• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150628
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/R6x3K
+
-

نمایش هنر‌ اقوام در نمایشگاه فرش قزوین

نمایش هنر‌ اقوام در نمایشگاه فرش قزوین

شهره کیانوش‌راد- خبرنگار

سیزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و تابلوفرش قزوین در شرایطی در حال برگزاری است که تولید‌کنندگان فرش دستباف ایرانی روزهای کم رونقی را سپری می‌کنند و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در استان‌های مختلف فرصتی است تا مردم بتوانند با هنر دست اقوام مختلف آشنا شوند. در نمایشگاه تخصصی فرش قزوین که تا جمعه 24دی برپاست، 39تولیدکننده از 8استان آذربایجان شرقی، قم، همدان، زنجان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، قزوین و تهران حضور دارند و فرش‌های تمام ابریشم، گبه، گلیم، قالی‌های روستایی و عشایری، فرش بختیاری و ملزومات فرش‌بافی را به نمایش عموم گذاشته‌اند.

  وام‌های کم‌بهره ‌برای حمایت از عشایر  
تولید فرش ایرانی در 2دهه اخیر از 6میلیون مترمربع به کمتر از 2میلیون مترمربع کاهش یافته و صادرات فرش نیز از یک‌میلیارد‌‌و200میلیون دلار در سال به 60میلیون دلار (با توجه به ارزش، متراژ و نوع فرش) رسیده است. عوامل مختلفی دست به‌دست هم داده‌اند تا مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان این هنر ایرانی قرار بگیرد. یکی از تولیدکنندگان که امسال نیز با شور و اشتیاق معرفی فرش «یلمه» از چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه حاضر شده است به همشهری می‌گوید: در همه جای دنیا نام ایران با هنر فرش گره خورده است، اما متأسفانه این روزها تولید‌کنندگان و بافندگان فرش با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
حسین جهانی یلمه، با بیان اینکه بافندگان عشایری در دورافتاده‌ترین روستاها طرح و نقشه‌هایی منحصر به فرد خلق می‌کنند، می‌افزاید: فرش‌های عشایری عمدتا توسط افراد مسن‌ بافته می‌شود، اگر این هنر به جوانان منتقل نشود به مرور از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان عشایری نمی‌توانند فرش خود را به فروش برسانند و به همین دلیل توانایی خرید محصولات را ندارند، اظهار می‌کند: فرش یلمه برندی است که در دنیا شناخته شده و مخصوصا در کشورهای اروپایی طرفدار دارد، اما متأسفانه تولید این فرش کم شده و بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل شده‌اند. اگر بافنده حمایت نشود، این هنر رو به خاموشی می‌رود.
جهانی یلمه با تأکید بر اینکه اعطای وام‌های کم‌بهره یا قرض‌الحسنه به تولید‌کنندگان عشایری و روستایی، فرصت اشتغال‌زایی را به‌ویژه برای جوانان فراهم خواهد کرد، ادامه می‌دهد: وام‌هایی که تاکنون داده شده بسیار محدود است و نتوانسته همه متقاضیان را تحت پوشش قرار دهد. در این شرایط اقتصادی و بدون حمایت دولت، راه‌اندازی کارگاه‌های بافندگی برای تولید‌کنندگان کلان مقرون به‌صرفه نیست. به همین دلیل شرایط سختی پیش پای آنها قرار دارد.

   استفاده از ظرفیت فضای مجازی  
در دنیای امروز که بسیاری از محصولات از طریق فضای مجازی معرفی و به فروش می‌رسند، استفاده از این ظرفیت می‌تواند گامی مؤثر برای معرفی تولیدکنندگان و بافته‌های عشایری و روستایی باشد.
جهانی یلمه تجربه حضور خود در نمایشگاه‌های کشور و فعالیت در فضای مجازی را این‌گونه توضیح می‌دهد: فرش بختیاری کمتر در کشور شناخته شده بود و من به‌دلیل علاقه‌ای که به فرش و هنر ایرانی دارم، تلاش کردم با حضور در نمایشگاه‌های مختلف، این هنر را به همه استان‌ها ببرم و معرفی کنم. هر تولیدکننده درصورتی که با فضای مجازی آشنا باشد بافته‌های ایرانی را معرفی می‌کند، اما اگر فضایی فراهم شود که همه تولیدکنندگان خرد و کلان بتوانند به‌صورت متمرکز محصولات خود را معرفی کنند، اقدام خوبی در جهت حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده خواهد بود.
او که تا‌کنون در نمایشگاه‌های فرش همدان، اراک، زنجان، اردبیل، یزد و اهواز شرکت کرده است، یکی از محاسن حضور در نمایشگاه‌های استانی را ارتباط با دیگر تولیدکنندگان می‌داند: ما قبل از حضور در این نمایشگاه‌ها فقط فرش استان خود را می‌شناختیم، اما حالا با‌ بافنده‌های دیگر از تبریز، قم، شیراز، یزد، اردکان و.. آشنا می‌شویم و می‌توانیم از تجارب آنها در تولید و فروش فرش استفاده و با استفاده از همین تجربه، معایب فرش خودمان را رفع کنیم.
 
حمایت از تولیدکنندگان با خرید کالای ایرانی    

عادل عظیمی، تولیدکننده فرش نقشه ماهی است که از شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی در نمایشگاه قزوین شرکت کرد‌ه‌ و گرانی مواداولیه و قیمت تمام‌شده فرش را یکی از دلایلی می‌داند که به تعطیلی کارگاه‌های فرش منجر شده است. او به همشهری می‌گوید: کارگر روزمزد با میوه‌چینی 300هزار تومان در روز دریافت می‌کند، اما وقتی در کارگاه فرش کار کند 200هزار تومان دریافت می‌کند. یک قالی 4ماه و با حداقل 5نفر بافته می‌شود. هزینه کارگاه، دستمزد بافنده، خرید مصالح و در نهایت مشکلات فروش به‌ویژه در بازار خارجی موجب می‌شود تولیدکننده قید این کار را بزند به‌طوری که حدود 30درصد کارگاه‌ها تعطیل شده‌اند.
او با بیان اینکه بازار خارجی برای معرفی و فروش فرش ایرانی در وضعیت خوشایندی نیست‌ باید به‌دنبال راهی برای بازاریابی بیشتر فرش ایرانی در خارج از کشور بود زیرا اگر این اتفاق نیفتد، بازار جهانی را از دست خواهیم داد. زمانی فرش ایران کاملا شناخته شده بود، اما حالا نسل جوان در کشورهای اروپایی کمتر با هنر فرش ایرانی آشنا هستند. وقتی کالای ایرانی عرضه نشود، آن را نمی‌شناسند و سراغ کارهای کپی کشورهای هند و پاکستان می‌روند که کارشان اصلا قابل مقایسه با فرش ایرانی نیست.
او معتقد است برگزاری نمایشگاه‌های داخلی فرصتی برای معرفی تولیدات فرش استان‌های مختلف خواهد بود و تولیدکنندگان تا‌کنون با حمایت مردم و دوستداران این هنر توانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند.

نمایشگاه تخصصی فرش قزوین در مدت برگزاری از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید