• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150200
+
-

ناامیدکننده‌ترین گجت‌های2021

همیشه حرف از بهترین‌های سال است اما برخی گجت‌های معرفی‌شده در سال گذشته میلادی نتوانسته‌اند رضایت کاربران و کارشناسان را برآورده کنند

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

گجت‌های فناوری همیشه تسهیل‌کننده کارهای انسانی هستند اما برخی مواقع، تولید این گجت‌ها به سمت و سویی می‌رود که آنها را عملا غیرکاربردی یا بی‌استفاده می‌کند. وب‌سایت گیزمودو با بررسی گجت‌های سال2021 به گزینه‌هایی رسیده است که انصافا خوب بودند اما در این بین، تولیدات بدی هم وجود داشت که اگرچه از نظر طراحی خوب هستند اما در عملکرد چندان امیدوارکننده ظاهر نشدند. چند گجت فقط در حد تولید شرکتی بوده و حتی به بازار هم عرضه نشده است. بنابراین ممکن است هیچ‌وقت شانس دیدن آنها را در عمل نداشته باشیم. در اینجا به 7 نمونه از ناامیدکننده‌ترین گجت‌های سال 2021پرداخته شده است.

مایکروسافت Duo 2

مایکروسافت همچنان به تلاش خود برای ارائه یک گوشی اندرویدی ادامه می‌دهد اما هنوز موفق نشده است. اکنون، سه نسل گذشته است و گوشی‌های تاشو سامسونگ بهتر شده‌اند اما دومین تلاش مایکروسافت برای یک گوشی تاشو باز هم به یک دستگاه عجیب ختم شده است که هیچ‌کس به آن نیاز ندارد. برخلاف سایر گوشی‌های تاشو که صفحه نمایش آنها واقعا تا می‌شود، مایکروسافت Surface Duo 2 دو‌صفحه نمایش جداگانه دارد که از طریق یک لولا از هم جدا می‌شوند. دوربین عقب آنچنان از قاب پشتی بیرون زده است که اجازه نمی‌دهد گوشی به شکل صاف روی زمین قرار بگیرد. این گوشی ضدآب هم نیست و هیچ شارژر بی‌سیمی هم ندارد و کاربر مجبور است برای استفاده از آن به‌عنوان گوشی تلفن، از هر دو دستش برای نگه‌داشتن کمک بگیرد.

روبات Amazon As‌tro

اگرچه این روبات در سال2021 از نظر فنی برای خرید در دسترس نبود اما آمازون روبات کوچک خود را که حریم خصوصی را هم نقض می‌کند، امسال معرفی کرد، بنابراین هنوز هم اهمیت دارد. آسترو کم و بیش همان الکسای اما روی چرخ با دو ابروی بانمک و زیباست. با قیمتی بین هزار تا 1500دلار، آسترو به‌عنوان یک دستیار داخلی صورتحساب و تبلیغ شناخته می‌شود. مانند هر دستیار خوب دیگری، آسترو می‌تواند با تک‌تک اعضای خانواده ارتباط برقرار کند. این روبات با ثبت چهره و صدای هر یک از اعضای خانواده که ممکن است به‌طور قابل تصور به آن دستور بدهد، شروع به‌کار می‌کند و سپس به نقشه‌برداری آزادانه از زمین خانه کاربر می‌پردازد تا بتواند بدون افتادن از پله‌ها به اطراف بچرخد. برای آنهایی که حفظ حریم خصوصی برایشان مهم است، آمازون روی این روبات، گزینه‌ای فعال کرده است که میکروفن، دوربین و حسگرها به‌طور دستی غیرفعال شود. اما واقعیت این است که آسترو تنها یک افزوده وحشتناک دیگر به دنیای لوازم دیجیتال ماست و در واقع چون مدام در حال تماشای زندگی کاربر است می‌تواند تا حد امکان تمام داده‌ها را به حافظه سپرده و تجزیه و تحلیل کند.

روبات تسلا

روبات تسلا هنوز یک محصول واقعی نیست (و هرگز هم نخواهد بود). اما ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا آن را امسال رونمایی کرد، بنابراین می‌تواند در این سیاهه قرار بگیرد. ماسک، شخصیت سال مجله تایم، ایده خود را برای نمونه اولیه روباتی که درنظر دارد سال آینده بسازد، با استخدام یک شخص واقعی برای تظاهر به روبات به پایان رساند. منطقی است که ماسک بخواهد کارگران انسانی را با روبات جایگزین کند. این شرکت سابقه طولانی در شکایت کارمندانی که از شرایط بد کاری، آزار و اذیت در محل کار و حتی صدمات فیزیکی گلایه‌مند بودند، داشته است. چرا کارمندان خود را با روبات‌هایی جایگزین نکند که هیچ احساسی ندارند، شکایت نمی‌کنند و گله‌ای از آسیبی که کار به آنها می‌زند، ندارند؟ البته این ایده هنوز در حد حرف است اما میلیاردرهایی با ایده‌های بد، همچنان خطرناک هستند، حتی اگر روبات‌هایشان فقط انسان‌هایی با لباس‌های تنگ باشند.

AirTags اپل

AirTags اپل یک محصول بسیار خوب است. وظایف خود را خیلی هم خوب انجام می‌دهد و به اندازه کافی ارزان و مؤثر است اما به لطف فراگیربودن شبکه Find My اپل، می‌توان از آنها برای ردیابی افرادی استفاده کرد که متوجه نمی‌شوند در حال ردیابی‌شدن هستند و اپل به اندازه کافی برای کاهش این خطر، کاری انجام نداده است. از زمانی که AirTags عرضه شد، اپل ویژگی‌های ضد‌تعقیب ایرتگ را افزایش داده است و حتی اپلیکیشن اندرویدی هم عرضه کرده است تا کاربران غیرآیفونی نیز بتوانند محیط اطراف خود را برای ایرتگ‌های ناخواسته اسکن کنند. اما این کار باعث سوءاستفاده افرادی با اهداف پلید هم می‌شود. در این بین خانم‌ها به‌ویژه بسیار آسیب می‌بینند؛ چرا که در چند مورد، ایرتگ‌ها، دزدها را در ماشین یا وسایل خود پیدا کرده‌اند که این یعنی اپل کار را برای افراد شرور، راحت کرده است. در سال2022 امیدواریم شرکت‌های تکنولوژی درباره ابزارهایی که سوءاستفاده را آسان می‌کند، فکری بکنند.

ساعت OnePlus

ساعت 160دلاری OnePlus بدترین ساعت هوشمندی بود که در سال 2021معرفی شد. در بررسی‌ها مشخص شد که این ساعت فقط نسخه بتا از ویژگی‌هایی را ارائه می‌کند که به‌طور جدی تجربه اولیه را در استفاده از آن مختل می‌کند. ردیابی خواب، ردیابی تناسب اندام و حتی پایش ضربان قلب نادرست بوده و باعث شد تا این دستگاه پوشیدنی غول‌پیکر 46میلی‌متری تقریبا بی‌استفاده شود. حتی پس از به‌روزرسانی، ساعت OnePlus باز هم باگ‌هایی دارد و تجربه‌ای را که حتی از یک ساعت هوشمند مقرون‌به‌صرفه‌تر انتظار دارید، ارائه نمی‌کند.

عینک فیسبوک و ری‌-بن

Ray-Ban Stories نخستین تلاش فیسبوک – شرکتی که حالا به نام متا شناخته می‌شود- برای یک جفت عینک هوشمند است. اما عینکی که بتواند همه حرکات و حرف‌های افراد را به‌صورت مخفیانه ضبط کند، چیزی نیست که همه بخواهند داشته باشند، درست مانند عینک گوگل که قبلا این موضوع را ثابت کرده است. عینک قصه‌های ری بن، یک ابزار عالی به‌نظر می‌رسند و حتی بهتر از عینک گوگل کار می‌کنند. اما این دقیقا همان چیزی است که به نقطه ضعف تبدیل می‌شود. عینک قصه‌های ری بن که به‌عنوان پاسخی به عینک‌های هوشمند رقیب ازجمله عینک‌های گوگل و عینک اسنپ، عرضه شده‌اند، به شما امکان می‌دهد از هر چیزی که با آن روبه‌رو هستید عکس و فیلم بگیرید. شراکت با یک برند جالب، به‌ویژه برای یک برند معروف مانند فیسبوک، سود خوبی بود، دقیقا به این دلیل که روی پتانسیل نامطلوب این عینک در استفاده برای اهداف پلید سرپوش می‌گذارد. وقتی سوار مترو می‌شوید می‌توانید، گوشی تلفن خود را روی صورت کسی بگیرید تا عکس یا فیلم او را ثبت و ضبط کنید، اما با این عینک کار راحت می‌شود. با این حال، این همان دنیایی است که در حال حرکت به سمت آن هستیم. یک واقعیت مجازی سرد و بی‌احساس که ما را از انسانی‌ترین انگیزه هایمان دور می‌کند و همزمان داده‌های ما را به فیسبوک برمی‌گرداند.

 تردمیل عجیب

پلوتون ترید پلاس یک تردمیل غول‌آسای گرانقیمت است که ساخت آن به سال2019 بازمی‌گردد اما سال2021 بزرگ‌ترین سال آن بود. پلوتون Tread+ (که با نام Tread عرضه شد) را تغییر داد تا تردمیل جدید، ارزان‌تر و کوچک‌تری را عرضه کند که ترید نیز نامیده می‌شود. اما پلوتون مجبور شد قبل از اینکه تردمیل جدید خود را عرضه کند، خاطرات Tread+ را که با گزارش‌های هولناکی در تابستان ازجمله جراحات و مرگ یک کودک همراه بود، یادآوری کند. این شرکت در ابتدا به خوبی با این حوادث برخورد نکرد و آنها را به خطای کاربر نسبت داد تا اینکه سرانجام اعتراف کرد که Tread+ به جای تسمه سنتی مانند سایر تردمیل‌های خانگی، طراحی منحصربه‌فردی دارد که احتمال آسیب را بیشتر می‌کند. تحت فشار نهادهای فدرال، این شرکت ترید پلاس را به کارخانه بازگرداند اما هنوز تردمیل جدید را تعمیر یا عرضه نکرده است.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید