• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149896
+
-

رئیس بعدی وزنه‌بر داری؛ ر ضاز اده یا انوشیروانی

علی مرادی قبل از پایان دوره ریاستش از فدراسیون وزنه‌برداری کنار رفت و سرپرست جدید این فدراسیون توسط وزیر ورزش معرفی خواهد شد

رئیس بعدی وزنه‌بر داری؛ ر ضاز اده یا انوشیروانی

علی مرادی قبل از پایان دوره 4ساله از ریاست فدراسیون وزنه‌برداری کنار رفت. مرادی با سابقه 33سال کار، بازنشسته است اما به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی کنار رفتن او نارضایتی وزارت ورزش از وضعیت این فدراسیون است. از چند روز پیش گفته می‌شد وزارت ورزش حکم بازنشستگی مرادی را صادر کرده است و این حکم روزهای آینده به او ابلاغ می‌شود. ظهر دیروز خبرآنلاین خبر داد که این حکم به‌دست مرادی رسیده است و او یک سال‌ و نیم قبل از پایان دوره 4ساله ریاستش باید از فدراسیون برود. اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، حضور بازنشسته‌ها را در راس‌ فدراسیون‌ها منع کرده است اما چرا همان 2سال و نیم پیش مرادی به ریاست فدراسیون رسید؟

شکایت بازنشستگی
در انتخاباتی که 16تیر سال 1398برگزار شد، مرادی برای پنجمین‌بار رئیس فدراسیون شد. این انتخاب با اعتراض و شکایت همراه بود. شاکیان به 2 موضوع معترض بودند؛ مرادی بازنشسته است و دیگر اینکه او از مجمع 43نفره 22رای به‌دست آورده بود، یعنی کمتر از نصف به علاوه یک. با توجه به این شکایت‌ها، وزارت ورزش برای زدن حکم ریاست مرادی چند هفته‌ای‌ دست نگه داشت اما آن زمان شایع شد قدرت لابی‌های مرادی بیش از توان شاکیان بوده و در نهایت او با وجود همه مخالفت‌ها در راس فدراسیون ماند. د‌ی‌ماه‌ سال گذشته باز هم موضوع بازنشستگی مرادی مطرح شد و در آن مقطع گفته می‌شد وزیر وقت؛ مسعود سلطانی‌فر هم برای نوشتن حکم بازنشستگی مرادی راغب بوده است اما نزدیک بودن بازی‌های المپیک و جلوگیری از تنش‌های احتمالی، وزیر را به این نتیجه رسانده بود که چند ماهی صبوری کند.

چرا وزیر راضی نیست؟
تغییرات دولت و روی کار آمدن حمید سجادی هم تغییری در فدراسیون وزنه‌برداری ایجاد نکرد اما گفته می‌شود اعتراضات مرادی قبل از اعزام تیم به مسابقات قهرمانی جهان، وزیر را قانع کرد که وزنه‌برداری به تغییرات اساسی نیاز دارد. قبل از مسابقات تاشکند، مرادی موضع تندی علیه وزارت ورزش گرفت. فدراسیون که بخش قابل توجهی از بودجه سالانه را گرفته بود، در گرفتن اسپانسر توانمند عمل نکرده بود. به همین دلیل برای حضور تیم در تاشکند با مشکلات مالی روبه‌رو بود. مرادی از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توقع کمک مالی داشت و گفته می‌شد سر همین موضوع بحث‌های مرادی و سجادی به دعوا رسیده است. بعد از مسابقات جهانی، وزنه‌برداران از شرایط بد اردویی گفتند و از اینکه حتی غذای کافی برای خوردن نداشتند. درحالی‌که این انتقادها باید متوجه فدراسیون می‌شد، جریان‌سازی علیه وزارت ورزش بود. البته نتایج ضعیف در بازی‌های المپیک و مسابقات قهرمانی جهان پیش از این هم فدراسیون را با انتقاداتی روبه‌رو کرده بود و گفته می‌شد که وزارت ورزش دلخوشی چندانی از مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری ندارد.

خبری نیست؟
همه این اتفاقات در کنار بازنشسته‌بودن مرادی، بهترین بهانه را دست سجادی داد تا هر چه زودتر حکم بازنشستگی مرادی را امضا کند. حالا موضوع بعدی وزنه‌برداری، تعیین جانشین برای مرادی است. وزارت ورزش در روزهای آینده برای فدراسیون سرپرست معرفی می‌کند. حسین رضازاده و سجاد انوشیروانی گزینه‌های اصلی برای سرپرستی هستند. رضازاده دیروز در جواب این سؤال که چقدر حضورش در فدراسیون جدی است، به همشهری گفت: «هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست.» در اخبار شانس رضازاده را برای سرپرستی بیش از انوشیروانی می‌دانند اما نزدیکان سجادی می‌گویند وزیرنظر دیگری دارد؛ رضازاده تجربه ریاست فدراسیون را دارد و نگاه وزیر به این سابقه خیلی مثبت نیست. این افراد مدعی‌اند سجادی رابطه نزدیک‌ و حسنه‌ای با انوشیروانی دارد. او که در انتخابات قبلی رقیب نزدیک مرادی بود و 11رای به‌دست آورد، هم‌اکنون مدیرکل ورزش و جوانان اردبیل است و از نظر مدیریتی کارنامه قابل‌‌قبول‌تری دارد. با این حال انوشیروانی هم به همشهری‌ می‌‌گوید: «فعلا که خبری نیست.» در این شرایط باید منتظر نظر وزیر ماند و اینکه حکم سرپرستی را به نام چه‌کسی امضا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید