‌کنیم.»
به گزارش همشهری، رئیس شورای شهر تهران عملکرد کمیسیون برنامه‌وبودجه در طرح رصد را اقدامی ابتکاری دانست و گفت: «مشابه این طرح در دوره‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون انجام می‌شد، اما بازدید از پروژه‌های نیمه‌تمام بود و مواردی مانند پیشرفت فیزیکی پروژه، مسائل مالی و دلایل تعویق اجرای پروژه‌ها بررسی می‌شد. در این دوره اعضا با حضور در مناطق، دامنه بازدیدها را توسعه داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که همه مسائل منطقه را بررسی می‌کنند که این طرح ابتکاری و خلاقانه در دوره ششم اجرایی شده است.» مهدی چمران تأکید کرد که اعضا بازدیدهای دقیقی از مناطق داشته‌اند و مسائل احصا شده و نتایج به‌دست آمده در طرح رصد می‌تواند برای شهر و شهروندان و حتی مدیریت شهری مفید باشد.

حضور اعضای پارلمان شهری در میدان
در طرح رصد مشکلات بخش‌های مختلف حوزه شهری اعم از خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، عمران، اجتماعی و فرهنگی و معماری و شهرسازی با مشارکت اعضای کمیسیون‌ها احصا شده است و به‌گفته محمد آخوندی اعضای پارلمان شهری برای اجرای بهتر این طرح در میدان حضور داشتند. او گفت: «در تمام مناطق حاضر شدیم و علاوه بر مشاهدات در گفت‌وگو با مردم، معتمدان و حتی مدیران شهری مشکلات احصا شدند و در نشست‌هایی که با نخبگان برگزار کردیم به راهکارهای مناسبی دست یافتیم.» او با بیان اینکه طرح‌های توسعه محله‌ای به معنای پرداختن به نیازهای فوری و مشکلات روزمره مردم در قالب پروژه‌های کوچک است که سبب رضایتمندی شهروندان می‌شود، تأکید کرد: «طرح رصد همچنان ادامه خواهد داشت و در گام بعدی، فعالیت‌مان نظارت بر پروژه‌هاست که در این زمینه با قوت اقدامات را بررسی و درصورت وجود مشکل آنها را به شهرداری منتقل می‌کنیم تا فرایند کارها تسهیل شود.»

احصای 30هزار چالش در 352محله پایتخت
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم در جریان ارائه گزارش طرح رصد گفت که این طرح در راستای رصد چالش‌ها و نیازهای اولویت‌دار محلات شهر تهران از منظر شهروندان و کنشگران فعال شهری اجرا شده است. میثم مظفر با اشاره به شناسایی چالش‌ها در محلات عنوان کرد: «بیش از 30هزار چالش در 352محله احصا شده که با تبدیل به ۱۱۴۱ پروژه می‌تواند سبب توسعه محله‌ها شود. همچنین 30سرفصل برای حل این چالش‌ها تهیه و به مناطق ابلاغ شده که امیدواریم پیگیری شوند.» او با بیان اینکه در کشور معمولا برنامه‌ریزی‌ها با مدل Top  Down(بالابه‌پایین) است و مدیران در سطوح مختلف با ذهنیت خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: «در این دوره تلاش می‌کنیم تا بودجه‌ریزی به مدل Bottom Up(پایین‌به‌بالا) و مبتنی بر مشارکت ذی‌نفعان مختلف، مطالبات، ترجیحات و اولویت‌های شهروندان در محلات و مناطق انجام شود.» به‌گفته او، اکنون در راستای طرح رصد، مدیریت شهری شناخت دقیق و اشراف خوبی بر مطالبات شهروندان دارد که همین امر می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تحول در شهر تهران شود.

واکنش اعضای شورای شهر تهران به طرح رصد
تعدادی از اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش طرح رصد نظرات خود را بیان کردند. پرویز سروری گفت که رویکرد شورای ششم میدانی است و مدیران شهری اهل نشستن در اتاق کار نیستند و با همه قدرت در میدان حضور دارند و فعالیت می‌کنند. او تأکید کرد: «این طرح در توزیع عادلانه خدمت از سطح به عمق جامعه اهمیت دارد؛ چراکه پیش ‌از این لایه‌های پایین‌شهر در اولویت نبودند و اکنون بانک ارزشمندی از اولویت‌ها و معضلات محلات داریم و در قالب طرح رصد حرکتی برای رفع مشکلات محلات با همکاری نخبگان و فعالان محلات صورت‌گرفته است.» مهدی اقراریان هم تحرک، پویایی و حضور میدانی در میان مردم را یکی از شاخصه‌های شورای شهر تهران در دوره ششم دانست و گفت که به سبب همین رویکرد قطعا پیوست عدالت در سال 1401را پیگیری خواهیم کرد. او تأکید کرد: «در انتخابات شورای شهر تهران شعار «دوباره خدمت و تهران سربلند» مطرح شد و نمایندگان مردم در شورا نسبت به این شعار پایبند بوده و هستند.» نرگس معدنی‌پور هم به کمبودهایی در فضاهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مناطق و محلات اشاره و عنوان کرد که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی و اجتماعی تا حدود زیادی مشکلات و کمبودها را حل می‌کند. او استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی را یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم دانست که باید به آنها توجه شود. احمد صادقی هم به تداوم این طرح اشاره و عنوان کرد که نظارت بر اجرای پروژه‌ها و رصد سازمان‌ها و سهم آنها در حوزه محلات گام بعدی طرح رصد خواهد بود.

تصویب یک فوریت 2لایحه
بررسی یک فوریت لایحه «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱» و یک فوریت لایحه «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان» دستور جلسه دیروز پارلمان شهری بود که اعضا با یک فوریت هر دو لایحه موافقت‌کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید