• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172583
+
-

شروع ناامیدکننده

لیگ برتر بسکتبال در حالی از امروز آغاز می‌شود که برخلاف فصل گذشته به جای 16تیم، 12‌تیم در لیگ حاضرند و 2‌بازی هم در آغاز راه لغو شده است

شروع ناامیدکننده

لیگ برتر بسکتبال هر سال غیرحرفه‌ای‌تر از سال قبل می‌شود. برای اثبات این ادعا نیاز به دلایل زیاد نیست. همین کافی است که فصل پیش لیگ، دی‌ماه و با 16تیم آغاز شد و این فصل از 7مهر و با 12تیم. لیگ بسکتبال هم مثل خیلی از لیگ‌های غیرفوتبالی، تیم باثبات کم دارد. مهرام، ذوب‌آهن اصفهان، شهرداری گرگان و نفت آبادان که قدمت و ثبات بیشتری در لیگ دارند، این فصل هم مدعیان اصلی هستند. مهرام که فصل‌ها پیش تیم تهران محسوب می‌شد، این فصل نماینده شهر قدس است و با تیم جوان‌ شده‌ای در لیگ حاضر می‌شود. رعد پدافند هفته‌های گذشته تیم تهرانی بود اما قرار است از اروند در لیگ شرکت کند. این رفت‌و‌آمدها، منحل شدن‌ تیم‌ها و تغییر نام‌ها مثل همیشه در کیفیت لیگ تأثیر می‌گذارد. اگر سال‌های گذشته فدراسیون تلاش می‌کرد تعداد تیم‌ها را افزایش بدهد، امسال تنها هدف، حفظ تیم‌ها و برگزاری لیگ بود. چندی پیش طبق معمول سازمان لیگ به تیم‌ها هشدار داد که اگر بدهی‌‌هایشان را به فدراسیون پرداخت نکنند و با بازیکنان تسویه حساب نشود، اجازه حضور در لیگ را ندارند اما خیلی طول نکشید که از این موضع عقب‌نشینی کردند.
از بین 12تیم حاضر هم بعضی از تیم‌ها در حد لیگ برتر سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و هدف فقط حضور است. از حالا می‌شود پیش‌بینی کرد که بیشتر بازی‌های لیگ امسال، یک طرفه است به‌خصوص اگر یک طرف بازی شهرداری گرگان باشد. گرگانی‌ها به‌عنوان قهرمان 2‌فصل گذشته، این فصل هم با بازیکنانی که گرفته‌اند، مدعی اول هستند. آنها علاوه بر حفظ ستاره‌هایی نظیر پری‌پتی و محمد جمشیدی، بهنام جمشیدی را هم به خدمت گرفته‌اند. با اینکه آبادانی‌ها و اصفهانی‌ها هم تیم‌شان را تقویت کرده‌اند ولی بحث سر این است که چرا بیشتر بازیکنان برتر در یک تیم جمع شده‌اند. در این مورد بیشتر به باشگاه‌های دیگر ایراد وارد است که چرا به‌اندازه نام‌شان و لیگ برتر سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ کم شدن تعداد تیم‌ها و پایین آمدن قدرت آنها نگران‌کننده است. بعد از بازی‌های ضعیف تیم ملی و تیم جوانان در سال‌های اخیر، طبیعی است که کیفیت لیگ هم هر فصل سیر نزولی داشته باشد.

   جذابیت کم شد 
تعداد پایین تیم‌های باقدرت، جذابیت بازی‌ها را پایین می‌آورد ولی این فصل نبود 2‌چهره این جذابیت را کمتر هم می‌کند. مهران شاهین‌طبع و مصطفی هاشمی مربیانی هستند که این فصل در لیگ برتر تیم ندارند. شاهین‌طبع در قطر مربیگری می‌کند و هاشمی هم که در مهرام جایش را به کامران جمشید‌وند داد، با تیم دیگری به توافق نرسید. تقابل آنها با هر تیمی که داشتند از جذابیت‌های لیگ بود.

   لغو 2بازی
قرار بود امروز 6بازی برگزار شود اما 2بازی لغو شد. از روزهای گذشته شایعه شده بود که بازی صنایع هرمزگان و کاله مازندران برگزار نمی‌شود اما فدراسیون این خبر را تکذیب کرد. با این حال دیروز رضا هنگام‌پور، سرمربی صنایع در یکی از برنامه‌های رادیویی لغو بازی را تأیید کرد. به‌گفته‌ هنگام‌پور شورای تامین شهر روزهای گذشته مخالفتش را با برگزاری بازی اعلام کرده بود و آنها هم به کاله خبر داده بودند که بازی برگزار نمی‌شود. دیروز نظر شورای تامین شهر عوض شد اما کاله زمان کافی برای رسیدن به هرمزگان را نداشت. شهرداری گرگان هم باید امروز با ذوب‌آهن بازی می‌کرد. خبر لغو این بازی چند روز پیش اعلام شده بود اما دلیل مشخص نیست. امروز توفارقان آذرشهر میزبان صنعت مس رفسنجان است، مس در کرمان با نفت آبادان بازی می‌کند، مهرام میزبان رعد پدافند است و نبوغ اراک هم در مشهد با آویژه صنعت بازی خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید