• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 1 دی 1400
کد مطلب : 148818
+
-

خبرهای کوتاه/ ثبت یلدا ‌‌در فهرست میراث ناملموس جاده ابریشم

4 جشن‌ ایرانی «چله‌نشینی و شب یلدا»، «چهارشنبه‌سوری»، «مهرگان» و «سده»، به همراه «موسیقی نواحی ایران» به‌عنوان میراث زنده ناملموس جاده ابریشم ثبت شدند. کمیسیون ملی یونسکو با اعلام این خبر افزود: ثبت این آثار در نخستین نشست جهانی میراث زنده ناملموس جاده ابریشم که به میزبانی مرکز بین‌المللی اطلاعات و شبکه میراث فرهنگی ناملموس در آسیا و اقیانوسیه در کره‌جنوبی و مؤسسه بین‌المللی مطالعات آسیای مرکزی ایکاس در سمرقند، برگزار شد، صورت گرفت. ایران همچنین پرونده‌های جشن یلدا و مهرگان را برای ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو آماده و ارائه کرده است، ‌اما هنوز این پرونده‌ها ثبت جهانی نشده‌اند. جشن سده پیشتر و در سال۱۳۹۸ در فهرست میراث ناملموس ملی کشور ثبت شد.

«پدل بازی» در میدان نقش جهان
حاشیه‌های میدان ثبت جهانی شده نقش جهان اصفهان تمامی ندارد. یک‌روز سردر مسجد شیخ بهایی را دروازه فوتبال می‌کنند. روز دیگر خانه‌های تاریخی حریم درجه یک این میدان را اسیر لودرها می‌کنند تا گذر آقانجفی را برای تردد خودروها هموار کنند. حالا آنطور که خبرگزاری مهر خبر داده است میدان نقش جهان را میدان بازی پدل یا اسکواش کرده‌اند و در تازه‌ترین حاشیه این اثر ثبت جهانی شده، هیأت اسکواش استان اصفهان مسابقات پدل در این میدان تاریخی که زمان شاه عباس صفوی میدان چوگان بود برگزار کرده است.
این هیأت قسمت مرکزی میدان نقش جهان را با گذاشتن مانع و بستن تور تبدیل به زمین بازی اسکواش کرد. این اقدام با اعتراض فعالان میراث فرهنگی مواجه شد.
بهزاد نویدنیا، رئیس هیأت اسکواش استان اصفهان گفته است، مجوز این برنامه از سوی فرمانداری اصفهان صادر و مکاتبات لازم با اداره میراث‌فرهنگی اصفهان هم انجام شده است.

اجرای پروژه هورامان با همکاری آلمان
مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان از اجرای پروژه مشترک باستان‌شناسی دوران تاریخی هورامان با همکاری این پایگاه‌ و دانشگاه هایدلبرگ آلمان خبر داد.
به‌گزارش فارس، پویا طالب‌نیا گفت: این پروژه مطالعاتی با سرپرستی مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان و شلیر عاملی‌راد، نماینده دانشگاه هایدلبرگ آلمان با هدف بازنگری و شناسایی آثار باستانی دوران تاریخی منطقه هورامان در استان کردستان انجام شده است. مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی‌تاریخی هورامان افزود: شناسایی چند محوطه و آثار باستانی جدید، تغییر در توالی گاهنگاری برخی محوطه‌های باستانی و بررسی منسجم راه‌های باستانی منطقه به همراه افزایش غنای بانک سفال پایگاه هورامان، ازجمله نتایج این فصل از بررسی‌های باستان‌شناسی بود. او گفت: تهیه بیش از ۲۰ پرونده ثبتی آثار باستانی و تعیین عرصه و حریم منظر قلعه‌های باستانی شاخص منطقه از دیگر دستاوردهای این پروژه مشترک بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید