• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149857
+
-

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه:

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه: شهید سلیمانی یک دیپلمات به‌روز بود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه: شهید سلیمانی یک دیپلمات به‌روز بود

اسماعیل سلطنت‌پور

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فعلی ایران است که پیش از شهادت سردار سلیمانی به‌واسطه فعالیت در حوزه‌های منطقه‌ای، روابط نزدیکی با سردار داشت. در نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی خبرنگار همشهری گفت‌وگویی با امیرعبداللهیان که آن زمان مشاور رئیس مجلس بود، انجام داد که به مناسبت ایام سالگرد شهادت سردار بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

آقای امیرعبداللهیان؛ در موضوع ترور سردارسلیمانی، به‌دلیل نفوذی که صهیونیست‌ها در عراق داشتند و قبلا پایگاه حشدالشعبی را در عراق به‌صورت پهپادی مورد حمله قرار داده‌ بودند، این شائبه‌وجود دارد که صهیونیست‌ها در این ترور دست داشته‌اند اما مسئولیت آن را آمریکا بر عهده گرفته است.
من فکر می‌کنم ماجرای ترور سردارسلیمانی تصمیم غلطی در حوزه راهبردی بود که ترامپ و افراد معدودی در کاخ سفید اتخاذ کردند. اصلاً رژیم صهیونیستی در قد و قواره‌ای نیست که بخواهد در این موضوع مهم نقش ایفا کند یا جرأت ورود داشته باشد. آن قضیه به آمریکایی‌ها برمی‌گردد و مسئولیت آن هم متوجه آمریکایی‌هاست. اگر سرنخی پیدا شود که صهیونیست‌ها در این موضوع نقش داشته‌اند، تردید نکنید هر زمان که اطلاعات دقیقی به‌دست ما برسد پاسخ محکمی داده خواهد شد.

به سالگرد شهادت سردار سلیمانی نزدیک می‌شویم، هنوز این ماجرا در سطح مهم‌ترین اتفاقات اخیر است. علت سفر سردار به عراق در آن مأموریت چه بود؟
سردار سلیمانی سفرهای زیادی به عراق می‌کرد و این سفرها آشکار و علنی بود. بخشی به بحث‌های مستشاری نظامی در مبارزه با تروریسم برمی‌گشت. کسی نمی‌تواند منکر این شود که قوی‌ترین نقش را در مبارزه با داعش در عراق در کنار ارتش و نیروهای مردمی و مرجعیت عراق، جمهوری اسلامی ایران داشت و نقش سردار سلیمانی در این موضوع بسیار حائز اهمیت بود. در این خصوص به جهت مشورت‌ها، هماهنگی‌ها و اقدامات میدانی برای مبارزه با داعش، رفت‌وآمدهای سردار در چارچوب سفرهای رسمی دوکشور انجام می‌شد.

اگر درباره نقش سردار ناگفته‌هایی مانده بفرمایید. به‌خصوص در مورد ورود روسیه به سوریه که گفته می‌شود با مذاکرات سردارسلیمانی محقق شد.
سردار در عین اینکه در میدان اقدام می‌کرد و نقش میدانی در مبارزه با داعش داشت، هیچ‌گاه از ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کار غافل نبود. اگر جایی لازم بود مستشاران نظامی ایرانی و روسی برای یک هماهنگی علیه داعش گفت‌وگویی کنند یا حتی بر سر ورود روسیه به جنگ با داعش در سوریه، سردارسلیمانی و تیمش به موازات وزارت خارجه و دستگاه امنیتی کشور، اقدامات لازم را انجام می‌دادند. او در کنار اینکه یک سردار شجاع و قهرمان بود، یک دیپلمات به‌روز و آشنا با مفاهیم سیاسی و بین‌المللی بود و خیلی خوب می‌توانست در مذاکره با مقامات ارشد کشورها هدف خود را پیش ببرد و نیاتش را به نتیجه برساند.

درباره ترور سردار سلیمانی و به‌خصوص عملیات عین‌الاسد یک ابهام وجود دارد که آن را از حالت انتقام خارج می‌کند؛ به‌خصوص اینکه گفته می‌شود ایران عمداً به شکلی عملیات کرده که آمریکا کشته ندهد، یا اینکه گفته می‌شود آمریکایی‌ها از عملیات ایران اطلاع داشته‌اند.
اولا جمهوری اسلامی ایران هنوز انتقام خون سردار سلیمانی را نگرفته است. در آن شب ترور دو اتفاق افتاد، یکی حمله نظامی آمریکایی‌ها به خودروی سردار سلیمانی و همراهانش و دیگری به شهادت رساندن سردارسلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهانشان. انتقامی که ایران تا الان گرفته انتقام خودروی منهدم‌شده سردار سلیمانی بوده است و انتقام از آمریکایی‌ها در دستور کار است. وجه کلان این انتقام خروج آمریکایی‌ها از منطقه است، اما این خروج جزئیات و تفاسیری دارد که در زمان خودش جهانیان خواهند دید ابعاد این انتقام چقدر ویژه و تأثیرگذار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید