• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199139
+
-

پزشکان و دانشمندان صهیونیست در صف مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی

در صف مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی، پزشکان، متخصصان و دانشمندان هسته‌ای صهیونیست نیز دیده می‌شوند

گزارش
پزشکان و دانشمندان صهیونیست در صف مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

«تصویب قانون تغییر نظام قضایی خط قرمز من بود. این دقیقا همان زمانی بود که تردیدهایم برای ترک اسرائیل از میان رفت و مصمم شدم که این سرزمین را ترک کنم.» این  بخشی از مصاحبه یک شهرک‌نشین با روزنامه «تایمز آو اسرائیل» است؛ مصاحبه‌ای که در آن از غیرقابل تحمل شدن شرایط زندگی در سرزمین‌های اشغالی تحت حاکمیت دولت تندروی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی می‌گوید. با بالا گرفتن بحران‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، هزاران شهرک‌نشین از جمله دست‌اندرکاران بخش‌های فناوری، درمان و دانشمندان هسته‌ای روند خروج از سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرده‌اند.

افزایش 4برابری درخواست‌های مهاجرت
مدیرمؤسسه «اوشن ریلوکیشن» که در زمینه مهاجرت «به» و «از» سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کند، اعلام کرده از زمانی که «یاریو لوین»، وزیر دادگستری رژیم ‌صهیونیستی، برای نخستین بار طرح اصلاح نظام قضایی را در اوایل ژانویه (بهمن سال گذشته) ارائه کرده روزانه بیش از 100درخواست از سوی افرادی دریافت می‌کنند که به‌دنبال خروج از سرزمین‌های اشغالی هستند. «شای اوبانک»، مدیر مؤسسه اوشن ریلوکیشن گفته که این، 4برابر میزان درخواست‌هایی است که در مجموع سال گذشته میلادی دریافت کرده‌اند. به‌گزارش «تایمز آو اسرائیل»، بیشتر افرادی که در حال بررسی راه‌های خروج از سرزمین‌های اشغالی هستند متخصصان جوان، افراد ثروتمند و نیروهای آموزش‌دیده و ماهر هستند. به‌گفته یک جمعیت‌شناس که چندین دهه است روند مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی و مهاجرت به این سرزمین را دنبال می‌کند، اسرائیل با پدیده فرار مغزها عملا فاصله چندانی ندارد.

مهاجرت پزشکان به کشورهای عربی
روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل گزارش داده که شهروندان با تشکیل گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از جمله واتساپ و فیسبوک اطلاعات و نکات مشورتی برای مهاجرت را به اشتراک می‌گذارند. در این گزارش به کانالی در واتساپ اشاره شده که پزشکان ساکن در سرزمین‌های اشغالی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به مهاجرت تشکیل داده‌اند و تنها ظرف چند هفته بیش از 3هزار پزشک به آن پیوسته‌اند. در این میان، کشورهای حوزه خلیج‌ فارس با وعده دستمزدهای 3برابری فعالانه به‌دنبال جذب این پزشکان هستند. شرایط به حدی بحرانی شده که «موشه بار سیمان‌توف»، مدیرکل وزارت بهداشت رژیم‌صهیونیستی هفته گذشته با تشکیل جلسه اضطراری با طیفی از پزشکان از آنان خواسته است که نظام سلامت اسرائیل را بی‎پشتوانه رها نکنند. رویترز نیز با اشاره به دلخوری گسترده نیروهای امنیتی رژیم ‌صهیونیستی از دولت نتانیاهو نوشته که تبعات اصلاحات قضایی در میان دستگاه‌های امنیتی این رژیم در حال افزایش است و حتی برخی از افسران موساد به فکر بازنشستگی پیش از موعد هستند.

فرار دانشمندان هسته‌ای
اما این تنها پزشکان یا دست‌اندرکاران دنیای فناوری نیستند که به‌دنبال فرار از سرزمین‌های اشغالی هستند. روزنامه روسی «نزاویسیمایا گازتا» گزارش داده است که برخی از دانشمندان بزرگ هسته‌ای در سرزمین‌های اشغالی نیز به فکر خروج از اسرائیل افتاده‌اند. در بخشی از این گزارش آمده که بیش از یک چهارم ساکنان سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب طرح دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، برای محدود کردن اختیارات قوه قضاییه به‌دنبال مهاجرت هستند. همچنین درحالی‌که شکاف اجتماعی به ‌دلیل اقدامات دولت تندروی نتانیاهو عمیق‌تر شده، بیش از نیمی از شهروندان نگران یک درگیری داخلی تمام‌عیار هستند؛ بنابراین گزارش، چندین دانشمند بزرگ هسته‌ای هم به فکر خروج از اسرائیل افتاده‌اند؛ امری که می‌تواند توان هسته‌ای رژیم‌صهیونیستی را عمیقا تحت‌تأثیر قرار دهد چرا که برخی از این افراد از اعضای کمیسیون انرژی اتمی رژیم ‌صهیونیستی هستند.

ابتکار کشتی نوح2
«ایلان ویسکین»، مشاور مالی، با تأیید خبر موج گسترده درخواست‌ها برای خروج از سرزمین‌های اشغالی به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفته که در ماه‌های اخیر به کسب‌وکارهای خصوصی زیادی کمک کرده است تا سرمایه‌های خود را به کشورهای اروپایی و آمریکا منتقل کنند. او گفته که خودش نیز آپارتمانش را در تل‌آویو فروخته و نیمی از دارایی‌هایش را به دلار تبدیل کرده است. ا‌و گفته  دوستان زیادی دارد که اخیرا در کشورهایی چون قبرس و یونان آپارتمان یا خانه خریده‌اند. به ‌گزارش نیویورک‌تایمز، بسیاری از کسانی که به مهاجرت از اسرائیل فکر می‌کنند به‌دنبال این هستند که دوستان و اعضای خانواده را نیز برای همراهی با خودشان ترغیب کنند. بر همین اساس، «یوسی تاگوری»، کارآفرین 49ساله، با راه‌اندازی ابتکاری با عنوان «کشتی نوح2» به‌دنبال ایجاد جوامع یهودی در خارج از سرزمین‌های اشغالی است.

اقدام برای دریافت گذرنامه دوم  
مؤسسه «مناخیم بیگن» در قدس اشغالی نیز با اشاره به اینکه بیش از ۷۰درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای گرفتن پاسپورت دوم اقدام کرده‌اند، از هراس صهیونیست‌ها از جنگ داخلی گزارش داده است. براساس نظرسنجی این مؤسسه که هفته گذشته منتشر شده، یک سوم شرکت‌کنندگان درنظرسنجی اعلام کرده‌اند که با توجه به شکاف عمیق میان دولت و ارتش و به‌دلیل نگرانی نسبت به وقوع جنگ داخلی و تشدید تهدیدهای امنیتی گزینه ترک فلسطین اشغالی را به‌طور جدی بررسی می‌کنند. تشدید اختلافات میان نظامیان و سیاستمداران در سرزمین‌های اشغالی خطر وقوع کودتا را نیز پررنگ‌تر از همیشه کرده است؛ به‌ویژه اینکه اخیرا ۷۰۰ خلبان ذخیره ازجمله ۲۰۰ افسر نیروی هوایی در اعتراض به تغییرات قضایی نتانیاهو، تمرد از انجام خدمت وظیفه را آغاز کرده‌اند و همزمان نیز برخی از نظامیان از «یوآو گالانت»، وزیر جنگ خواسته‌اند که از سمت خود استعفا کند؛ امری که در کنار هشدار جدی نظامیان به نتانیاهو باعث شده تا احتمال وقوع کودتا جدی‌تر از همیشه به‌ نظر رسد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید