• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144537
+
-

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با کلیات طرح سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه‌ و بودجه سال آینده موافقت کردند

آرامش در شهر هدف بودجه تهران 1401

رئیس شورای شهر تهران: 13‌آبان سالروز شکست ابهت آمریکاست

شورا
آرامش در شهر هدف بودجه تهران 1401

یک فوریت طرح «سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه‌وبودجه سال 1401» در هجدهمین جلسه شورای شهر تهران تصویب شد. به گزارش همشهری، دیروز اعضای پارلمان شهری با کلیات این طرح که منطبق بر مأموریت‌های شش‌گانه مدیریت شهری است، موافقت کردند. حوزه فرهنگی و اجتماعی در رأس اولویت‌ها قرار دارد و ایجاد آرامش در شهر هم یکی از اهداف این سند است. همچنین یک فوریت لایحه «اصلاحیه بندی از مصوبه چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق شهرداری تهران» تصویب و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شد. به گفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، ساکنان بافت‌های فرسوده که در پهنه R251 (توده‌گذاری 50درصد در 5طبقه و مسکونی ویژه پهنه مرکزی شهر) قرار گرفته‌اند مشکلاتی دارند که با انجام اصلاحات پیش‌بینی‌شده در لایحه حل می‌شود.
براساس این گزارش، رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه دیروز به سالروز تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: «فردا 13 آبان مصادف با تسخیر لانه جاسوسی و شکست ابهت آمریکا و البته حرکت مهم و انقلابی در کشور است. با این اقدام حرکت عجیبی در کشور و دنیا رخ داد؛ چراکه سابقه نداشت ابهت امریکا اینگونه شکسته شود.» مهدی چمران با بیان اینکه امام از واقعه 13 آبان حمایت کردند و آن را انقلاب دیگری نامیدند، تاکید کرد: «حادثه تسخیر لانه جاسوسی نشان داد اگر ملتی بخواهد می‌تواند در مقابل دشمن هرقدر هم قوی باشد، بایستد، مقاومت کند و پیروز شود و امیدواریم این مبارزه ضداستکباری استمرار و ادامه داشته باشد و همان مسیر را بتوانیم به‌خوبی ادامه دهیم.»

تشریح سند سیاست‌های بودجه سال آینده
بررسی طرح «سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه‌وبودجه سال 1401» مهم‌ترین دستور جلسه دیروز اعضای شورای شهر تهران بود که محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه گزارش این طرح را ارائه داد و گفت: «پیش‌نویس این طرح در کمیته بودجه و نظارت مالی طی جلسات متعددی بررسی و 25مهرماه برای اعضای شورا ارسال شد تا نظر خود را اعلام کنند و اکنون این طرح با اعمال نظرات ارائه شد.» در ادامه نایب‌رئیس و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت که اصل اقدامات عملیاتی در لایحه بودجه بررسی می‌شود، اما این پیش‎نویس، سند سیاست‏های کلی پیش‌بینی‌شده برای تدوین برنامه بودجه است. میثم مظفر در ادامه 5 هدف، 10 رویکرد و 6اولویت منطبق با مأموریت‌های شش‌گانه شهرداری تهران را تشریح و تاکید کرد: «بر اساس این سند سیاستی، لایحه بودجه باید منطبق بر برنامه 5‌ساله سوم توسعه شهر باشد. همچنین علاوه بر پیش‎بینی منابع درآمدی و وصول درآمدی باید هزینه‎های جاری بر اساس قوانین و مقررات موضوعه و هزینه‎های نگهداشت شهر با ارائه مستندات مربوطه پیش‌بینی شود.»

اظهارنظر اعضا در مورد سند سیاستی
اعضای پارلمان شهری با کلیات طرح سند سیاستی بودجه 1401 موافقت کردند، اما در جریان ارائه گزارش نظرات و پیشنهادهایی ارائه دادند. سوده نجفی به موضوع سلامت اشاره و عنوان کرد: «موضوع سلامت در این سند مغفول مانده و برای مناسب‎سازی و استفاده افراد دارای نیازهای خاص، معلولین و جانبازان و سالمندان، به‌صورت جزء به جزء پیش‎بینی صورت نگرفته است.» سیدمحمد آقامیری هم توجه به بخش عمرانی را ضروری دانست و گفت که پروژه‎های نیمه‎تمام و ضروری در مناطق وجود دارد. مهدی بابایی هم در بخش خدمات شهری خواستار انتقال اولویت‌ها از مناطق به محلات شد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم گفت: «این سند با انجام مشورت‎های لازم تدوین شده، اما نیاز است مبانی زیرساخت‌ها موردتوجه قرار گیرد.»

رونق سیاست ساخت‌وساز
اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز همچنین با یک فوریت لایحه اصلاحیه تعیین چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق موافقت کردند. مهدی چمران در راستای ضرورت یک فوریت این لایحه گفت: «یکی از موارد و مسائل مبتلابه مردم همین موضوع است که سبب افزایش ارسال پرونده‌ها به کمیسیون‌های ماده 100 نیز شده و متأسفانه مردم مستأصل هستند.» در ادامه مهدی عباسی با بیان اینکه در منطقه 12 بیش از 85 درصد منطقه در پهنه R251 قرار دارد، گفت: «در این پهنه مجوز توده‌گذاری در 50درصد سطح اشغال داده می‌شود و چون این مقدار باید در 5 طبقه محقق شود، نورگیرهایی را تعریف می‌کند که براساس اصول شهرسازی الزام و ضرورتی ندارد و فقط صرفاً برای رعایت 50درصد است. این مشکل در سایر مناطق هم وجود دارد که در نهایت منجر به افزایش بافت فرسوده و جایگزین آسیب‌های اجتماعی می‌شود.» او تأکید کرد که باید سیاست ساخت‌وساز را در این پهنه‌ها رونق دهیم و این امر از طریق لایحه مذکور محقق می‌شود.

تذکرات اعضا در بیستمین جلسه شورای شهر تهران
   حبیب کاشانی، تمدید قرارداد بیمه تاکسیرانان: قرارداد بیمه تکمیلی، عمر و حوادث تاکسیرانان 31شهریورماه به پایان رسیده و با گذشت بیش از 40روز هنوز تمدید نشده است.
   ناصر امانی، رسیدگی به گلایه کارکنان شهرداری منطقه3:  فشار معیشتی و پایین بودن حقوق و مزایای کارکنان نسبت به تورم موجود و به‌ویژه افسارگسیخته بودن قیمت اجاره مسکن و ودیعه و... تنها بخشی از مشکلات و گلایه کارکنان شهرداری منطقه3 است.
   مهدی اقراریان، مدیران از برنامه‌هایشان منحرف نشوند:  مسئولین زمانی که می‌خواهند رأی بگیرند قول‌هایی می‌دهند و حرف‌های قشنگی می‌زنند، اما کم‌کم یادشان می‌رود که چه قول‌هایی داده‌اند. بنابراین از شهردار می‌خواهیم ناظر به برنامه‌ها عمل کند.
   مهدی عباسی، تکمیل شناسنامه باغات شهر تهران :  یکی از مصوبات سال96 «ساماندهی، صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مشجر شهر تهران» است که با گذشت حدود 5سال این تکالیف به نحواحسن به مرحله اجرا درنیامده است.

اولویت‌های مرتبط با مأموریت‌های شش‌گانه شهرداری تهران در بودجه
   اجتماعی و فرهنگی
   حمل‌ونقل و ترافیک
   خدمات شهری و محیط‌زیست
   ایمنی و مدیریت بحران
   شهرسازی و معماری
   اقتصاد شهری و هوشمندسازی‌

 اهداف  سند سیاست برنامه‌و بودجه سال1401
   ارتقای زیست‌پذیری در شهر
   ایجاد آرامش در شهر
   ارتقای مشارکت اجتماعی
   عدالت شهر
   تحقق شهری پیشرفته بااصالت و هویت ایرانی- اسلامی

  اهم رویکردهای سند سیاست برنامه‌ و بودجه سال1401
   1- حفظ کرامت انسانی
حفظ کرامت شهروندان با ارائه بی‌منت خدمات و تسریع و تسهیل فرایندهای اداری و...

   2- تقویت فرهنگ جهادی و بازآفرینی اعتماد عمومی
 توجه به روحیه و عزم جهادی در رویه‌های مدیریتی و پیشبرد امور اجرایی و...

  3- حکمرانی مشارکتی
ایجاد بسترهای مناسب جهت مشارکت حداکثری شهروندان، ارکان و ذی‌نفعان در اداره شهر و دخیل کردن مستقیم شهروندان و...

   4- هوشمندسازی و شفافیت
حرکت به سمت تحقق شهر هوشمند و توسعه هوشمندسازی در ارائه خدمات و ایجاد نظام مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری و...

   5-  فسادستیزی و رفع تعارض منافع
 نگرش سیستمی در مقابله با فساد و پیشگیری از آن و ایجاد مکانیزم‌های واکنش سریع و...

   6-  ارتقای کیفیت کالبد و زیرساخت‌های شهری
 توجه به مؤلفه‌های معماری ایرانی- اسلامی، توسعه کیفی و کمی حمل‌ونقل عمومی، ارتقای ایمنی و...

   7- توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی
 توجه به چرخه کامل توانمندسازی اقشار آسیب‌دیده اجتماعی، ارتقای سطح سلامت و...

  8-  ارتقای فرهنگ رفتاری و تعلق خاطر به شهر
هدفمندسازی آموزش‌های شهروندی در راستای بهبود رفتار شهرنشینی و توجه به تکنیک‌های نوین سیاستگذاری و...

    9- ارتقای نظام مدیریت سازمان و منابع
ارتقای نظام مدیریت مالی، منابع انسانی و ساختار سازمانی، ارتقای بهره‌وری و استانداردسازی و....

   10-ایجاد فرصت رشد برابر
نگرش ویژه در تعریف پروژه‌ها و تخصیص منابع برای بهبود و ارتقای سرانه‌های شهری به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و...‌

این خبر را به اشتراک بگذارید