• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150658
+
-

مالک شریعتی‌نیاسر در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد اهداف چندوجهی صهیونیست‌ها از ترور دانشمندان هسته‌ای

اهداف چندوجهی صهیونیست‌ها از ترور دانشمندان هسته‌ای

ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی رژیم صهیونیستی که سال‌هاست برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری‌اسلامی ایران تلاش می‌کند، علاوه‌بر حذف فیزیکی نخبه‌های کشورمان در این حوزه، اهداف چندوجهی دیگری را نیز پیگیری می‌کرد که محوری‌ترین آن، تحت ‌فشار قرار دادن جمهوری ‌اسلامی ایران برای پیگیری فعالیت‌های خود در این حوزه بوده ‌است. این درحالی ‌است که برآوردها نشان می‌دهد غربی‌ها و صهیونیست‌ها نه‌تنها به اهداف ترسیم‌شده خود نرسیدند، بلکه امروز جمهوری ‌اسلامی ایران با ابتکار عمل و دست‌پرتری در مذاکرات وین حاضر شده ‌است که خود غربی‌ها تقاضای انجام آن را درخواست کرده‌اند. مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده تهران در مجلس شورای ‌اسلامی، معتقد است رژیم صهیونیستی از ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان اهداف مختلفی را به‌صورت همزمان برای تحت‌ فشار قرار دادن جمهوری ‌اسلامی در داخل کشور و عرصه بین‌المللی دنبال می‌کرد که امروز به هیچ‌یک از آنها نرسیده ‌است. گفت‌وگوی همشهری با مالک شریعتی‌نیاسر را در ادامه می‌خوانید.

رژیم صهیونیستی چه اهدافی را در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان دنبال می‌کرد؟
در این زمینه معتقدم صهیونیست‌ها اهدافی چندوجهی را  دنبال می‌کردند و قصد داشتند در داخل و خارج از کشور دست به تخریب فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان بزنند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که صهیونیست‌ها از رهاورد این ترورها قصد داشتند پیامی را نیز برای کشورهای منطقه ارسال و قدرت‌نمایی کنند؛ اهدافی که البته در داخل ایران محقق نشد و پیشرفت‌های امروز نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها برخلاف انتظارشان، نتوانسته‌اند خللی در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ایجاد کنند.
صهیونیست‌ها در داخل ایران چه اهدافی را با انجام این ترورها دنبال می‌کردند؟
به‌نظرم نخستین هدفی که مدنظر تصمیم‌سازان صهیونیست بود و درنظر داشتند با ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان به آن جامه‌عمل بپوشانند، دلسرد کردن نخبگان و جوانان ایران برای فعالیت در عرصه صنعت هسته‌ای کشورمان بود. آنها تلاش کردند از رهاورد انجام چنین ترورهایی جوانان ایرانی را نسبت به حضور در این عرصه‌ها بترسانند تا دانشگاه‌های ما در رشته‌های این‌چنینی خالی بمانند و کمتر جوانی تمایل داشته باشد وارد این عرصه شود. این در حالی است که خوشبختانه چنین هدفی محقق نشد و پیشرفت مجموعه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی کشورمان در این عرصه محسوس بود و پژوهش و بالندگی در زمینه دانش هسته‌ای محسوس‌تر از قبل دنبال شد. از سوی دیگر به برکت خون شهدای هسته‌ای کشورمان، شاهد بودیم که جوانان زیادی برای فعالیت در این عرصه داوطلب شدند و نشان دادند تهدیدهای رژیم صهیونیستی نمی‌تواند جوانان ما را از گام برداشتن در مسیر توسعه و تعالی کشور بازدارد.
آیا ایجاد اختلال در برنامه هسته‌ای ایران را هم می‌توان در این پازل دید؟
قطعا اینگونه است. به‌نظرم دومین هدفی که صهیونیست‌ها از ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان پیگیری می‌کردند، به تأخیر انداختن و همچنین ایجاد اختلال در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بود. آنها تلاش داشتند با حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای برجسته کشورمان، فعالیت‌های ما در این عرصه را دچار سکته و اختلال کنند که البته موفق نشدند و گذشت زمان نشان داد جمهوری‌ اسلامی با وجود اینکه نخبه‌های تأثیرگذاری را در این حوزه از دست داد و خلأ حضور آنان محسوس بود، اما ثابت‌قدم‌تر از گذشته فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به پیش‌ برد و اجازه نداد چنین خرابکاری‌هایی خللی در پیشرفت‌های این حوزه به‌وجود آورد.
آیا خرابکاری‌های اخیر در کرج و نطنز چنین اهدافی را دنبال می‌کرد؟
تلاش‌های خرابکارانه‌ای از این دست، همه با هدف بازداشتن جمهوری ‌اسلامی ایران از پیشرفت در عرصه صنعت هسته‌ای انجام شده‌ است، اما اکنون برآوردهای انجام‌شده از سوی خود آنان نشان می‌دهد نه‌تنها چنین هدفی محقق نشد، بلکه امروز صنعت هسته‌ای کشورمان بومی‌تر و مستقل‌تر از گذشته پیگیری می‌شود و موفقیت‌های چشمگیری در این بخش به‌دست آمده ‌است. در حال‌ حاضر دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر فعالیت‌های هسته‌ای ایران قائم به فرد نیست و اجزای مختلف آن، از نیروی انسانی گرفته تا بحث تأمین قطعات و لجستیک و...، همه بومی‌سازی شده‌ است و با دستان توانمند جوانان این مرز و بوم به پیش می‌رود. ارزیابی‌های خود آنان ثابت می‌کند که پیشرفت‌های ایران در این عرصه دیگر قابل توقف نیست. زمانی که صهیونیست‌ها خرابکاری‌هایی از قبیل آنچه در نظنز اتفاق افتاد را انجام دادند، دیدند که بلافاصله فرایند جایگزین‌سازی انجام شد و به‌دنبال آن میزان غنی‌سازی اورانیوم در کشورمان نیز افزایش یافت.
اهداف خارجی صهیونیست‌ها از انجام خرابکاری‌هایی از این دست شامل چه مواردی می‌شود؟
معتقدم صهیونیست‌ها با انجام چنین اقدام‌هایی قصد دارند به قدرت‌نمایی در سطح منطقه بپردازند و به برخی کشورها این پیام مخدوش را بدهند که هر کاری بخواهند، انجام می‌دهند و می‌خواهند نسبت به توان خود بزرگ‌نمایی و اغراق کنند و آنها را بترسانند. صهیونیست‌ها از سوی دیگر قصد دارند ابزاری برای چانه‌زنی غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای فراهم کنند که با توجه به یکپارچگی به‌وجود آمده کنونی در زمینه دفاع از دستاوردهای هسته‌ای کشورمان و حضور مقتدرانه در مذاکرات وین، ‌در دستیابی به چنین هدفی نیز ناکام ماندند.
چقدر احتمال تکرار چنین اقدام‌های خرابکارانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها در آینده وجود دارد؟
در اینکه آنها برای صدمه‌زدن به فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اراده دارند، شکی نیست؛ اما هوشیاری نیروهای امنیتی و نظامی کشورمان بازدارندگی مناسبی در این عرصه به‌وجود آورده ‌است. هر چه در داخل محکم‌تر موضع‌گیری می‌شود، آنها در رسیدن به اهداف‌شان ناامید‌تر می‌شوند.
تضمین‌گرفتن از غرب برای عدم‌تکرار اقدام‌های خرابکارانه‌ای مانند ترور دانشمندان هسته‌ای می‌تواند به‌عنوان یکی از محورهای گفت‌وگو با غرب مطرح شود؟
چیزی که مسلم است این است که غربی‌ها هم باید خسارت‌های واردشده به جمهوری‌ اسلامی را در این عرصه جبران کنند و هم شرایطی به‌وجود بیاورند که عاملان جنایت‌هایی مانند ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان به مجازات برسند.
صهیونیست‌ها در قبال مذاکرات وین چه نقشی ایفا می‌کنند؟
صهیونیست‌ها در این عرصه نقش مخربی را برای خود متصور هستند و می‌کوشند امتیازات طرف غربی را در گفت‌وگوهای وین افزایش دهند و ابتکار عمل را از دست دیپلمات‌های کشورمان خارج کنند. آنها با فضاسازی‌های رسانه‌ای تلاش دارند افکار عمومی غرب را نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تحریک کنند که البته تاکنون چندان موفق نبوده‌اند و گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین با ابتکارات جمهوری‌ اسلامی ایران به پیش می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید