• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150391
+
-

عبرت‌های حمله به عین‌الاسد

عبرت‌های حمله به عین‌الاسد


شهریار حیدری- عضو کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس

بعد از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سوی ارتش تروریستی آمریکا و به‌ دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، قاعدتا مردم سراسر ایران انتظار داشتند نیروهای نظامی کشورمان انتقام سخت از جنایتکاران را در دستور کار قرار داده و پاسخ دندان‌شکنی به تروریست‌ها بدهند. براین اساس طرح‌ریزی برای حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق آغاز شد، چراکه این پایگاه از یک‌سو از مهم‌ترین پایگاه‌های این کشور در عراق و حتی خاورمیانه به‌شمار می‌رفت و از سوی دیگر به‌عنوان مهم‌ترین محور طراحی و اجرای عملیات ترور شهید سلیمانی مطرح بود؛ بنابراین حمله موشکی به عین‌الاسد اقدامی بود که آمریکایی‌ها گریزی از آن نداشتند و خوشبختانه این پایگاه با ضربات پی‌درپی موشک‌های بالستیک ایران مورد هدف قرار گرفت و درس عبرتی شد برای تروریست‌های آمریکایی که اقدام‌های خصمانه آنان بی‌پاسخ نخواهد ماند. در این میان اما نکته مهم‌تر، پیامدهای اجرای عملیات «شهید سلیمانی» بود که در چند محور می‌توان به مهم‌ترین آنها اشاره کرد. نخست اینکه جدای از بحث «انتقام»، آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جمهوری‌اسلامی ایران از توان راهبردی قابل‌توجهی برای پاسخگویی به شرارت‌های آنها برخوردار است و درصورت انجام هرگونه اقدام شرورانه‌ای از این دست، می‌تواند با قاطعیت پاسخ دهد و انتقام بگیرد. نکته دیگر این است که آمریکایی‌ها باور نداشتند توان نظامی ایران تا این حد ارتقا یافته باشد؛ موضوعی که نقطه‌زنی دقیق موشک‌های ایران و اصابت به نقاط درنظر گرفته شده عین‌الاسد گویای این نکته بود. بنابراین آنان از چند جهت گیج‌شده و با توان بازدارنده جمهوری‌اسلامی ایران مواجه شدند که برایشان بسیار گران تمام شد. پس ‌از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد، دولتمردان آمریکایی به اشتباه محاسباتی خود پیرامون قدرت راهبردی ایران پی بردند و به این نتیجه رسیدند که حمله آنان نخستین و آخرین اقدام نخواهد بود و ایران از توان بازدارندگی قابل‌توجهی برخوردار است و می‌تواند با قاطعیت پاسخ هر تجاوزی را بدهد؛ موضوعی که از موشکباران دقیق عین‌الاسد هویدا شد.
نکته مهم دیگر این است که تا پیش از این، آمریکایی‌ها برای خود در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس ابهتی متصور بودند که تسهیل‌کننده اقدام‌های مداخله‌جویانه آنان بود و اینگونه به کشورهای منطقه القا شده بود که ایالات‌متحده است که همواره نقش حمله‌کننده و تسخیرکننده را ایفا می‌کند و هیچ دولتی جرأت و جسارت پاسخگویی به آنان را ندارد، اما جمهوری‌اسلامی این ابهت پوشالی را شکست و با قاطعیت اعلام کرد که حمله می‌کند و اینگونه هم شد و آمریکایی‌ها پاسخ دندان‌شکنی دریافت کردند که ناشی از شجاعت منحصربه‌فرد ایرانیان در مقابل کسی بود که ادعای ابرقدرتی دنیا داشت.
از سوی دیگر، حمله موشکی به عین‌الاسد این پیام را هم برای کشورهای دیگر به‌ همراه داشت که جمهوری ‌اسلامی ایران برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه، شهدایی مانند حاج‌ قاسم سلیمانی را تقدیم و خون عزیزترین فرزندان امت را نثار کرده‌ است؛ بنابراین کشورهای منطقه باید بدانند که تروریست‌ها، دوست واقعی آنان نیستند و صرفا براساس منافع‌ ملی خود، هرجایی که اقتضا کند، حضور می‌یابند و به هر اقدامی دست می‌زنند. کشورهای همسایه و منطقه باید به این درک روشن برسند که ایران دوست حقیقی آنان محسوب می‌شود که درصورت لزوم و نیاز، در بحران‌هایی مانند آنچه در عراق و سوریه به‌وقوع پیوست، به کمک‌شان می‌شتابد و صادقانه در مسیر برقراری ثبات و امنیت همکاری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید