• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150041
+
-

دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت‌های ناشی از ترور شهید سلیمانی برگزار شد

پرونده جنایت ترامپ با 80دادخواست و 2575شاکی

دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، دیروز همزمان با دومین سالگرد فرمانده سابق نیروی قدس سپاه در شعبه۵۵ حقوقی امور بین‌الملل تهران به ریاست قاضی سلمان پورمریدی برگزار شد.
قوه قضاییه در 2سال اخیر پیگیری‌های ویژه‌ای را برای محاکمه و مجازات عاملان و آمران شهید سلیمانی در دستور کار قرار داده ‌است و براساس اعلام مسئولان مربوطه در این قوه، تاکنون ۱۲۵مظنون و متهم در پرونده ترور سردار شهید سلیمانی شناسایی شده‌اند که اکثریت‌شان وابسته به دولت آمریکا هستند.
رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران در آغاز این جلسه گفت: موضوع دادگاه بررسی دادخواست ۸۰پرونده با شکایت ۲هزارو ۵۷۵نفر از سراسرکشور به طرفیت ۴۲نفر اشخاص حقیقی و حقوقی از متهمان این پرونده‌است. متهمان این پرونده، ترامپ، پمپئو، وزارت خزانه‌داری آمریکا و سایر اشخاصی هستند که در ترور شهید سلیمانی، شهید طارمی، شهید شهروز‌مظفری و شهید پورجعفری دخیل بودند. سلمان پورمریدی افزود: ترور سردار شهید سلیمانی در ۲جنبه کیفری و حقوقی قابلیت پیگیری دارد. شعبه ما از منظر حقوقی به این موضوع رسیدگی می‌کند؛ چراکه شعبه حقوقی روابط بین‌الملل تهران هستیم و این دادگاه صلاحیت جهانی رسیدگی به دعاوی حقوقی جهانی را دارد.
وی با بیان اینکه این افراد از بابت خسارت‌های ناشی از جرم و خسارت‌های مادی و معنوی طرح دعوا کرده‌اند، ادامه داد: جنبه کیفری پرونده نیز در دادسرای بین‌المللی تهران درحال رسیدگی است و خارج از صلاحیت دادگاه امروز است.
روح‌الله سلاجقه وکیل تعدادی از شاکیان این پرونده نیز با بیان اینکه از سوی موکلان خود در استان کرمان دادخواهی می‌کند، ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و تعدادی از مقام‌ها و نهادهای آمریکایی را از خواندگان این پرونده معرفی کرد و گفت: درخصوص قوانین دادگاه و صلاحیت خواندگان در قوانین داخلی و بین‌المللی، صلاحیت دادگاه‌های حقوقی و عمومی استان تهران با استناد به قوانین ازجمله قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی برای رسیدگی به دعاوی معنوی علیه دول خارجی مصوب سال 1390مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌است که گرچه ماهیت کیفری دارند، اما به‌دلیل نوع و کیفیت مجرمانه ترور شهید سلیمانی، استناد به آنها برای صلاحیت دادگاه‌ها مورد تأکید قرار گرفته‌ است.
وکیل دوم پرونده نیز در این جلسه دادگاه گفت: حضور سپهبد حاج قاسم سلیمانی در عراق بنا به دعوت کشور میزبان و به نمایندگی ازسوی جمهوری اسلامی ایران انجام شد و سفر وی به این کشور، در راستای انجام وظایف بین‌المللی و همچنین قوانین داخلی جمهوری اسلامی برای ملاقات رسمی با مقام‌های عراقی و مقابله با پدیده شوم تروریسم انجام شده‌است.
حجت‎الاسلام‎ احمد بهارلو افزود: ساعاتی پس‌از ترور شهید سلیمانی، وزارت دفاع آمریکا مسئولیت ترور را برعهده گرفت و طی بیانیه‌ای اعلام کرد این عملیات براساس دستور رئیس‌جمهوری دولت ترامپ و توسط ارتش ایالات‌متحده اجرا شده‌است. اقدام تروریستی ایالات‌متحده آمریکا و سایر خواندگان دعوی سبب ایراد خسارات مادی و معنوی به خواهان دعوی شده‌است و با توجه به صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران بر مبنای قانون صلاحیت دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب 1390مجلس شورای اسلامی، خواستار رسیدگی به این پرونده هستیم.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید