• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 27 دی 1400
کد مطلب : 151024
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Nk4DK
+
-

اخبار کوتاه/ سهم ناچیز وزارت میراث از عوارض خروج

درآمد دولت از محل خروج مسافر از کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط ۷۰ میلیارد تومان آن برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد. سعید امیریان، کارشناس اقتصاد گردشگری با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در بودجه سال 1401وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ۳۴ درصد رشد پیشنهاد شد که بیشترین افزایش در اعتبارات عمرانی رخ دهد. او گفت: سهم میراث فرهنگی از این اعتبارات بیشتر از 2 بخش گردشگری و صنایع‌دستی است. همچنین، اعتبارات هزینه‌ای گردشگری و اعتبارات عمرانی صنایع‌دستی در بودجه سال آینده رشد بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر تجربه خواهند کرد. به‌گفته این کارشناس اقتصاد گردشگری، جمع بودجه مصوب 3 فصل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۱۰ میلیارد تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۲۳ میلیارد تومان افزایش یافته است که البته باید در مجلس تصویب شود.

    افتتاح یکصدمین پایگاه میراث‌فرهنگی در مزار شیخ جام
مدیرکل پایگاه‌های میراث‌‌فرهنگی وزارت میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از افتتاح یکصدمین پایگاه میراث‌‌فرهنگی کشور در مزار شیخ‌احمد جام در شهر تربت‌‌جام خبر داد. به گزارش وزارت میراث فرهنگی، فرهاد عزیزی با اشاره به اهداف ایجاد این پایگاه گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی مزار شیخ احمد جام مجموعه‌ای بسیار ارزشمند است که در لیست موقت ثبت جهانی قرار گرفته و با اقدامات کارشناسی، میراث ملموس بسیار ارزشمند معنوی و تاریخی این مجموعه باید به دنیا معرفی شود. وی افزود: مهم‌ترین دلیل راه‌اندازی پایگاه میراث ‌فرهنگی این است که با مدیریت منسجم نیازهای این مجموعه را در سایت ثبت کند و محافظت خوبی از مجموعه انجام شود. عزیزی گفت: در دوره‌های مختلف تاریخی، این مکان رونق داشته و خطرات و آسیبی به مزار نرسیده است. به‌همین دلیل اکنون و در مرحله اول وظیفه داریم این مجموعه را در چارچوب مقررات هدفمند حفظ، حراست و نگهداری کنیم‌.در مرحله دوم دستگاه‌های ذی‌نفع در اجرای برنامه هدفمند باید نقش داشته باشند تا اتفاقات خوبی در راستای توسعه و احیای این مجموعه رقم بخورد.

    سقف بخشی از  بازار میدان نقش جهان فرو ریخت
سقف بخشی از بازار تاریخی حاشیه میدان ثبت جهانی شده نقش جهان اصفهان فرو ریخت. مدیر پایگاه جهانی میدان نقش‌جهان اصفهان اما در واکنش به ریزش بخشی از سقف این بازار اعلام کرد: لایه گچی کشیده شده بر بخشی از سقف بازار میدان نقش جهان نباید روی آجرها کشیده می‌شد و چون فرسوده شده بود فروریخت. به‌گزارش ایلنا، فریبا خطابخش ریزش گچ فرسوده سقف بازار نقش جهان را طبیعی خواند و گفت: ریزش سقف این بخش از بازار ربطی به بارندگی ندارد و درواقع به‌دلیل آن است که گچ در طول زمان فرسوده شده و شروع به تبله کردن کرده و در نهایت ریخته است. بررسی‌ها نیز نشان داد که از سقف رطوبت نزده است. او افزود: با حضور در محل سایر بخش‌هایی که احتمال ریزش داشت را نیز تراشیدیم تا در فرصت مناسب لایه گچی باقیمانده را با زدن داربست از روی سقف برداریم. او درخصوص نیاز بازار نقش جهان به مرمت یا مرمت اضطراری گفت: نمی‌توان گفت این بخش نیازمند مرمت نیست اما اعتبارات تخصیص داده شده به مرمت گنبد مسجد امام اختصاص یافته که طی 2 هفته آینده تمام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید