• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150258
+
-

دخل کم، خرج زیاد

انتقاد رئیس سازمان سینمایی از بودجه سینما در سال۱۴۰۱

دخل کم، خرج زیاد

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی این روزها جلسات متعددی با اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی داشته است. موضوع جلسات تشریح برنامه‌های سازمان سینمایی و کوشش برای گرفتن اعتبار برای سینمای ایران بوده است. خزاعی می‌گوید: مهم‌ترین دغدغه بنده و همکارانم این روز‌ها با توجه به اعلام رسمی بودجه سال۱۴۰۱ درخصوص بودجه سینماست.
متأسفانه در بودجه سال آینده شاهد افزایش حداقلی بودجه سینما هستیم؛ این در حالی است که مطالبات بر زمین مانده و ضریب نیاز سینمای ایران بسیار است.
رئیس سازمان سینمایی اشاره کرد: رایزنی‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای در راستای تحقق برنامه‌های سازمان سینمایی و راهبرد‌های جدید آن برای جلب حمایت و همراهی مجلس شورای اسلامی انجام دادیم و خوشبختانه در عزیزان مجلس هم این نگاه حمایتی حس می‌شود.
رئیس سازمان سینمایی، لزوم تقویت و رشد تکنولوژی و ایجاد فضا‌ها و ظرفیت‌های جدید در حوزه تولید، عرضه و تقاضا به‌ویژه در حوزه سینمای مناطق و شهرستان‌ها را ازجمله سرفصل‌های مهم گفت‌وگو با نمایندگان و کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی عنوان و اضافه کرد: «تامین منابع اقتصادی و پشتوانه‌های اعتباری برای تقویت و ارتقای سینما با توجه به مباحث مربوط به بودجه و افزایش حداقلی آن برای سال آینده، از دیگر مباحث گفت‌وگوی بنده در مجلس بوده است. بدیهی است با توجه به تدوین برنامه‌ها و راهبرد‌های جدید اجرایی و عملیاتی در سازمان سینمایی ضرورت افزایش اعتبارات و منابع اجتناب‌ناپذیر باشد و قطعا رایزنی خواهیم کرد تا بنیه اقتصادی سینمای ایران در زمینه‌های معیشتی، تولیدی، آموزشی و صنعت زیرساخت قوی‌تر و محکم‌تر شود.»
در خلاصه بودجه سال۱۴۰۱، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 5‌هزارو۳۸میلیارد تومان برآورد شده است. برای فصل فرهنگ و هنر اشاره شده که عملکرد سال۱۳۹۹، 1577میلیارد تومان بوده که در سال۱۴۰۰، بیش از 2هزارو۸۴۵میلیارد تومان مصوب شده بود و حالا برای سال۱۴۰۱، بالغ بر 3هزارو۷۰۵میلیارد تومان برآورد شده است.
در جدول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی برای حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران (صندوق هنر) 327میلیاردو600میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای حمایت و گسترش سینمای ملی هم 336میلیارد و908میلیون تومان برآورد شده است. همچنین برای حمایت از توسعه هنر 237میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

تصمیمات تازه
محمد خزاعی و همکارانش در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی چند تصمیم تازه گرفتند که مهم‌ترین‌هایش اینهاست: واگذاری سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران) به مؤسسه سینما شهر، پرداخت تمامی بدهی‌های سازمان به فیلمسازان کوتاه و مستند که از سال۹۸ معوق مانده است، تاسیس دفاتر پخش فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن و راه‌اندازی آموزش فیلمسازی آنلاین. همچنین بنابر اعلام سازمان سینمایی، نشان و شناسه و هویت اسمی «سینما فرهنگ» از این پس جایگزین «سینما امید» می‌شود.
پروژه سینما امید که روند نسبتا قابل‌قبولی را طی کرده و‌ موجب توسعه ظرفیت‌های نمایشی در استان‌های مختلف کشور شده از این پس با عنوان پروژه سینما فرهنگ تداوم‌ خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید