• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 150039
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/685jL
+
-

رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت شهیدسلیمانی:

ترامپ قصاص نشود؛ امت انتقام می‌گیرد

دولت
ترامپ قصاص نشود؛ امت انتقام می‌گیرد

13دی‌ماه، دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی همچنان اندوه جامعه در ترور ناجوانمردانه فرمانده سپاه قدس ایران تازه بود. این غم بزرگ همراه با ادای احترام و بزرگداشت شخصیت برجسته فرمانده بزرگ ایران یک‌بار دیگر یادآور شجاعت، افتخار و همبستگی ایرانیان در همه نقاط کشور بود و سهم اقشار مختلف در آن را به تصویر کشید. اجتماعات و مراسم‌های مختلف در شهرستان‌های مختلف کشور بهانه تجلیل از سردار قاسم سلیمانی در سالگرد شهادتش شدند و در تهران اجتماع بزرگ مردم در مصلی برای گرامیداشت سردار سلیمانی گرد هم آمده بودند.
در این مراسم علاوه بر اعضای خانواده شهید قاسم سلیمانی، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و دیگر فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، علیرضا زاکانی شهردار تهران و برخی چهره‌ها و شخصیت‌های دیگر حاضر شده بودند. برخی مهمانان خارجی از کشورهای منطقه‌ای نیز به این مراسم آمده بودند. از چند ساعت قبل خیابان‌های منتهی به مصلای تهران با ترافیک سنگین خودروهای شخصی و صف اتوبوس‌ها برای جابه‌جایی و انتقال مردم به مراسم بزرگداشت سردارسلیمانی مواجه شده بود.

نمی‌شود در مکتب حاج‌قاسم نبود
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این مراسم که با عنوان «اجتماع بزرگ مردم تهران در فراق حاج‌قاسم» برگزار شد، رمز پیروزی سردار قاسم سلیمانی را خشیت از خدا دانست و گفت: حاج‌قاسم توان ظاهری آمریکا و ‌سازوبرگ نظامی آنها را می‌دانست اما با علم به همه اینها از عمق جان عقیده داشت که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و ما می‌توانیم بهانه‌هایی مانند «نمی‌شود»، «مگر ما می‌توانیم» و «باید جوری سازش کرد» را خنثی کنیم. ایستادگی، مقاومت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی در مکتب حاج قاسم بود و به مثابه یک مکتب و آرمان بلند عمل کرد.

فرمانده فراجناحی بود
براساس گزارش ایرنا، رئیسی با ذکر خاطره‌ای از دوره مسئولیت خود در آستان قدس رضوی گفت: زمانی که تولیت آستان امام‌رضا(ع) بودم، (سردار سلیمانی) به آستان مشرف شدند و من هم به‌عنوان خادم خدمت ایشان رسیدم. پرسیدند برای خانواده‌های شهدای مظلوم فاطمیون کاری نمی‌توانید بکنید و گفتم فکری می‌کنم و ۲۴ساعت دیگر تماس می‌گیرم و حضرت امام‌رضا حواله کرد و ۷۰خانواده از نابسامانی نجات پیدا کردند. هرجا می‌رفت، فکر خانواده‌های مظلوم و مشکلات مردم بود.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه حاج‌قاسم فرمانده‌ای انقلابی و فراجناحی بود، گفت: مسئله حاج‌قاسم، نجات اسلام و مسلمین و دفع شر، فساد و ظلم و دفاع از سنی، شیعه، فلسطینی، لبنانی، یمنی، ایزدی، مسیحی و متدین به ادیان ابراهیمی است؛ بنابراین در این حرکت، نگاه او این بود که چگونه شر دشمن را از منطقه رفع کرده و منطقه را آزاد کند.

ظرفیت‌سازی سردارسلیمانی
رئیسی با بیان اینکه حاج‌قاسم در جهان اسلام ظرفیت‌سازی کرد، گفت: حاج‌قاسم مرد میدان شد، زیرا ظرفیت داشت و ظرفیت‌سازی کرد. ظرفیت‌ها و گنج‌ها را شناخت، زیرا گنج‌یاب بود. در افغانستان جوانان افغانی را برای دفاع از افغانستان و منطقه، جوانان یمنی را برای دفاع از یمن و منطقه و جوانان عراقی و سوری را برای دفاع از دین و منطقه به‌کار گرفت. نتیجه به‌خط‌کردن این ظرفیت‌ها، مرگ داعش و داعشی‌ها و پیروزی جبهه مقاومت در منطقه شد و این ظرفیت را حاج‌قاسم ایجاد کرد. آنها از جبهه حزب‌الله در لبنان نگران بودند، اما چند حزب‌الله ایجاد شد و جریان حزب‌الله تبدیل به جبهه مقاومت بین‌المللی در منطقه شد. باید ظرفیت‌ها را شناخت و به‌موقع مورد استفاده قرار داد و آنها را در مقابل جریان استکباری اینگونه با شهامت و شجاعت و انگیزه آماده میدان کرد.
رئیسی با بیان اینکه شهیدسلیمانی نماد شجاعت و عقلانیت بود، تصریح کرد: او عقلانیت، شجاعت، مقاومت در راه و هدف داشت و کارهایش از تدبیر برخوردار بود، حقیقتاً در میدان اهل خطر بود. فرق بین حاج‌قاسم و دیگران این بود که حاج‌قاسم از منطق قیادت پیروی می‌کرد نه سیادت. به مردم نمی‌گفت بروید، می‌گفت بیایید. خودش در قله قرار داشت. همانطور که رمز موفقیت انبیاء در تعالی انسان این است که می‌گویند ما واصل شدیم، شما هم بیایید واصل شوید.

ترامپ باید قصاص شود
او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: دشمنان و آمریکا تصور کردند که روز سیزدهم دی‌ماه روز پایان حاج‌قاسم خواهد بود اما زهی خیال باطل. ۱۳دی‌ماه روز تولد دوباره حاج‌قاسم شد. حاج‌قاسم در سیزدهم دی‌ماه متولد شد و عمر او تا زمین زمین است و زمان زمان، ادامه خواهد داشت.
رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش خطاب به آمریکایی‌ها گفت: سردارسلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود و شما هم سیادت عراق را شکستید و نه یک شخص بلکه یک ملت را ترور کردید.
او با طرح این سؤال که در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد، چه باید کرد، ادامه داد: باید متجاوز، قاتل و جنایتکار اصلی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا محاکمه و قصاص و حکم خدا در مورد او جاری شود. اگر سازوکار محاکمه عادلانه ترامپ، پمپئو و دیگر جنایتکاران در یک دادگاه عادلانه فراهم و به جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد و به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند که فبها، وگرنه شک نکنید به همه دولتمردان آمریکایی می‌گویم که دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.

مکث
 تنها تعلق دنیایی حاج‌قاسم مردم بودند

دختر شهید سردارسلیمانی در مراسم بزرگداشت این سردارشهید در مصلای تهران با بیان اینکه حاج‌قاسم هیچ تعلق دنیایی جز مردم ایران نداشت، گفت: دشمن فکر می‌کرد اگر حاج‌قاسم را به شهادت برساند، تأثیر کلام و نفوذ حاج‌قاسم خاموش می‌شود، ولی با دیدن این حضور مردم می‌فهمد که چه غلطی کرده است.  زینب سلیمانی تأکید کرد: حاج‌قاسم هیچ تعلق دنیایی نداشت و تنها تعلق دنیایی حاج قاسم مردم ایران بود. حاج‌قاسم از این دنیا هیچ‌چیز نمی‌خواست، بلکه سبک پرواز کرد و همیشه بزرگ‌ترین دغدغه زندگی‌اش این بود که مردم ایران با آرامش و با عزت زندگی کنند. او با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند عشق حاج‌قاسم را در دل مردم ایران سرد کند، تصریح کرد: هر دروغی که دشمنان بگویند و هر توطئه‌ای که انجام دهند، باز مردم ایران سرباز خود را می‌شناسند، چراکه حاج‌قاسم حرف نزد، بلکه عمل کرد و ما امروز شاهد دستاوردهای او هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید