• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149573
+
-

تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال با پیشنهاد وزارت ارتباطات

به سوی آینده
تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال با پیشنهاد وزارت ارتباطات

هیأت وزیران روز گذشته با پیشنهاد وزارت ارتباطات برای تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال موافقت کرد.
ریاست این کارگروه بر عهده وزیر ارتباطات است و دیگر اعضای این کارگروه عبارتند از: سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی به‌عنوان دبیر، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، حجت عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی به‌عنوان عضو کارگروه.
به گزارش ایرنا، توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب‌بخشی به شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال در کشور، حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال و فناوری پایه در کشور، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور، برطرف کردن موانع فعالیت پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین‌المللی و توسعه مهارت‌های الزام‌آور اقتصاد دیجیتال، ازجمله وظایف کارگروه یادشده است.
همچنین براساس اصل (۱۲۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اختیارات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران به‌عنوان نماینده ویژه به کارگروه مذکور تفویض و تصمیمات کارگروه درخصوص امور اجرایی موضوعات یادشده که با اکثریت آرای اعضا اتخاذ می‌شود، در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران بوده و با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیأت دولت ابلاغ می‌شود.
اختیارات هیأت وزیران در تصویب مقررات مربوط به موضوعات یادشده، براساس اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به وزرای عضو کارگروه تفویض می‌شود. ملاک تصمیم‌گیری در این موارد موافقت اکثریت وزیران عضو کارگروه است.
پیش‌تر وزیر ارتباطات تشکیل این کارگروه را راهی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و برطرف شدن کسب‌وکارها عنوان کرده بود. به‌نظر می‌رسد این کارگروه به همراه کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس که «مجتبی توانگر» ریاست آن را بر عهده دارد، بتوانند با تعامل با یکدیگر به مشکلات و چالش‌های کسب‌وکارها کمک کنند.
وزیر ارتباطات در جلسه‌ای که اواخر تابستان با کسب‌وکارهای خصوصی داشت ضمن تقدیر و تشکر از آنها به تشکیل چندین کارگروه ازجمله کارگروه اقتصاد دیجیتال و کارگروه حمایت‌های قضایی از استارت‌آپ‌ها اشاره کرده بود. «عیسی زارع‌پور» هفته گذشته به تشکیل این کارگروه دوباره تأکید کرده بود و حال بعد از گذشت بیش از 3 ماه، کارگروه اقتصاد دیجیتال به‌طور رسمی تشکیل شده و ماموریت دارد تا مقررات گذاری، تسهیل فضای کسب‌وکار و تمام شئون اقتصاد دیجیتال را مدیریت و هدایت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید