• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149739
+
-

تجارت پرندگان زینتی حمایت نشده آزاد است

پس از اعلام خبر انتقال 850 بال قناری، بلبل خرما، مرغ مینا و جوجه شتر مرغ از فرودگاه اهواز به کویت، سازمان حفاظت محیط‌زیست صادرات پرندگان تزئینی حمایت نشده را آزاد اعلام کرد

تجارت پرندگان زینتی حمایت نشده آزاد است

تجارت پرندگان تزئینی حمایت نشده یا پرورشی از ایران به خارج از کشور و بالعکس آزاد است و سازمان حفاظت محیط‌زیست حتی برای تجارت این گونه‌ها مجوز ورود و خروج صادر می‌کند.
 باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما در گزارشی از صدور مجوز صادرات پرندگان زینتی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد و نوشت که در سوم آبان ماه 1400وقتی مأموران فرودگاه اهواز محموله پرندگان زینتی شامل 850 بال قناری، بلبل خرما، مرغ مینا و جوجه شترمرغ به مقصد کویت را توقیف کردند، شرکت صادرکننده این محموله مجوز صدور این پرندگان را به فرودگاه اهواز ارائه کرد. 
بلبل خرما اما در فهرست سازمان حفاظت محیط‌زیست در ردیف ممنوعیت شکار و نگهداری قرار دارد، ولی شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات‌وحش به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: مجوز صادر شده برای صدور این تعداد پرنده براساس مشاغل خانگی صادر شده و تجارت و صادرات پرندگان زینتی در جهان امری عادی است. به گفته او در فهرست ارائه شده به فرودگاه اهواز نامی از «بلبل خرما» وجود نداشته است. براساس این گزارش، کشور‌های حوزه خلیج‌فارس از چند سال قبل برای غنی کردن زیستگاه‌های خود پرندگان ایرانی را خریداری می‌کنند که به همین دلیل قاچاق پرندگان در بازار ایران افزایش یافته است. با انتشار این خبر، سازمان حفاظت محیط‌زیست به نقل از محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان اعلام کرد که صدور مجوز خروج بلبل خرما که از گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی بوده کاملا قانونی است.
براساس این خبر، بلبل خرما، ازجمله پرندگانی است که از نظر کنوانسیون سایتیس (تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی) منعی برای تجارت ندارد. به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان، از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط‌زیست گروه‌های جانوری شامل در خطر انقراض، حمایتی و حفاظت شده، آسیب‌رسان و غیرحمایت شده و تقسیم‌بندی شده است.
اشرفی گفت: گروه‌های آسیب‌رسان و غیرحمایت شده که جمعیت مناسبی دارند، پس از اخذ مجوز‌های لازم حتی می‌توانند شکار هم شوند که برخی از آنها بومی و برخی مهاجرند. وی گفت: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط‌زیست، بلبل خرما از زمره گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی است که جمعیت مناسبی دارد و خطری نسل آنها را تهدید نمی‌کند که با موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان ورود به کشور و یا خروج از آن را دارد و اینکه صدور مجوز برای بلبل خرما که از نوع گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می‌شود، قانونی است. از نظر قانونی، تجارت گونه‌های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل‌های جاری سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان‌پذیر است و از نظر «کنوانسیون سایتیس» (تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی) نیز منعی ندارد. «کنوانسیون سایتیس» برخی گونه‌های جانوری و گیاهی را در ۳ضمیمه معرفی می‌کند که تجارت آنها در چارچوب ضوابط خاص امکان‌پذیر است و در این میان فقط گونه‌های ضمیمه‌۱ با سختگیری بیشتر امکان تجارت دارند و تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی خارج از ضمایم سه‌گانه این کنوانسیون بدون مانع اعلام شده است. 

مکث
بلبل خرما، آفت خرما

محل زیست بلبل خرما، باغ‌ها، نخلستان‌ها و مکان‌های پردرخت است و گاه رویشگاه‌های اندک است. غذای اصلی این پرنده میوه درخت خرما و سایر میوه‌هاست، بلبل خرما را در ردیف آفات درخت خرما نیز محسوب می‌کنند، چون شهد خرماهای رسیده را می‌خورد و میوه خرما را لانه تخمگذاری حشرات می‌کند. اما بلبل خرما که آوازخوان است و بلافاصله با انسان و محیط اسارت انس می‌گیرد به‌عنوان یک پرنده خانگی نیز نگهداری می‌شود. پراکندگی زیستگاه بلبل خرما در شمال عراق، جنوب ایران، افغانستان، پاکستان، شمال غرب هندوستان و شبه‌جزیره عربستان است که البته در مناطق گرمسیری ایران بیشتر مشاهده می‌شود. پراکندگی بلبل خرما در ایران از بلوچستان تا کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس و تا حدودی مناطق معتدل‌تر دیده می‌شود. جمعیت این گونه برغم آنکه زیستگاه اصلی‌اش در خوزستان و جنوب ایران است، در سال‌های اخیر در تهران نیز افزایش یافته است. دلیل این امر نیز مهاجرت زیاد جمعیت بلبل خرما از پاکستان و هندوستان به سمت نخل‌زارهای بوشهر و خوزستان و افزایش جمعیت آن در این نواحی و کشیده شدن جمعیت این پرنده به سمت تهران و شهرهای دیگر کشور است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید