• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150078
+
-

ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن، از فردا

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: ثبت‌نام مردان مجرد زیر ۴۵سال در نهضت ملی مسکن از فردا (۱۵‌دی‌ماه) در دستور کار قرار می‌گیرد و این افراد پس از اعلام این وزارتخانه می‌توانند با مراجعه به نشانی saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
به گزارش همشهری، یکی از شروط اصلی متقاضیان در طرح‌های مسکنی دولت اعم از مسکن مهر، و نهضت ملی مسکن، شرط تأهل و سرپرست خانوار بوده است؛ اما در طرح اخیر مسکنی یعنی نهضت ملی مسکن، مقرر شد ثبت‌نام مردان مجرد نیز با قید شروطی آزاد شود. آخرین متن پیشنهادی مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای ثبت‌نام مجردها حاکی از این بود که مردان مجرد می‌توانند با دادن تعهد محضری برای ازدواج و ارائه عقدنامه، تا زمان تحویل واحد مسکونی، در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند و اگر در زمان تحویل به این تعهد عمل نکرده باشند، باید برای تحویل واحد، قیمت روز زمین اختصاص یافته به ساخت مسکن را بپردازند؛ اما اکنون گفته می‌شود مطابق متن پیشنهادی درصورتی‌که در هنگام واگذاری به تعهد ازدواج عمل نکنند، قرارداد واگذاری واحد فسخ می‌شود.
هم‌اکنون ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در ۷۲۶شهر در حال انجام است و در ۶۷۴شهر هنوز ثبت‌نام این طرح به‌دلیل تأمین نشدن زمین آغاز نشده که وزارت راه و شهرسازی وعده داده است به‌محض تأمین زمین، ثبت‌نام در این شهرها نیز انجام شود. همچنین آخرین‌مهلت ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن برای 726شهر فعلی، ۱۵دی‌ماه اعلام شده که احتمالاً تمدید نیز نخواهد شد.
در استان تهران امکان ثبت‌نام متقاضیان در ۱۲شهر فراهم شده است که این شهرها شامل اسلامشهر، پاکدشت، پیشوا، رباط‌کریم، ورامین، بومهن، دماوند، رودهن، فیروزکوه، شهر جدید هشتگرد، شهر جدید پرند و شهر جدید ایوانکی است؛ اما ساکنان شهر تهران صرفاً مجاز به ثبت‌نام در پاکدشت، رباط‌کریم، پرند، هشتگرد و ایوانکی هستند و اگر ثبت‌نام اشتباه در سایر شهرهای استان انجام دهند در فرصت باقیمانده باید انصراف داده و مجدد شهر درست را انتخاب کنند. متقاضیان مابقی شهرهای استان تهران (به‌غیراز شهر تهران) صرفاً می‌توانند متقاضی ثبت‌نام در شهر محل سکونت خود باشند. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید توسط رئیس‌جمهور از ۲۸مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که براساس این سیاست، احداث ۴میلیون واحد مسکونی طی ۴سال در برنامه دولت قرار گرفته است.
متقاضیان با داشتن 4 شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و درنهایت عدم‌استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. براساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است، چون این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متأهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. درعین‌حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به‌دلیل متارکه به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند. براساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵سال سن و بیماران خاص با تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند. بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان، برای مهاجران از کلانشهرها، سابقه سکونت به یک سال تقلیل پیدا کرده است. به‌عبارت‌دیگر، اگر کسی ساکن کلانشهری بوده و در شهر دیگر، تقاضای مسکن دارد با حدود یک سال سابقه سکونت در همان شهر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد. همچنین برای کارکنان دولت و نیروهای نظامی و روحانیون براساس حکم اداری و یا براساس تشخیص حوزه‌های علمیه، سابقه سکونت ۵ساله در طرح نهضت ملی مسکن موردنیاز نیست. این افراد می‌توانند به‌جز تهران در سایر شهرهای کشور از این مزیت بهره‌مند شوند. تاکنون براساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان بیش از ۲میلیون و ۳۸۷هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید