• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150337
+
-

پویش «ریحان شهر» با هدف افزایش حکمرانی مشارکتی و تعاملات دوسویه در راستای رفع مشکلات محله‌ها راه‌اندازی شده است

لبخند شهر به خانواده‌ها

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از افزایش حس امنیت و نشاط زنان در پایتخت خبر داد

گزارش
لبخند شهر به خانواده‌ها

زینب زینال‌زاده - خبرنگار

 «ریحان شهر» عنوان نخستین رویداد فرهنگی، اجتماعی، فراغتی و اقتصادی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران است. این رویداد به‌صورت «پویش» و با هدف افزایش حکمرانی مشارکتی و تعاملات دوسویه میان شهرداری و شهروندان (زنان) برای شناسایی مشکلات، ارائه طرح و ایده‌های خلاقانه و بهبود وضعیت محله‌ها، اجرا می‌شود. مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران دیروز در نشست خبری خود علاوه بر تشریح ابعاد این پویش از شناسایی 2هزار نقطه بی‌دفاع شهری و افزایش حس امنیت زنان در پایتخت خبر داد و به همشهری گفت که رفع نقاط ناامن و افزایش حس امنیت زنان در شهر، پله اول است و در پله‌های دیگر باید اقداماتی انجام شود تا زنان حس نشاط و آرامش داشته باشند و به‌طورکلی بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که شهر به خانواده‌ها لبخند بزند.

امن‌سازی فضاها برای زنان و خانواده‌ها
براساس آمارهای سامانه 137فضاهای بی‌دفاع شهری ازجمله نقاطی هستند که زنان در مواجهه با آنها حس ناامنی می‌کنند. این موضوع در نشست خبری دیروز مطرح شد و مشاور شهردار در امور بانوان گفت: «اکنون حدود 2هزار فضای ناامن توسط بانوان شناسایی و در سامانه 137ثبت شده است. برخی از این فضاها را می‌توان با اقداماتی چون افزایش روشنایی و هرس فضای سبز و تغییر وضعیت بیلبوردهای پل‌ها، امن کرد که این کارها توسط شهرداران مناطق انجام می‌شود. در بعضی از مواقع نیاز است تا برخی از زیرساخت‌های فنی، محیطی، شهرسازی و... تغییر کنند که در این صورت باید پروژه کلانشهری برای چنین فضاهایی تعریف شود که قطعاً نیاز به اعتبار دارد و امسال درصد کمی از این اعتبارات در مناطق محقق شده است.» اردبیلی ادامه داد: «پیشنهادهایی برای افزایش و انتقال بودجه به مناطق برای رفع فضاهای ناامن شهری ارائه داده‌ایم که امیدواریم پذیرفته شود تا بتوانیم اقدامات را اولویت‌گذاری و در طول سال عملیاتی کنیم.» او با بیان اینکه فاصله زیادی با رسیدن به نقطه ایده‌آل در شهر داریم، تأکید کرد: «اقدامات صرفاً به امن‌سازی نقاط ناامن و بی‌دفاع شهری معطوف نمی‌شود و در مراحل بعدی باید به سمت‌وسویی برویم تا زنان و خانواده‌ها در شهر حس نشاط کنند. چرا که باور داریم وقتی شهر برای حضور زنان امن شود قطعاً می‌تواند جای زیست بهتری برای خانواده‌ها هم باشد.» مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران به زیست‌پذیرشدن شهر برای خانواده‌ها هم اشاره کرد و گفت: «یکی از اشکالات امروز جامعه این است که افراد حس می‌کنند بعد از ازدواج و تشکیل خانواده به‌دلیل دشواری‌هایی که وجود دارد دیگر نمی‌توانند تفریحات و خوشی‌های گذشته را داشته باشند اما قصد داریم با ایجاد تحول در شهر نشان دهیم ازدواج، پایان خوشی‌ها نیست بلکه این اتفاق بزرگ می‌تواند توأم با شادی و نشاط باشد.» به‌گفته اردبیلی رایزنی‌ها برای افزایش 50درصدی بودجه حوزه زنان انجام شده است.

شروع جدید در شهر
پویش ریحان شهر، اقدام جدیدی است که به‌گفته اردبیلی با اجرای آن در محله‌ها مردم سطح دیگری از حکمرانی مردمی و تحولات محله محوری را حس خواهند کرد. مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در این پویش خانواده‌ها محور اصلی هستند، گفت: «حدود 4تا 5میلیون زن و دختر در تهران وجود دارند که می‌توانند از طریق کنشگری، پیگیری و حل مسائل شهری را تسریع کنند. در واقع این پویش یک طرح نیست و آغاز یک جریان حکمرانی مشارکتی، تعامل دوسویه (شهرداری و شهروندان) و گام دوم انقلابی... در راستای رفع مشکلات محله‌هاست. ایمان داریم زنان با توانمندی‌هایشان می‌توانند محله‌های شهر را زنده و پویا کنند.» او تأکید کرد: «در قالب این پویش، خانواده‌ها و زنان اگر بخواهند کاری در محله انجام دهند، برای ما رسمیت دارد و باور داریم تهران دوستدار خانواده، زمانی محقق می‌شود که فقط محدود به ارائه سند نباشد، بلکه در جنبه‌های مختلف شهری ازجمله مباحث حمل‌ونقل و خدمات شهری و... موضوع زنان و خانواده مورد توجه قرار گیرد.» به ‌گفته این مقام مسئول در پویش ریحان شهر همه کارها از جمله شناسایی مشکلات، ارائه طرح‌های خلاقانه و نوآورانه و اجرای آن در محله‌ها توسط زنان و خانواده‌ها انجام می‌شود و مدیریت شهری فقط نقش تسهیل‌گری دارد.

افزایش مراکز ویژه بانوان
مراکز کوثر با هدف توانمندسازی زنان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار در مناطق راه‌اندازی شده‌اند و به‌گفته مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران قرار است این مراکز سال آینده دوبرابر شوند. اردبیلی گفت: «اکنون زیرساخت راه‌اندازی 64مرکز کوثر در تهران وجود دارد و سعی‌مان بر آن است تا تعداد این مراکز دوبرابر شود تا بتوانیم بخش زیادی از زنان را تحت پوشش و حمایت قرار دهیم.» بوستان بانوان هم موضوع دیگری است که در حوزه امور بانوان مورد توجه قرار گرفته است و به‌گفته او الان 9بوستان بانوان در تهران وجود دارد و قرار است تا پایان سال 5تا 7بوستان دیگر به این تعداد اضافه شود. اردبیلی در ادامه به شهربانوها (مرکز تفریحی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ویژه زنان) هم اشاره و عنوان کرد: «پراکندگی این فضاها در تهران یکسان نیست. به‌گونه‌ای که در برخی از مناطق 2 شهربانو و در بعضی از مناطق اصلاً شهربانو وجود ندارد؛ بنابراین می‌توان از وجود 22زیرساخت برای احداث شهربانو در پایتخت استفاده کرد. همچنین در سال‌های اخیر بنا به دلایلی نگهداشت شهربانوها به‌درستی انجام نشده است که احیای دوباره آنها در دستور کار قرار دارد و نکته مهم دیگر بازنگری در نحوه بهره‌برداری این فضاهاست. چرا که در دوره‌های گذشته و منطبق با نیاز جامعه و زنان این فضاها احداث و بهره‌برداری ‌شده‌اند، اما امروز نیازها و خواسته‌های جامعه و زنان تغییر کرده است و از این‌رو ضرورت دارد بازنگری در نحوه بهره‌برداری شهربانوها انجام شود تا خدمت‌رسانی مطلوبی به جامعه هدف داشته باشیم.» توسعه شهردخت (مکان ویژه دختران با امکاناتی چون مجموعه ورزشی، کافه، گالری و...) هم خبر دیگری است که توسط مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران رسانه‌ای شد و او تأکید کرد: «تنها شهر دخت پایتخت در منطقه 6 قرار دارد که با توجه‌ به نیاز دختران قطعاً چنین فضاهایی باید توسعه یابند و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

حضور زنان متخصص در شهرداری
براساس ماده ۷۴ قانون برنامه 5ساله سوم، شهرداری مکلف است در راستای افزایش میزان حضور و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر، 30درصد پست‌های مدیریتی را به بانوان اختصاص دهد. سهمی که خیلی موردتوجه قرار نگرفته است. مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران این موضوع را تأیید کرد و با بیان اینکه شهرداری تهران ۱۱هزار و ۴۰۰پرسنل زن دارد، گفت: تلاش می‌کنم تا فضایی حاکم شود که افراد فارغ از جنسیت و براساس توانمندی‌ها به کارگرفته شوند.»

طرح نوآورانه برای زنان و دختران آسیب‌دیده
زنان و دختران آسیب‌دیده شاید تنها کسانی باشند که سهم اندکی از برنامه‌های امور بانوان شهرداری تهران دارند. چرا که به‌گفته اردبیلی مجموع آسیب‌های اجتماعی توسط سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران پیگیری می‌شود. او ادامه داد: « اما در این بخش بی‌تفاوت نبوده‌ایم و مشغول تدوین برنامه‌های ویژه‌ای برای زنان و دختران آسیب‌دیده هستیم و کار ویژه‌ای هم با عنوان «نوآوری اجتماعی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی زنان و دختران» در مناطق طراحی و انجام خواهد شد.»

خبر
رویداد ریحان شهر

هدف از رویداد ریحان شهرشناسایی و توانمندسازی کنشگران اجتماعی و اجرای طرح‌های خلاقانه اجتماع‌محور و مشارکتی محلی در حوزه زنان و خانواده است که تمامی کنشگران اجتماعی اعم از اندیشکده‌ها، انجمن‌های علمی و تخصصی، حوزه‌های علمیه، سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، کانون‌های محلی، اجتماعات محلی، هیأت‌های مذهبی و فرهنگی، خیریه‌ها و گروه‌های محلی و جهادی فعال تا 20دی ماه فرصت دارند طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه و اجتماع‌محور را در مقیاس جغرافیایی محله‌های شهر تهران‌ ارائه دهند.
راه‌های ارسال طرح‌های پیشنهادی
reyhanshahr.banovan@gmail.com
Info.banovan@tehran.ir
اینستاگرام
@banovan.shahrdari
شماره‌های 09034522287یا 02196015703


 

این خبر را به اشتراک بگذارید