• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149951
+
-

به دور از شعارزدگی

گفت‌وگو با وحید فخر‌موسوی، دبیر سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی

به دور از شعارزدگی

فهیمه پنا‌ه‌آذر- روزنامه‌نگار

در 2سال گذشته جشنواره تئاتر سردار آسمانی برگزار شد و امسال هم سومین دوره جشنواره با هدف گرامیداشت شهید حاج‌قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت برگزار می‌شود. این جشنواره از 17دی‌ماه کارش را در کرمان آغاز می‌کند.
وحید فخرموسوی، دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره به همشهری توضیح می‌دهد: «نزدیک به 3ماه است که دبیرخانه جشنواره در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس تشکیل شده است. جشنواره امسال در 3بخش نمایشنامه‌نویسی، رادیو تئاتر و بخش خیابانی برگزار می‌شود. بعد از اعلام فراخوان، بیش از 200اثر به دبیرخانه رسید که در این میان، 135اثر در بخش تئاتر خیابانی، 40اثر در بخش رادیو تئاتر و 71اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی ارسال شده است. با داوری آثار در بخش تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر به‌ترتیب 10و 6اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شدند. بیشترین فراوانی آثار از استان‌های تهران با ۴۵ اثر، کرمان با ۲۲ اثر و گیلان با ۱۵اثر است.»

انتشار نمایشنامه‌های برتر
این جشنواره به‌گفته برگزارکنندگانش با بودجه یک‌میلیارد و600میلیون تومان برگزار می‌شود. فخر موسوی با بیان اینکه جشنواره به شکل رقابتی برگزار می‌شود، درباره بخش نمایشنامه‌نویسی توضیح می‌دهد: «این بخش هم مانند 2بخش دیگر رقابتی است و داوران در حال ارزیابی آثار در این بخش هستند. قرار بر این است که علاوه بر این، آثار برگزیده در این بخش معرفی شوند و جوایز خود را دریافت ‌کنند. 10نمایشنامه برتر هم انتخاب و آثار در یک کتاب توسط نشر ساقی منتشر شود.»
به‌گفته دبیر جشنواره، مراسم افتتاحیه 17دی‌ماه در کرمان خواهد بود و 3روز متوالی نمایش‌‌ها اجرا می‌شود. نمایش‌ها علاوه بر 7منطقه کرمان در شهرهای مختلف و روستاها نیز اجرا می‌شود و نمایش‌های بخش رادیو تئاتر هم در شهر رفسنجان برگزار می‌شود که با رایزنی‌ها تلاشمان این است که اجرای این بخش در شبکه استانی و رادیو مقاومت نیز پخش شود.»

تقویت متون برای اجراهای صحنه‌ای
فخرموسوی در پاسخ به این سؤال که چرا بخش صحنه‌ای را در جشنواره ندارید؟ می‌گوید: «در دوره دوم چند اجرای صحنه‌ای در جشنواره داشتیم، اما با توجه به اینکه جشنواره نوپاست و باید به لحاظ نمایشنامه غنی شویم در شورای سیاستگذاری تصمیم بر این شد که ابتدا تمرکزمان روی تولید نمایشنامه باشد. وقتی آثار نمایشی تولید شود به‌طور حتم اجراهای بخش صحنه‌ای را هم خواهیم داشت. هدف از برگزاری بخش نمایشنامه‌نویسی تقویت بخش صحنه‌ای بود.»

نگاه‌مان سفارشی‌نویسی نیست
یکی از نقدهایی که لزوما به جشنواره‌های موضوعی وارد است، شعارزدگی آثار شرکت‌کننده است. فخر موسوی درباره این موضوع هم می‌گوید: «در بخش نمایشنامه‌نویسی آثار خوبی داشتیم و نویسندگان بدون هیچ سفارشی و براساس نگاه خودشان شروع به نگارش نمایشنامه‌ کرده‌اند. تحقیق و پژوهش برایمان حرف اول را می‌زند و تلاشمان این است که از این شعارزدگی دوری کنیم.»
فخرموسوی به دیدگاه سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره می‌کند: «یکی از دیدگاه‌های سردار سلیمانی دوری از ریاکاری بود و همیشه مخالف این بود که کارها شعارزده باشند. مخالفت‌شان را هم به صراحت اعلام می‌کرد. ما هم بر این اساس جشنواره را برگزار کردیم. به‌طور قطع می‌توانم بگویم برای حضور گروه‌های نمایشی یا نگاه نمایشنامه‌ای کاری نکرده‌ایم که هنرمندی در آثارش اغراقی داشته باشد یا دچار شعارزدگی شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید