• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150793
+
-

بحران پیکرتراشی

دغدغه
بحران پیکرتراشی

عمل‌های زیبایی در ایران اوایل دهه 80و با جراحی بینی آغاز شد. البته آن زمان جراحی بینی هم مثل امروز اینقدر متداول نبود و این مدل عمل‌های زیبایی از نیمه‌های دهه 80افزایش شدیدی پیدا کرد. حالا دیگر عمل زیبایی بینی آنقدرها هم روی بورس نیست و تقریبا عادی شده و در عوض عمل‌هایی نظیر پیکر تراشی، زاویه‌دارکردن چانه، لیفت گردن، گونه‌گذاری یا پروتز گونه، برداشتن چربی پشت پلک پُفی و جراحی گوش‌های بَلبَلی متقاضیان بیشتری در میان زنان و دختران دارد. روزبه‌روز هم بر تعداد متقاضیان اینگونه جراحی‌های زیبایی افزوده می‌شود و در میان این افراد هستند کسانی که هیچ مشکل و نقصی درصورت یا بدن خود ندارند و فقط برای اینکه از قافله عمل کرده‌ها عقب نمانند و اعتماد به نفسشان را افزایش دهند، تن به تیغ جراحی می‌سپارند. فضای مجازی هم که پر شده از معرفی پزشکان و کلینیک‌های زیبایی که عکس‌های قبل و بعد از عمل را نشان می‌دهند و همه هم ادعا دارند که در این کار بهترینند. همه اینها دست به‌دست هم داده تا میزان این تعداد از جراحی‌ها در کشور افزایش بی‌شماری داشته باشد تا جایی که ایران رتبه بیستم جهان را در میزان عمل‌های جراحی پلاستیک دارد و رتبه اول در جراحی بینی را به‌خود اختصاص داده است. جالب اینجاست که برخلاف باور عمومی که اغلب زنان را طرفداران پر و پا قرص این خدمات زیبایی می‌دانند، گرایش مردان به انجام این عمل‌های زیبایی به‌ویژه در سال‌های اخیر غیرقابل کتمان است و این را می‌توان از تصاویر منتشر شده در صفحات همین کلینیک‌های زیبایی و قیاس آن با سال‌های قبل به خوبی فهمید. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، این روزها عمل بینی و بوتاکس بیشتر مورد استقبال مردان جوان و جراحی پلک و لیفت گردن بیشتر مورد استقبال مردان میانسال است و از سوی دیگر ترمیم مو نیز یکی از عمل‌های زیبایی است که در همه سنین در مردان دیده می‌شود. در واقع مردان مسن‌تر به عمل‌هایی مانند بوتاکس صورت برای کاهش چین و چروک و یا عمل «بلفاروپلاستی» برای افتادگی پلک چشم روی می‌آورند که آنها را جوان‌تر نشان دهد. آنطور که عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان می‌گوید، شبکه‌های اجتماعی تأثیر قابل توجهی در این امر دارد و در کنار تبلیغات متنوعی که در این شبکه‌ها درباره عمل‌های زیبایی انجام می‌شود، رفتار و سبک زندگی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها نیز در گرایش مردان و زنان به انجام این عمل‌ها تأثیر دارد. تشویق خانواده، خویشاوندان و دوستان نیز در انجام عمل‌های زیبایی بی‌تأثیر نیست. خلاصه اینکه آنقدر شور این نوع جراحی‌های زیبایی در آمده که مردم جهان را با چالشی مواجه کرده که برای کنترل آن به اقدامات متعدد دست زده‌اند و نمونه آن کمپین‌های شکل گرفته در سراسر دنیاست که زنان و مردان را به پذیرش و رضایت از چهره طبیعی خود تشویق و آنها را از انجام عمل‌های زیبایی یا آرایش‌های غلیظ منع می‌کنند. این کمپین‌ها به پیامدها و عوارض منفی این عمل‌های زیبایی می‌پردازند و تأثیر قابل‌توجهی در کاهش گرایش افراد به انجام عمل‌های زیبایی داشته است. کسانی که این کمپین‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند در واقع به نَفس اینکه چهره طبیعی انسان زیبایی بیشتری نسبت به چهره‌های عمل شده بدون زیبایی طبیعی دارد، اهمیت می‌دهند و باعث می‌شوند عمل‌های یکسان، پیکرتراشی‌ها و چهره و اندام افراد به‌خصوص دختران و زنان دیگر شبیه به هم نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :